• Flutterby

Ni som har CSN-lån, har ni fått inbetalningskorten?

Jag insåg just att jag inte fått några nya inbetalningskort och missade därför att betala i augusti, en kompis har inte heller fått sina och då undrar jag om det är flera som drabbats?

Jag har INTE lust att betala fler påminnelseavgifter och det borde jag väl slippa när det är CSN som schabblat?

Jag har betalat nu, via internetbanken och tänker ringa upp dem i morgon, jag har ju två olika lån, så det blir 400 sura spänn i påminnelse... Jag måste verkligen beställa autogiro nu. *suck*

• Svar på tråden Ni som har CSN-lån, har ni fått inbetalningskorten?
  • Flutterby
    Pemmel skrev 2010-09-13 23:10:04 följande:
    Jag fick alla på gång i början av året. Men det kanske inte fungerar så för alla?
    Jag brukar få fyra åt gången jag.
  • Kenneth b

Jag får alltid för hela året i typ januari

• Lilla My82

Om du går in på "mina sidor" på CSN:s hemsida kan du se inbetalningar som är gjorda och hela årets återbetalnings plan. Du ser även hur mycket du har kvar på lånet.

Jag har e-faktura. Tycker det är hur bra som helst :) 

• delifi2

jag får 2 åt gången elelr det kanske är 4.

Men det man kan göra oxå om man inte har autogiro eller e-faktura är att betala in till dom varje månad och uppge sitt personnummer

• Flutterby

Förbaskade CSN!!! De påstår att korten skickats, att jag sedan inte fått dem spelar ingen roll, påminnelseavgift får jag minsann betala ändå! Jag frågade varför de tar ut så höga avgifter och fick då veta att det är regering och riksdag som bestämmer det! *suck* Är så arg! Jag kom i alla fall ihåg att beställa autogiro.

• Skarpa

Jag fick också alla mina i början av året. Men på Mina Sidor kan man se ocr-nummer, summa osv. så jag använder inte inbetalningskorten, utan tittar där istället.

• Flutterby

Jo, visst kunde jag själv ha kollat upp det, men eftersom jag inte hade korten så glömde jag helt enkelt att göra inbetalningarna. Det som retar mig mest är att de inte är ett dugg flexibla! Glömmer man en betalning hos ett vanligt företag så kostar det oftast inte mer än 50 kronor och förklarar man hur det ligger till så kan de t.o.m. ta bort påminnelseavgiften, men inte CSN inte, de är orubbliga och tvära och tar ut hutlösa straffavgifter!

• gloriousgirl

En faktura är en extraservice faktiskt, du ska veta att du ska betala oavsett om du får en faktura eller ej. Det är ditt ansvar. Att CSN tar ut påminnelseavgifter på knappa 200kr är också okej, det ÄR ansett som att du, återigen, ska haft koll på din ekonomi och därför ska få ett kännbart straff.

Jag tycker du ska vara tacksam att vi har CSN här, det är unikt. Och det är en faktura som snabbt går till inkasso om man inte betalar den, så den har man helt enkelt stenkoll på. Bra att du fixat autogiro på den nu.

• Flutterby
    gloriousgirl skrev 2010-09-14 12:26:25 följande:
    En faktura är en extraservice faktiskt, du ska veta att du ska betala oavsett om du får en faktura eller ej. Det är ditt ansvar. Att CSN tar ut påminnelseavgifter på knappa 200kr är också okej, det ÄR ansett som att du, återigen, ska haft koll på din ekonomi och därför ska få ett kännbart straff.

Jag tycker du ska vara tacksam att vi har CSN här, det är unikt. Och det är en faktura som snabbt går till inkasso om man inte betalar den, så den har man helt enkelt stenkoll på. Bra att du fixat autogiro på den nu.
    "Knappa 200kr"? För dig kanske, men för mig är det mycket pengar, det blir 400 iom att det är två separata lån. Jag inser att det hänger på mig själv också, men som sagt, lite flexibilitet från deras sida hade inte skadat.
  • Gladskit

Jag printar ut mina egna via "Mina sidor", och lägger in dem i internetbanken alla på en gång men med rätt betalningsdatum. Så glömmer jag inte bort dem.

• The Maria

Men man får ju dom som sagt alla på samma gång så har du fått dom andra har du fått även den här. Jag gör som inlägg 13, lägger in alla samtidigt. Då gör det ingenting om jag tappar bort lappen sen för pengarna dras när dom ska iaf.

• Flutterby
    The Maria skrev 2010-09-14 13:10:45 följande:
    Men man får ju dom som sagt alla på samma gång så har du fått dom andra har du fått även den här. Jag gör som inlägg 13, lägger in alla samtidigt. Då gör det ingenting om jag tappar bort lappen sen för pengarna dras när dom ska iaf.
    Jag får bara fyra åt gången. Jag har beställt autogiro nu, så slipper det bli fel fler ggr.
  • Flutterby
    Gladskit skrev 2010-09-14 13:07:57 följande:
    Jag printar ut mina egna via "Mina sidor", och lägger in dem i internetbanken alla på en gång men med rätt betalningsdatum. Så glömmer jag inte bort dem.
    Smart!
Svar på tråden Ni som har CSN-lån, har ni fått inbetalningskorten?