• Anonym (skötsammamma)

Är det något fel med att man tar sig 2 glas vin varje kväll/eftermiddag?

jag tar mig ett glas vin till middagen varje dag, sedan efter middagen kan jag ta ett glas till. alltså max 2 glas sammanlagt. Är det något fel att göra det?

jag tar hand om mina barn på bästa sätt o är skötsam o lugn. min väninna komenterade detta som om det vore något fel.
    jag tog väldigt illa vid mig. så frågan till er är om det är fel att få njuta av max 2 glas vin per kväll???

• Svar på tråden Är det något fel med att man tar sig 2 glas vin varje kväll/eftermiddag?
  • IsadoraW
    IsadoraW skrev 2010-09-16 12:07:05 följande:
    Men frågan är vad som hjälper ts mest - en bild av något hon inte alls kan identifiera sig med och kan slå ifrån sig helt eller någon som försöker fundera kring den situation hon beskriver och vad som kan vara problematiskt med den. Förstår att många här som har föräldrar som varit/är alkoholiserade tänker personligt kring detta, men man måste kunna hålla isär den situation ts lever i - inte alls likt det "bara 2 glas?" beskrev - och den situation en gravt alkoholiserad person befinner sig i. Är det verkligen skrämselpropaganda som bäst hjälper en potentiell missbrukare? Eller att få hjälp med det som just den har det svårt med?
    Jag tänker mig att en sådan här tråd på ett familjeforum kan ge en begränsad hjälp om responsen är balanserad och utgår ifrån det som ts undrar över (i det här fallet om hennes drickande verkar olämpligt i andra forumläsares tycke) och de med kunskap på området är klara och tydliga. Ts har fått svar från människor som arbetar inom missbruksvård som kallar hennes drickande för ett riskbruk. Många har gett respons på att de tycker att ts drickande verkar oroväckande, hon har fått följdfrågor på varför hon behöver/vill dricka på det här sättet och många rekommenderar henne att söka andra vägar för att få avkoppling, att kanske fundera över om det är något som hon mår dåligt över i livet och om hon kan gå till botten med det. Sedan är det ju upp till henne att agera.

Varför ska hon behöva ta att folk kastar sig över henne som en flock hyenor och drar upp sina egna tragiska livsöden som inte handlar om ts! Jag undrar därför verkligen om det är så att fruktansvärda bilder avskräcker från missbruk, då tror jag man som människa lättare slår ifrån sig eftersom ens liv inte alls liknar det som målas upp. Min syster som är läkare menar att studier visar att för att hjälpa någon förändra destruktiva livsmönster så måste personen känna att idén till förändring kommer ifrån honom/henne själv, annat ger motsatt effekt. Funderar på om detta inte är applicerbart på sådana här trådar, tycker därför det är synd (för att inte säga respektlöst) när folk inte förmår hålla sin respons mer välavvägd.
  • Sunstar83
    Anonym (skötsammamma) skrev 2010-09-15 21:53:23 följande:
    Ok nästa gång jag ser någon handla en bag in box på systemet så vet jag att den personen är en alkis.

kanske ska jag gå på ett AA-möte åxå. - Hej jag heter Mia o jag är alkoholist. - jag dricker 2 glas vin varje kväll. Det påverkar inte min man, inte mina barn, jag sköter mitt hem, min familj och mitt arbete, går aldrig på krogen, och har inga problem. men enligt familjeliv.se så är jag en alkoholist och behöver hjälp med att veta VAD jag behöver hjälp med.
    Efter att ha läst igenom alla dina svar här i tråden så kan jag bara undra om det inte skulle vara bättre att vända dig till en läkare och få hjälp, inte då för dina alkoholvanor i första hand utan för din bristande förmåga att slappna av utan vin, på många vis låter det som att du skulle behöva en låg dos av antideppressiva, jag kan själv ärligt säga att jag märker enorm skillnad på mig själv nu när jag äter antidepp, och tiden innan, det är som natt och dag i ork, möjlighet att slappna av, vara mer tålmodig etc.
  • Anonym

Jag tycker att du ska ta stöd av din omgivning, får hjälp med saker i din vardag?
    Lever du ensam?
    får du hjälp med barnen?
    Får du egen tid?
    kan du gå ut och roa dig?

