• adrenalin

Kan inte sitta och amma, måste ligga

Jag kan inte sitta upp och amma. Det låter kanske konstigt men jag måste ligga ner för att lillan ska bli mätt och det ska kännas skönt.
    Jag provar varje dag att sitta upp eftersom det onekligen är jättebra att kunna, men det känns som jag misslyckas varje gång. Visst får hon i sig mat, men det känns som hon tröttnar på att äta mycket fortare när jag sitter upp plus att jag har svårt att slappna av.

Tycker alla mammor verkar va så säker på det här. Alla mammor verkar kunna konsten att nonchalant slänga upp tutten var dom än befinner sig för att ge sitt barn mat. Jag klarar inte det!! Inte ens bland folk jag känner vill jag amma! Är jag ensam om det eller?

Jag tränar varje dag men det känns hopplöst att bli säker när det gäller att sitta upp å mata... jag får helt enkelt inte till det!

• Svar på tråden Kan inte sitta och amma, måste ligga
  • lövet2

Prata med Amningshjälpen! De har väldigt enkla små tips för hur man kan göra det lättare och bättre. Börja med att kolla in amningshjalpen.se - där kanske du hittar lösningen på ditt problem!

• Qetesh

Du ska bara veta hur många som har problem med att LIGGA och amma- så det är nog olika med vad som är "svårt" och inte.
    Hur som helst, bvc hjälper dig mer än gärna. Gå dit nästa gång de har "bebisöppet" och be henne visa

• adrenalin

Hon är 17 dagar idag!

Kan verkligen alla nonchalant slänga fram tutten och amma överallt?

Dessutom är mina bröst verkligen sprutiga. Jag har ju inte alltid möjlighet att mjölka ur dom innan jag ska amma henne heller. När hon "sugit upp" dom och släpper så sprutar bröstet som rena rama brandslangen.

• Qetesh

adrenalin:

Jag lovar, du vänjer dig!
    Jag tyckte ALLT var skit i början.. det gjorde ont, det var svårt, man satt aldrig bekvämt osv osv.
    Efter ca 1.5 mån kom jag på mig själv att amma medans hon "satt" i bärselen. Jag hade lyckats kränga ut bröstvårtan genom ett pytte-utrymme och diskade samtidigt- så visst lär man sig, som med allt annat.
    Slappna av, du kan ju börja halvligga tex.

• morotsland

adrenalin:
    Jag kunde också bara ligga och amma i början, att sådär plötsligt slänga fram brösten på ett kafé var det inte riktigt tal om. En special-bm på bb hjälpte oss dock på ett besök, hon visade mig några bra grepp och sen funkade det bra att sitta, så testa och se vilken hjälp du kan få.
    Vad gäller det där med att amma bland folk så är vi ju alla olika, jag tyckte alltid att det kändes jobbigt och det måste ju vara ok att känna så också, alla behöver inte bli offentliga superammare.

• Miiia

Hej TS!
    Ammar fortfarande. men sedan sonen var 3 månader så totalvägrade han att bli ammad sittandes. tror inte jag kunde slappna av tillräckligt. Det jobbiga var ju när man ska bort. Innan han åt mat å så på dagarna var det riktigt jobbigt. man kan inte lägga sig ner i köpcentret precis. så förstår att det kan kännas jobbigt!

angående sprutigheten det där kommer nog justeras inom närmsta månaden. i början hade jag oxå kanonmkt mjölk i tuttarna. Men det anpassade sig bra sen

• adrenalin

Jag försöker som sagt träna varje dag och försöker hitta nya ställningar, har vänt upp-och-ner på broschyrerna vi fick från BB och jag har rådfrågat BVC.. Ska fråga mer på torsdag då jag ska dit.

Tycker ibland bara att det känns så himla hopplöst när hon först bara gnäller och sen när man för henne till bröstet blir hon totalt nersprutad av bröstmjölk så hon börjar storskrika... Det vill man ju inte direkt ska hända på bussen eller var man nu befinner sig när det knorrar i lillmagen hennes...

Jag hoppas verkligen det blir bättre så inte amningsstunden i soffan utvecklar sig till ett svettigt gympapass.

• Qetesh

adrenalin:

Jo, fast "sprutet" beror på att mjölken inte produceras efter barnet ännu utan efter att kroppen säger "fixa mjölk nu, bebis vill ha" typ
    Allt blir bättre, amning är en hel vetenskap och när jag precis fått kläm på det och börjat gilla det så fick jag tyvärr sluta (bebis som ville äta för mkt och min mjölk var inte fet nog. När min 3månaders helt plötsligt efter 2 timmars ammande, ja alla sa ju att de slutar när de är mätta, spyr en spya lika stor och tjock som om JAG spytt den gav jag upp. Jag ville göra min bebis mätt utan att för den skull äta mer mjölk än vad hon vägde, nästan )

• Mujsan

Du ÄR inte ensam om detta.
    Jag hade exakt samma "problem". Hur jag än försökte, och fick instruktioner så fick aldrig jag och lillan till amningen sittandes. Så, jag har ammat henne liggandes. I förlängningen inte så kul för jag kände mig stressad att komma hem och mata henne MEN.... då kom jag på idén att pumpa ur och ta med mig maten på flaska.
    Gick bra ett tag, tills hon blev ca 3 mån och då ville hon inte ha bröstet längre!!
    Kände mig urusel som mamma. Amma liggandes, ratat bröst, börja ge mjölkersättning.
    MEN, jag har världens goaste tjej som äter ersättning och sina smakportioner utan problem! Så, ångesten i samband med amningens "måsten" gick över.
    Ta saken som det kommer och funkar, det finns inga bättre/sämre sätt.
    Kram

Svar på tråden Kan inte sitta och amma, måste ligga