Finesse skrev 2010-09-14 14:41:49 följande:
Men tänk på att ersättning och välling inte är samma sak!
Ersättning är ersättning av bröstmjölk, och det rekommenderas att helammas till 6 månader och delammas till 1 år, sen gör ju alla olika.. Man behöver ju inte följa det slaviskt.. men som sagt.. ersättning å välling är inte alls samma sak.
Båda mina barn blev stehårda av ersättning så det är verkligen så skönt o slippa. Dom gånger han får en flaska ersättning så märker man direkt. Nu blandar jag inte längre själv, jag köper färdig men innan har vi provat oss fram med dom flesta sorterna. Det har visat sig att dom båda klarade den färdiga ersättningen bättre.
Pratade med bvc om detta och det var hon som sa att när barnen blir 4 månader så kan jag börja trappa ner ordentligt på ersättningen och övergå till vanlig mat/välling och gröt. Min stora pojk fick välling när han var 4 månader (majsvälling) och då kom hans mage igång.
Det går inte alltid att hålla sig till rekommendationerna. Alla barn funkar inte på samma sätt så allt får man anpassa till sitt eget barn.
Det som passar mitt barn passar inte ditt eller någon annans så det är väldigt olika.
Om hon nu inte får i sitt barn ersättning så ska hon väl prova annat fast rekommendationerna inte säger det.