• min Albin

Bosätta sig i Göteborg - var?!

Hej,

Funderar på att flytta till Göteborg. Frågan är bara var i Göteborg,  vill inte bo inne i centrum med barn.

Var är "bra" områden att bo i om man har barn... tänker på barnomsorg, skola osv.... vill bo i ett lugnt och pålitligt område.

För oss känns mer rätt att bo åt norra sidan av göteborg än mot mölndal/kungsbacka...men det viktigaste i slutändan är ändå att området är "rätt"...

Kan ni hjälpa, vill ha tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-21 14:43
    Ge gärna även tips på bra förskola som finns i närområdet till det tips på boende som ni ger!!

• Svar på tråden Bosätta sig i Göteborg - var?!
  • LyckligtSlut

Har bott i Göteborg många år. Skulle valt Partille. Bor centralt och det är väl ok men inte om man vill att barnen ska kunna gå till skolan själv tidigt, vara ute och leka mm.

PMS året runt :(
  • Bellisen

Jag kan också rekommendera Partille! Bra ort med flera fina områden, stort köpcenter och en kvart med buss från Göteborgs centrum.

• Tullemi

Även jag rekommenderar Partille. Jag tyckte det verkade såå trist innan vi flyttade hit (hamnade här pga maken) men nu tycker jag att det är toppen . Fristående hus kan dock vara relativt dyrt, men priserna varierar inom Partille så klart. Nära natur, när shopping, nära stan

Milea 080217 Lucas 100202
  • Helenamittbena

Jag tänkte vara lite emot strömmen här och tala om hur trevligt det är på nordöstra sidan. Vi bor nära Gunnilse och här är det lugnt och barnvänligt och eftersom vi har Angered som postadress så är husen billigare än i de områden som har "finare" adresser. Vårt hus var nog nästan en halv miljon billigare än såna som ligger på nästan samma avstånd från centrum och är i samma storlek. Dock räknas inte de till "förorten"...;)
    Vår förskola är toppen och har hört samma om de andra i området och likaså skolorna.

Om jag inte hade bott här så hade jag nog valt Partille eller Sävedalen.

• Trollet Ludenben
    Helenamittbena skrev 2010-10-16 18:04:50 följande:
    Jag tänkte vara lite emot strömmen här och tala om hur trevligt det är på nordöstra sidan. Vi bor nära Gunnilse och här är det lugnt och barnvänligt och eftersom vi har Angered som postadress så är husen billigare än i de områden som har "finare" adresser. Vårt hus var nog nästan en halv miljon billigare än såna som ligger på nästan samma avstånd från centrum och är i samma storlek. Dock räknas inte de till "förorten"...;)
    Vår förskola är toppen och har hört samma om de andra i området och likaså skolorna.

Angered som postadress kan trots allt vara till en fördel. Nog första exepmlet jag har hört om att det skulle vara bra Har själv angered som postadress...
    Älskade ungar
  • Thessla

Eklanda i Mölndal, ligger precis på gränsen till Göteborgs kommun. Där är det tryggt, lugnt och mysigt, skola finns och det finns gott om förskolor.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • sarsparis
    Helenamittbena skrev 2010-10-16 18:04:50 följande:

Svärföräldrarna bor i Gunnilse, där är det verkligen jättefint,  dock skulle jag inte vilja bo där, när barnen börjar högstadet (eller om det till och med är ännu tidigare) får de börja i Hjällbo alternativt söka sig till annan skola, min man har gått på skolan i hjällboskolan och det var den värsta tiden i hans liv säger han. Har man möjlighet att skjutsa sina barn till andra skolor funkar det väl jättebra.
  • Tullemi

Sarisparis: när gick han där? Vilka år? jag har också gått i hjällboskolan en gång i tiden

Milea 080217 Lucas 100202
  • Helenamittbena
    sarsparis skrev 2010-10-17 08:30:15 följande:
    Svärföräldrarna bor i Gunnilse, där är det verkligen jättefint,  dock skulle jag inte vilja bo där, när barnen börjar högstadet (eller om det till och med är ännu tidigare) får de börja i Hjällbo alternativt söka sig till annan skola, min man har gått på skolan i hjällboskolan och det var den värsta tiden i hans liv säger han. Har man möjlighet att skjutsa sina barn till andra skolor funkar det väl jättebra.
    Fast nu hamnar man nog i Olofstorp, eller om den heter Bergumsskolan, om jag inte förstått helt fel, och den skolan har bra rykte.
  • Opo

Härryda/Landvetter. Mysigt, en liten bit utanför stan, mycket skog och sjö och finns lite affärer och snabbt in  till stan med buss eller bil.

Norr om stan är ju Kungälv ett bra alternativ, dock är det ju en bit (ca 2 mil) men med direktbussen tar det ca 20 min.

Svar på tråden Bosätta sig i Göteborg - var?!