• Anonym (undrar)

han svettas som en gris

Sedan några veckor tillbaka så blir sambon helt GENOMSVETTIG när han sover. Täcket, kudden, madrassen ja hela han är helt genom blöta!
    Det har inte hänt undervåran tid förut men när vi pratade om det igår kom det fram att han haft detta problemet för några år sedan med den flickvännen han hade innan mig.
    Han mummla något om stress. Men vadå stress?
    Inre eller? Han blev tjurig när alla följdfrågor kom så jag lade ner det istället.

Vet ni vad detta kan bero på?

• Svar på tråden han svettas som en gris
  • Pickeli

Det kan bero på stress eller andra saker.

Det är sällan och aldrig något farligt så du behöver inte oroa dig!

Google it!
  • Anonym (undrar)

Okej, de va mer att jag blev lite nyfiken på vad det beror på & vart det kommer ifrån :P

• Pickeli
    Anonym (undrar) skrev 2010-09-14 11:48:14 följande:
    Okej, de va mer att jag blev lite nyfiken på vad det beror på & vart det kommer ifrån :P
    Ja det lär du ju inte få svar på här tyvärr, be honom uppsöka en läkare och få svar om han inte vet själv.
    Google it!
  • Anonym (undrar)

hehe ja jo jag tjatade på honom rätt bra igår, men han är envis som en gris och hatar primärvården så det lär tyvärr inte hända om det inte skulle krisa totalt.

• Pickeli
    Anonym (undrar) skrev 2010-09-14 11:54:55 följande:
    hehe ja jo jag tjatade på honom rätt bra igår, men han är envis som en gris och hatar primärvården så det lär tyvärr inte hända om det inte skulle krisa totalt.
    Fattar inte varför man tjatar på sin sambo om en sådan sak. Öppna fönstret istället eller ge honom ett svalare täcke. Det kanske är därför han svettas för att han är varm?
    Google it!
  • Anonym (undrar)

Japp visst kan jag öppna fönsret så jag och pojken fryser ihjäl istället.
    Vill han byta täcke så har han två armar att göra de själv....

• Anonym
    Pickeli skrev 2010-09-14 11:46:10 följande:
    Det kan bero på stress eller andra saker.

Det är sällan och aldrig något farligt så du behöver inte oroa dig!
    Sällan farligt? Nattliga svettningar är ett symptom på cancer.
  • Anonym

Det finns en sorts lymfkörtelcancer som yttrar sig i rejäla nattsvettningar. På riktigt.

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2010-09-14 15:53:19 följande:
    Du skojjar eller?
  • Pickeli
    Anonym (undrar) skrev 2010-09-14 15:52:06 följande:
    Japp visst kan jag öppna fönsret så jag och pojken fryser ihjäl istället.
    Vill han byta täcke så har han två armar att göra de själv....
    Bor ni på nordpolen eller? Flört Han lär ju knappast frysa ihjäl.

Fast det är ju du som verkar ha problem med att han svettas, därför kanse du kan ge honom ett svalare täcke tänkte jag.
    Google it!
  • Pickeli
    Anonym skrev 2010-09-14 15:53:19 följande:
    Du googlade nattliga svettningar och fick upp första träffen som handlade om cancer eller? Eller har du erfarenhet i ämnet? Upplys oss gärna.

Hosta är också ett symptom på cancer.
    Google it!
  • Pickeli
    Anonym skrev 2010-09-14 15:58:28 följande:
    Det finns en sorts lymfkörtelcancer som yttrar sig i rejäla nattsvettningar. På riktigt.
    Tror du på fullaste allvar att en legitimerad doktor kommer att misstänka cancer om en fullt frisk människa kommer och söker hjälp för nattliga svettnignar som pågått i 2 veckor? Som dessutom har haft stressrelaterade svettnignar förut? Nej du.
    Google it!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2010-09-14 16:00:11 följande:
    Du googlade nattliga svettningar och fick upp första träffen som handlade om cancer eller? Eller har du erfarenhet i ämnet? Upplys oss gärna.

Hosta är också ett symptom på cancer.
    www.lymfominfo.se/portal/eipf/sverige/portal/lymphoma/ta_hand_om_nagon_med_lymfom
    "De typiska symtomen på lymfom är trötthet, andfåddhet och att man svettas mycket nattetid, men även förstorande lymfkörtlar. Människor med lymfom kan dock ha långa perioder då de inte har några eller bara några få symtom och då kan de leva i stort sett som vanligt."
  • Pickeli

"Lymfom är en cancerform som drabbar lymfkörtlar och lymfceller i blodet. Lymfom indelas i två huvudgrupper: Hodgkins sjukdom och non-Hodgkin-lymfom. Kontakta din vårdcentral om du eller ditt barn får svullna lymfkörtlar, återkommande oförklarliga feberattacker, svettas mycket på nätterna, oförklarligt går ned i vikt och får buksmärtor."

Tror inte du behöver oroa dig.

Google it!
  • Pickeli

det kan också vara leukemi eller  MS. Eller för varmt i rummet.

Google it!
  • Anonym (undrar)
    Pickeli skrev 2010-09-14 15:58:47 följande:
    Bor ni på nordpolen eller? Flört Han lär ju knappast frysa ihjäl.

Fast det är ju du som verkar ha problem med att han svettas, därför kanse du kan ge honom ett svalare täcke tänkte jag.
    nej vi bor inte på nordpolen.. men både sonen & jag är väldigt frusna av oss nattetid.
    Jag har inte ont av svettningarna, det är ju inte jag som ligger där och svettas.. men jag kan bli förbannat nyfiken på saker och ting när jag sätter den sidan till :P
Svar på tråden han svettas som en gris