• Anonym

Kan man lura banken?

Min sambo påstår att banken inte kan se om man har fast jobb eller ej.. Vi har sökt bolån och fått lönelöfte. Men då har min sambo sagt att han har fast trots att han inte har det. lånelöftet gick ju trots allt igenom på vår ekonomi ändå på 1,6.

Min fråga är nu, om vi väl köper hus, kan detbli så att köpet inte går igenom deras system då?

• Svar på tråden Kan man lura banken?
  • Anonym (Vickan)

Låter i mina ögon som en riktigt dum idé att lura banken!
    När vi fick vårt lån behövde vi ju visserligen inte visa några papper för att styrka våra inkomster, men det är ju för ER skull banken ibalnd nekar till lån, att ingen ska ta sig vatten över huvudet.

Vad händer om i går arbetslösa länge och a-kassan (eller vad ni nu har för inkomst) sänks...? Eller har han en tidsbegränsad anställning? Vad händer sen?

• Anonym (Allie)

De vill ha in anställningsbevis innan allt blir klart och lånet betalas ut.

• Söta Nasse

ja första gången vill de oftast ha papper på inkomsten från företaget.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Anonym (?)
    Anonym (Allie) skrev 2010-09-14 13:28:03 följande:
    Vi har aldrig behövt visa upp anställningsbevis för att få bolån.
  • Anonym (...)

Vi har aldrig lämnat in anställningsbevis och har lån på 2 milj....

• Anonym (Vickan)
    Anonym (Allie) skrev 2010-09-14 13:28:03 följande:
    Vi lämnade inget sånt! (Handelsbanken)
    Vi fyllde bara i uppgifterna på låneansökan...
  • Anonym (Allie)

Vi fick skicka in anställningsbevis då vi tog vårt huslån.

• Alfonsina

Normalt tar vi inte in anställningsbevis (jobbar inte med bolån själv men jobbar i Nordea), dock händer det.

• Kjell2

Det händer att banken ringer och kolla med arbetsgivaren eller kräver ett intyg från arbetsgivaren. natruligtvis går det att förfalska.

Rikgt dumt blir det om ni plötsligt bli av med jobbet, inte betalar lånet och banken inser att ni lurat dem. Då kan det bli dyrt....

• Birgitta2

Om banken upptäcker att man ljugit i ansökan, man har fått lånet insatt på konto och kanske man t o m köpt huset/lägenheten - då kan de faktiskt kräva HELA lånet tillbaka på ett enda bräde!

Oerhört korkat att lämna falska uppgifter.

Svar på tråden Kan man lura banken?