• Anonym

Behöver verkligen tips och råd!! :(

Jag och min sambo träffades för ungefär 4 år sedan, vi bor nu tillsammans och har en dotter ihop som är snart 1 år! Han har två döttrar sedan ett tidigare förhållande som vi har varannan helg. Jag flyttade ifrån den orten jag kommer ifrån då vi bestämde oss att bo här, för hans döttrars skull, jag bodde 25 mil härifrån!

Han röker på varje dag, och förnekade det i början av vårat förhållande då vi hade distans  i 1,5 år! men han har berättat nu att han rökte på då. han är beroende av hash och säger att han mår bra av det och inte utan det. Jag har inte så mycket att säga till om där, för då säger han bara: att jag inte bestämmer över vad han gör, och om han mår bra av det så ska han få göra det!

Nog om det.. vi har alltid sagt att vi ska flytta tillbaka till min hemort så fort vi kan, nu vantrivs jag verkligen så ini i norden av att bo här, jag känner i princip ingen här, jag umgås inte med någon, och känner att jag kan ge vår dotter en roligare vardag där jag har min släkt och mina vänner som också har barn, som jag saknar otroligt mycket.

Vårat förhållande är som en jojjo, upp och ner hela tiden.. jag undrar bara hur länge man ska låta ett förhållande vara såhär? det handlar om slagord i varje tjaffs som är minst en gång i veckan.. han har blivit så rasande arg vid två tillfällen och hotat mig med att slå sönder mig, han har slagit mig med handflatan när jag han var full, och jag körde hem till oss med alla barn i bilen.. han ångrar det såklart och skämms för det..

Jag kan förmodligen få jobb där jag kommer ifrån, och funderar på att tacka ja, till det jobbet tills han själv hittar ett där så han kan flytta efter, är de fel av mig att flytta då med min dotter dit? jag skulle självklart se till att vi alla kan ses så ofta vi bara kan.. MEN om vi skulle göra slut nu, så skulle han aldrig låta mig flytta så långt med våran dotter, fast jag sagt åt honom att jag skulle göra ALLT för att dom fortfarande skulle ses och ha kontakt, det vill jag inte ta ifrån honom, men hur ska man göra? han säger att han skulle gå till domstol, men skulle han vinna en ensam vårdnad om henne? Kan han begära att jag måste bo kvar här med henne fast det tar slut?

• Svar på tråden Behöver verkligen tips och råd!! :(
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det du beskriver av missbruk, slagord, hot och våld är mycket illavarslande. Du kan inte förändra honom utan istället tänka igenom hur du själv vill leva. Om han vill förändra sitt eget sätt och beteende så måste han själv förstå och ta ansvar för det. Du kan ställa krav på honom att om ni skall fortsätta leva tillsammans så måste allt detta upphöra. Det är viktigt att du känner till att de problem ni har inte kommer att lösa sig av sig själva utan det krävs mycket medvetet arbete.
    Om du skulle bestämma dig för att separera så är ju egentligen tanken att man som föräldrar, förutsatt att man har gemensam vårdnad (juridiskt), skall komma överens i vårdnads- och umgängesfrågan. Men du måste tänka på vad som blir bäst för dig och vad du bedömer blir bäst för er dotter. Han kan inte tvinga dig att bo kvar på hans hemort. Om du flyttar utan att han tycker det är OK och tar med dottern så kan han naturligtvis gå till domstol och begära vårdnaden. Du tycker jag att du skall berätta om hans problem och beteende så ökar dina chanser mycket. Om du flyttar med er dotter och han i princip samtycker (han går inte till domstol) så måste du medverka till att dottern får träffa honom. Du kan alltid söka hjälp inom  familjerätten på din bostadsort eller hemort när det gäller de här frågorna. Det är viktigt att du mår bra med ditt liv så att du också kan vara en bra förälder.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Behöver verkligen tips och råd!! :(