Min mamma var ensamstående, jobbade och gjorde allt för sina barn. men orkade inte, så hon började dricka nåt glas vin och kanske nån folköl.
    Med att åren gick så förvärrades det, hon satt och sov vid köksbordet och det gick inte att väcka henne, jag var 16 (hade flyttat hemifrån då), mitt syskon 3 år.
    julaftonsnatten så hade min lillebror vaknat, och frågat min mamma som var däckad om han fick öppna paket, och hon hade förmodligen svarat ja.. han öppnade alla paket och fick dyngstryk när han vaknade. hon mindes inte att hon sagt okej till det..
    Så på 5 år gick det från några glas vin till att socialen hade omhändertagit min bror, till att min mamma förlorat sin bostad, arbete och allt. Hon har levt hemlös, alltså på gatan i flera år.
    Nu har 10 år gått, och min mamma har ingen kontakt med några av sina barn förutom mig, hon är fortfarande alkoholist. Hon har alltid varit en stark person, alltid jobbat och varit en bra person, som velat det bästa för sina barn. Men alkoholen tog över, hon orkade inte.

Så ni som säger att 2 glas vin om dagen inte är någon fara tänk om, ni fattar nog inte hur illa det kan gå, ni känner inte personen som ni säger att det är okej att dricka till, ni vet inte hur barnen faktiskt reagerar.
    Dricker man något glas vin till maten för att det är gott är skillnad mot om man dricker man för att varva ner, bli lugn, och för att kunna sova så är det farligt. Och jag kan lova att barn märker det, även om dom inte vet vad vin är. Dom märker.

Så jag hoppas att TS tänker om och tar hjälp på andra sätt än igenom alkoholen.

• Sunstar83
    klyban skrev 2010-09-16 12:22:18 följande:
    Du läser till sjuksköterska, men dom lär er att använda stora pekpinnar där.
    Än värre bland drogerna, där ingen riktig information lärs ut.
    Intressant åsikt, och det är din fulla rätt att se det hela så. Sen undrar jag vad du menar med att ingen riktig information lärs ut kring droger, vi läser kurser i Farmakologi bland annat som ett exempel! OT men ändå.
  • sunsed1

hur du ts beskriver det låter det inte som någon fara i mina ögon...

men det hade varit roligt att se en omröstning i din fråga. :)

• IsadoraW
    Anonym (barnen går först) skrev 2010-09-16 12:17:04 följande:
    Så visst är det sorgligt att man kallas moraltant och iogt-tomte när man faktiskt bara försöker ge sin syn på något, där man ju har erfarenhet av det som tråden handlar om?
    Sen kan vissa besservissar komma med hur många länkar som helst till SVT-dokumentärer osv, där för övrigt undersökningen gjordes på hälften(!) av vad TS dricker.

Det finns säkerligen fördelar med vin för kroppen, men frågar man oss som upplevt en förälder med dessa vanor är nackdelarna rätt tunga argument, tycker jag. Oavsett vad en 3-månaders undersökning säger.
    Men jag har också erfarenhet av det som tråden handlar om, utan någon tragedi. Mina föräldrar dricker och har under min uppväxt druckit alkohol varje dag. De dricker folköl till maten och ett litet glas vin efter maten varje dag. Ibland delar de på en starköl före maten. I min barndom tog de ibland en drink före maten. De har hållit sin alkoholkonsumtion vid den måttliga men regelbundna nivån och har varit väldigt framgångsrika yrkesmässigt, närvarande och kärleksfulla föräldrar och jag och mina syskon har inte på något sätt påverkats negativt av deras vanor. Så vi har alla olika bilder, eller hur?
  • klyban
    Sunstar83 skrev 2010-09-16 12:27:02 följande:
    Intressant åsikt, och det är din fulla rätt att se det hela så. Sen undrar jag vad du menar med att ingen riktig information lärs ut kring droger, vi läser kurser i Farmakologi bland annat som ett exempel! OT men ändå.
    Som du säger OT, och bör inte tas här.
    Men vi vet alla att skolmedicinen följer statens fakta, som har få rätt alls i detta område.

