FörlossningsDepression, sjukskrivning, hjälp hemma?
Hej, jag undrar om det är någon av er som råkat ut för förlossningsdepression i någon slags nivå?
Hur ni då klarade av tiden själv hemma när sambon gick tillbaka till jobbet?
Om ni lyckades få någon slags sjukskrivning eller på nåt vis få sambon att kunna ha vård av barn eller liknande?
Jag är nybliven mamma och har haft väldigt många känslostormar, tankar, oro, tårar mm. hade panik när sambon skulle tillbaka till jobbet..ville verkligen inte det..svårt förklara här.ju mer jag känner dom tankarna när jag eg borde vara glad, ju mer skuldkänslor får jag och mår sämre och sämre..å känner att jag behöver ha honom här för att kunna ta hand om vår dotter när jag mår som värst så..är så rädd att det blir mer och mer sådana känslor och att jag pushar henne ifrån mig ju mer jag "måste" vara med henne.. Jag älskar henne över allt och har längtat hela mitt liv efter henne.. men mina känslor nu slår slint runt mig och inte på det viset jag ville..får panik och oro växer inom mig att det blir värre och värre..speciellt när jag ej får paus.. Att det går för långt innan man inser allvaret.. man vill ju inte riktigt prata om dessa känslor med andra för man inte vill de ska tro man inte älskar henne..tyvärr så har ju väldigt många människor problem att förstå andra människors känslor om de inte känt något liknande..så är rädd för berätta det för någon.. har tagit upp detta med min sambo, men det tog flera dagar av försök till förklaringar och tårar och panik tills han ens kunde ta in att det kan vara något jag verkligen söker hjälp av honom för..först ville han väl inte tro det va nåt utan bara tyckte jag va "jobbig".. men behöver verkligen ha honom hemma lite till..tycker det är alldeles för kort tid..speciellt efter ett snitt..
Nu har jag väl bara svamlat här..:( men hoppas nån förstår..
Någon som kan hjälpa mig?