• The Luckiest

Hur göra för att bli torr på natten?

Har en liten tjej på 2.5 år som länge varit blöjfri på dagen, även middagsvilan. Men sen har det blivit att vi satt på den inför natten. Det är nästan alltid massa kiss i blöjan på morgonen så därför trodde vi att hon inte var redo att skippa den på natten och nu har tiden bara gått o vi har fortsatt att ha på den. har aldrig provat utan på natten.men hur gör man liksom? går man upp o väcker barnet eller hur gör man i början?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur göra för att bli torr på natten?
  • carbe

Sätt barnet på toa innan läggdags- ingen dricka ett par timmar innan läggdags. Den första tiden har jag tagit dom på toa innan vi vuxna lagt oss....räkna med olyckor....

• Comtesse

Min äldsta är fortfarande inte redo och han är sex år, två småsyskon är torra nattetid, så det varierar väldigt. Med de som är torra på natten väntade vi tills morgonblöjan var i princip torr, sedan gjorde vi som Carbe råder dig att göra, sätt dem på toan när de lägger sig och när de vaknat, samt en gång innan ni ska sova.

You haven´t lived until you´ve found something worth dying for.
  • carbe

Vill dottern själv ha kvar blöjan? Mitt ena barn ville helt plötsligt inte ha blöjan och klarade det kanon vid 2.5 år, det andra barnet var svårare. Tog lång tid tid innan hon klarade det utan olyckor var o varannan natt...stor sillnad mellan olika barn....

• The Luckiest

Jag vet inte riktigt om hon vill ha den. hon säger ju inte till att hon INTe vill ha den iaf.

Fler tips?

• 071001

Siri är 3,8 år och är inte redo att bli av med nattblöjan ännu. Provade under en period i somras, lät henne kissa innan läggdags samt att kissade henne halvt sovandes innan vi la oss med samma resultat - Nerkissad säng! Hon sover med oss och det var jag som vaknade varje natt i en blöt pöl medan hon sov vidare utan problem.
    Vi bestämde oss då för att lägga detta på is ett tag efter samrådan med kompisar.

Prova er fram ts, kissa henne innan läggdags och köp plastad frotté så ser ni om det funkar eller ej.

• safm

Jag har hört att det där med nattkissning är mycket av en mognadsfråga och inte så mycket man kan träna. Något hormon (som jag inte minns namnet på) styr så att det bildas mindre urin på natten och den hormoninställningen utvecklas olika hos olika barn. Någon mer kunnig på området får gärna rätta mig

Min 27-mån har precis slutat med blöja på natten. Vi försökte redan i somras, men även om hon sällan kissade på sig så blev det ett problem då hon inte vaknade när hon gjorde det. Hon låg där i blöt säng och gnällde i sömnen bara. Så vi körde med blöja ett par månader till. Nu har hon börjat vakna på natten och säga till när hon är nödig. Så med henne gick det väldigt smidigt (peppar peppar.......).
    Annars har jag kört med att alltid erbjuda pottan när barnen vaknar på natten. De verkar för trötta för att själva inse att de vaknat för att de är nödiga ibland. Sen har jag en idé om att det kanske är bättre med tygblöjor för då hinner barnet förhoppningsvis känna att det blir vått och vakna av att det kissar, jämfört med engångsblöjor som suger så snabbt att det knappt hinner kännas. Men jag vet inte om barn med tygblöjor blir torra på natten snabbare, det är bara en fundering jag har.

• The Luckiest
    safm skrev 2010-09-15 21:50:56 följande:
    Jag har hört att det där med nattkissning är mycket av en mognadsfråga och inte så mycket man kan träna. Något hormon (som jag inte minns namnet på) styr så att det bildas mindre urin på natten och den hormoninställningen utvecklas olika hos olika barn. Någon mer kunnig på området får gärna rätta mig

Min 27-mån har precis slutat med blöja på natten. Vi försökte redan i somras, men även om hon sällan kissade på sig så blev det ett problem då hon inte vaknade när hon gjorde det. Hon låg där i blöt säng och gnällde i sömnen bara. Så vi körde med blöja ett par månader till. Nu har hon börjat vakna på natten och säga till när hon är nödig. Så med henne gick det väldigt smidigt (peppar peppar.......).
    Annars har jag kört med att alltid erbjuda pottan när barnen vaknar på natten. De verkar för trötta för att själva inse att de vaknat för att de är nödiga ibland. Sen har jag en idé om att det kanske är bättre med tygblöjor för då hinner barnet förhoppningsvis känna att det blir vått och vakna av att det kissar, jämfört med engångsblöjor som suger så snabbt att det knappt hinner kännas. Men jag vet inte om barn med tygblöjor blir torra på natten snabbare, det är bara en fundering jag har.
    Låter vettigt! Men jag har ju som sagt inte provat utan blöjan någon natt ens.Men har tänkt lite som du. fast kanske inte just tygblöjor utan har tänkt på såna blöjor som heter just potty-training. antar att barnet känner mer att dom blir blöta då. Anövnder inte potta utan dottern går på toan men tänkte ändå att man kanske skulle ha en potta på hennes rum så hon ite behöver gå så långt om hon vill kissa.
  • 071001

Enligt min moster finns det nattblöjor utformade så att barnet ska känna att det är blött och kallt. Jag har inte hittat såna på vår lilla Ica dock.

• Strumpan82

Har en kompis vars dotter hade problem med att vara torr på natten (hon var ifs 6 år så betydligt äldre än ditt barn), hon kontaktade iaf en kvinna som arbetade med det här och hon sa att de allra flesta gör helt fel. de säger att barnen ska dricka mindre på dagen/kvällen men istället ska man göra helt tvärt om. Se till att barnet dricker mycket på dagen och går och kissar minst var tredje timma. Det har tydligen något att göra med att blåsan är aktiv på natten om den inte är det på dagen. Kompisen testade och det har fungerat mer eller mindre sedan första dagen, ibland händer det ju olyckor men det har blivit mycket bättre!

• csv

Har samm problem med min 4,5åriga dotter, det gick bättre i somras då vad det flera nätter då hon
    var torr eller bara 1 olycka, nu är det alltid 2 i natt var det 3, tycker det är jätte jobbigt.

• vittra

Vår tjej vaknar och säger till om/när hon vill kissa på natten, så har hon gjort nästan hela tiden. Det var bara precis i början som vi kissade henne i sömnen innan vi la oss. På morgonen går hon nu själv på pottan som står vid sängen. Hon blir 3 år i okt och har varit torr både dag och natt sedan hon var 1½... tycker ni helt enkelt ska ta bort blöjan, låta henne kissa innan hon lägger sig och lägga plastad frotté i sängen så ser ni ju hur det går. Utifrån det märker ni ju om ni tex behöver kissa henne någon extra gång under natten.

Så länge de har blöjan på så kommer de ju också i de flesta fall fortsätta kissa (småskvätta) eftersom de inte känner något...

Svar på tråden Hur göra för att bli torr på natten?