• crazyangel87

Handpenning till hus?!

Fan fan fan.. Vi borde få veta vilken dag som helst om vi får ett hus vi budat på. Prblemet är att vi inte har handpenningen. Vi har redan gjort oss av med vår bil och bytt in den mot en betydligt billigare för att bli av med billånet. Så nånting av värde att sälja har vi ej. En bil lär vi ju ha..

Tanken var att vi skulle ta ett vanligt lån på handpenningen med sambons pappa som borgenär, men nu kan han inte längre. Så nu sår vi ev där med ett hus vi ändå inte kan köpa i slutändan.. TIPS?!

• Svar på tråden Handpenning till hus?!
  • Raskask

Är ni med i facket och får ta medlemslån? Det kan vara något mildare krav där. Annars är det nog lite knepigt om ni behöver en borgenär och ingen har.

• crazyangel87

Pratade med banken tidigare om detta och då sa dom att vi lära ha en borgenär.. Dom gör ju om så jävligt nu å.. Tidigare var det 10% å nu 15%. mycket pengar...

• Kjell2
    crazyangel87 skrev 2010-09-14 10:45:07 följande:
    Pratade med banken tidigare om detta och då sa dom att vi lära ha en borgenär.. Dom gör ju om så jävligt nu å.. Tidigare var det 10% å nu 15%. mycket pengar...
    Är det handpenning eller kontantinsatts du frågar om? Handpenningen är väl 10% fortfarande.
  • crazyangel87

Nä inte via SEB....

• Kjell2
    crazyangel87 skrev 2010-09-14 12:48:19 följande:
    Nä inte via SEB....
    Menar du handpenning eller kontantinsatts? Bankerna brukar inte lägga sig hur stor handpenningen är. Det är mer en fråga mellan köpare och säljare,. Däremot kontantinsatsen har bankerna synpunkter på.
  • crazyangel87

Hmm. Okey. Är lite osäker då det är sambon som har koll på allt detta. Men vad jag fattat det skulle vi behöva lägga 225 000 i handpenning + pantbrev och lagfart (ca 275 000) Är jag helt å virrar då?

• Kjell2
    crazyangel87 skrev 2010-09-14 13:11:45 följande:
    Hmm. Okey. Är lite osäker då det är sambon som har koll på allt detta. Men vad jag fattat det skulle vi behöva lägga 225 000 i handpenning + pantbrev och lagfart (ca 275 000) Är jag helt å virrar då?
    Beror helt på vad du menar med handpenning.

Normalt sätt betalar man en handpenning, 10%, vid kontraktsskrivning till säljaren 

Vi överlåtande, dvs när man blir ägare till bostaden betalar man resten, dvs kvarvarande 90%.

För att betal behöver man vanligtvis låna. Nuförtiden lånar inte banken ut mer än 85% av bostadens värde, som bolån. De kvarvarande 15% kallas kontantinsatts. Antingen använder man sparade pengar, vinst från en bostadsförsäljning, ett blancolån eller lån med annan säkerhet.

Utöver köpeskillingen behöver man betala eventull lagfart och pantbrev.

Så vad är det du frågar om handpenning eller kontantinsatts?
  • crazyangel87

då är det kontantinsattsen :P

• The Maria

Men har ni något att sälja också? Alltså lägenhet eller hus? Eller bor ni i hyres nu? Jag och sambon hade inte heller råd med handpenning men fick låna dessa pengar till vi sålt vår lägenhet. Det banken då ville ha var ett papper på att vi var på väg att sälja. Annars hade vi också behövt en borgenär.

• Kjell2
    crazyangel87 skrev 2010-09-14 13:24:10 följande:
    då är det kontantinsattsen :P
    Blir lättare att svara när frågan är rätt ställd.

Några sätt att fixa kontantinsatsen:
    Sälja bostad med vinst
    Lån med annan säkerhet
    Sparade pengar
    Blancolån hos egen eller annan bank
    Privatlån, t ex genom att föräldrar ökar lånet på sitt hus
  • crazyangel87

nää bor i hyres idag.. aja ser ut som vi lär låna, frågan är ju om vi får ihop det med borgenär....

Svar på tråden Handpenning till hus?!