• noggis

värma bröstmjölk?!

funderar  lite kring om jag kan värma bröstmjölken igen.
    Lillkillen åt bara 5ml av det ja pumpade tidigare... å vill inte slänga 45ml när man knappt har så d räcker....

så kan ja värma upp det igen när han vill ha mer?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden värma bröstmjölk?!
  • NickiLi

Om du gav det direkt efter att du pumpat så absolut kan du värma igen. Om du värmde upp redan pumpad mjälk skulle jag inte värma den igen.

Och självklart kan man värma bröstmjölk. Hur fan ska man annar4s kunna tina den om man fryst in??

• MammaEmelie91
    NickiLi skrev 2010-09-14 17:38:58 följande:
    Om du gav det direkt efter att du pumpat så absolut kan du värma igen. Om du värmde upp redan pumpad mjälk skulle jag inte värma den igen.

Och självklart kan man värma bröstmjölk. Hur fan ska man annar4s kunna tina den om man fryst in??
    Det är inte vad jag fick höra när min dotter var nyfödd, då sa dom att det skulle tina i rumstemperatur. Samma har dom sagt till min mamma som fick barn i somras.
    mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
  • noggis

Okej, Tack!
    Det stod i kylen innan och självklart värmde jag det i ett vattenbad.
    Men han vart hungrig igen efter ca 20min.. känns som att det inte borde vara någon fara att värma det igen då..
    det kan ju ibland ta låååång tid att få i dom små liven så lite.

• NickiLi
    MammaEmelie91 skrev 2010-09-14 17:40:36 följande:
    Det är inte vad jag fick höra när min dotter var nyfödd, då sa dom att det skulle tina i rumstemperatur. Samma har dom sagt till min mamma som fick barn i somras.
    Jag fick höra av BM att jag kunde värma de i micron. Skumt att alla säger så olika.
    noggis skrev 2010-09-14 18:09:02 följande:
    Okej, Tack!
    Det stod i kylen innan och självklart värmde jag det i ett vattenbad.
    Men han vart hungrig igen efter ca 20min.. känns som att det inte borde vara någon fara att värma det igen då..
    det kan ju ibland ta låååång tid att få i dom små liven så lite.
    Det är säkert ingen fara. =)
  • VeronicaLinnarsson

nu kommer riktig fakta från en erfaren pumpare....

för urpumpad bröstmjölk gäller detta:

Rumstemperatur- får ej lämnas i rumstemperatur, ska in i kylskåpet direkt efter urpumpning om inte barnet vill ha direkt.

Kylskåp- 3-5 dagar i ca 4 grader

Frysfack i kylskåp- 6 månader i ca -16 grader

Frys- 12 månader i ca -18 till -22 grader

Uppvärmning av kylskåpskall mjölk får INTE ske i micro då microvågorna slår sönder näringen i mjölken, utan uppvärmning ska ske i vattenbad tills mjölken blir fingervarm, stoppa alltså INTE ner flaskan i kokande vatten utan låt flaskan ligga i vattenbadet från start.

För upptinad bröstmjölk som varit fryst gäller detta:

Bästa sättet att tina fryst mjölk är att den får tina långsamt i kylskåpet, tinar den i rumstemperatur finns risk att bakterier bildas i den innan den är helt upptinad.

Rumstemperatur- får inte lämnas i rumstemperatur

Kylskåp- 10 timmar

Frysfack i kylskåp- får inte frysas om

Frys- får inte frysas om
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

värm lite mjölk åt gången, hellre värma fler omgångar än att slänga sin dyrbara mjölk :)
    tänk oxå på att bakterietillväxten är som bäst runt 37 grader, precis den tempen mjölken ska ha i vattenbadet, så även om det bara har gått 20min så rekomenderar inte jag att värma den igen...

informationen är hämtad från amningshjälpen, jag har själv "helpumpat" till vårat barn och donerade mjölk till prematuravdelningen på vårat sjukhus...

• FruSen
    MammaEmelie91 skrev 2010-09-14 17:35:57 följande:
    Man ska inte värma bröstmjölk öht.
    Självklart kan man värma bröstmjölk! Dock inte om den redan varit värmd en gång!
    Man ska heller inte värma i micron!

VeronicaLinnarsson här ovan har ett bra inlägg. Jag har gått efter samma modell. Även jag är en erfaren "heltidspumpare"
  • Colisa
    VeronicaLinnarsson skrev 2010-09-16 23:38:31 följande:
    Uppvärmning av kylskåpskall mjölk får INTE ske i micro då microvågorna slår sönder näringen i mjölken,
    Det stämmer inte att microvågor skulle slå sönder näringen, gammal myt. Däremot finns studier som visat att microuppvärmning är mer skonsamt för näringsämnen än annan uppvärmning. Men micro är mindre lämpligt att värma bröstmjölk med för att det är svårt att kontrollera värmen, och det kan bli väldigt varmt på ett ställe och kallt på ett annat. .
  • VeronicaLinnarsson

4361: ja och det är just när det blir så som näringsämnena slås sönder, värm alltså inte i micro för det blir oftast för varmt eller för ojämt uppvärmt, bröstmjölk är otroligt kännsligt...över 37 grader är inte alls bra...

• MammaEmelie91
    FruSen skrev 2010-09-16 23:44:22 följande:
    Självklart kan man värma bröstmjölk! Dock inte om den redan varit värmd en gång!
    Man ska heller inte värma i micron!

VeronicaLinnarsson här ovan har ett bra inlägg. Jag har gått efter samma modell. Även jag är en erfaren "heltidspumpare"
    Säger någon värma så antar jag att dom menar micro eller dyl. :)
    mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
  • FruSen
    MammaEmelie91 skrev 2010-09-17 12:21:04 följande:
    Säger någon värma så antar jag att dom menar micro eller dyl. :)
    Jaha, men du skrev ju "inte värma öht" (?)
Svar på tråden värma bröstmjölk?!