Bara se på vad andra länder har lärt sig med medinskt bruk av div. olagliga droger.
    Där staten säger att det inte finns medicinskt värde, men som använts i 3930år i Kina/Asien innan staten tyckte att det var livsfarligt som medicin för 70år sedan(såldes recept fritt då).
    Och idag kommer den tillbaka som medicin, lite lustigt faktiskt.

Men som sagt vad, du får hoppa över/starta en tråd om denna missriktade information som ni trots allt får lära er.
  • Anonym (barnen går först)
    IsadoraW skrev 2010-09-16 12:31:28 följande:
    Men jag har också erfarenhet av det som tråden handlar om, utan någon tragedi. Mina föräldrar dricker och har under min uppväxt druckit alkohol varje dag. De dricker folköl till maten och ett litet glas vin efter maten varje dag. Ibland delar de på en starköl före maten. I min barndom tog de ibland en drink före maten. De har hållit sin alkoholkonsumtion vid den måttliga men regelbundna nivån och har varit väldigt framgångsrika yrkesmässigt, närvarande och kärleksfulla föräldrar och jag och mina syskon har inte på något sätt påverkats negativt av deras vanor. Så vi har alla olika bilder, eller hur?
    Visst har vi det, men eftersom TS undrar ger jag min bild av det. Hennes barn är ju för små för att ge sin.
  • totten86

ts du säger att dina barn tycker att du är en jätte bra mamma hur kan du veta vad dom tycker dom är små. sen tycker barn om sina föräldrar oavsett om dom är hur jävla d¨åliga som helst

• Anonym (vuxen dotter)
    IsadoraW skrev 2010-09-16 12:07:05 följande:
    Men frågan är vad som hjälper ts mest - en bild av något hon inte alls kan identifiera sig med och kan slå ifrån sig helt eller någon som försöker fundera kring den situation hon beskriver och vad som kan vara problematiskt med den. Förstår att många här som har föräldrar som varit/är alkoholiserade tänker personligt kring detta, men man måste kunna hålla isär den situation ts lever i - inte alls likt det "bara 2 glas?" beskrev - och den situation en gravt alkoholiserad person befinner sig i. Är det verkligen skrämselpropaganda som bäst hjälper en potentiell missbrukare? Eller att få hjälp med det som just den har det svårt med?
    TS är övertygad om att barnen inte tar märker något eller tar skada. Jag vill från mitt perspektiv säg att det kan man göra i alla fall. Min mamma har varit lika övertygad som TS, och jag har tagit skada. Jag tog skada långt innan hon blev så alkoholiserad som hon är idag.

Därmed inte sagt att TS kommer gå samma väg som min och mångas mammor har gjort när de började med "bara två glas"! Men jag vill att hon ska veta att det inte är säkert att hennes drickande är så osynligt som hon tror. Och jag vill att hon ska veta att det finns andra mammor som började, tänkte och resonerade precis som hon och som sedan tappade greppet. Sedan är det upp till henne vad hon vill göra med den informationen och alla annan information som kommer från alla håll IRL och här på nätet.

Men ingen av oss kan veta idag var TS kommer befinna sig om några år. Hur hennes barn kommer att tänka och känna kring att mamma är lite extra avslappnad och lekfull och glad "tack vare" vinet. Men jag förstår inte hur det kan vara värt att chansa, men det är jag det.
Svar på tråden Är det något fel med att man tar sig 2 glas vin varje kväll/eftermiddag?