• min Albin

Bosätta sig i Göteborg - var?!

Hej,

Funderar på att flytta till Göteborg. Frågan är bara var i Göteborg,  vill inte bo inne i centrum med barn.

Var är "bra" områden att bo i om man har barn... tänker på barnomsorg, skola osv.... vill bo i ett lugnt och pålitligt område.

För oss känns mer rätt att bo åt norra sidan av göteborg än mot mölndal/kungsbacka...men det viktigaste i slutändan är ändå att området är "rätt"...

Kan ni hjälpa, vill ha tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-21 14:43
    Ge gärna även tips på bra förskola som finns i närområdet till det tips på boende som ni ger!!

• Svar på tråden Bosätta sig i Göteborg - var?!
  • Guavasylt

Är det lägenhet eller hus ni vill ha?

Sluta ta dig själv på så blodigt allvar, människa!
  • sarsparis

Torslanda kanske? Där bor vi och trvis som fisken i vattnet. finns ju numera även en del hyresrätter här, annars får du räkna med att ett enkelt radhus kostar runt 2-3 milj och villa 3.5-4 milj. Bostadsrätter finns också, de som är äldre kostar 1-1,5. annars är Säve också ett trevligt område, men där är det helt öde, finns en kiosk och en pizzeria. Skola och dagis finns också.

• sarsparis

En nackdel med Torslanda är att om man bosätter sig i tex Amhult eller Lilleby/Älvegården går det inte få förskoleplats där man bor, det är gigantiska köer, till andra områden är det dock lättare att få plats.

• Rubia

Rekommenderar Askim/Billdal/Vallda/Kungsbacka, men även Torslanda, fastän jag tycker det är lite mer off än de andra ställena. Alltså det ligger lite mer för sig själv. Billigare med hus i Vallda/Kba också.

• sarsparis
    Rubia skrev 2010-10-10 20:17:08 följande:
    Rekommenderar Askim/Billdal/Vallda/Kungsbacka, men även Torslanda, fastän jag tycker det är lite mer off än de andra ställena. Alltså det ligger lite mer för sig själv. Billigare med hus i Vallda/Kba också.
    Haha, och jag tycker att de ställen du räknar upp är som att bo på landet långt utanför stan Glad 
    Så olika man kan tycka. I Torslanda finns nästan allt man behöver!! Det är sällan vi åker in till stan för att handla tex kläder.
  • Alcarinque

Vi bor också i Torslanda och tycker det är jättebra Förutom köerna till förskola. Men tyvärr är det väl så mer eller mindre i hela stan. Göteborg är ju inte direkt känt för att kunna vaska fram platser, snarare tvärt om...

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Rubia
    sarsparis skrev 2010-10-10 20:20:38 följande:
    Haha, och jag tycker att de ställen du räknar upp är som att bo på landet långt utanför stan Glad 
    Så olika man kan tycka. I Torslanda finns nästan allt man behöver!! Det är sällan vi åker in till stan för att handla tex kläder.
    Jag sa inte att det inte fanns något att handla. Jag sa att det ligger off, men som tur är finns det ju en massa affärer. Om man inte vill lämna Torslanda alltså.
Svar på tråden Bosätta sig i Göteborg - var?!