• luckynumber

Sambolagen?

När jag och min dåvarande bodde ihop så köpte vi en dyr barnvagn, denna vagn används fortfarande, när vi bodde ihop, efter att barnen föddes (06 och 08) så har jag varit hemma med dom frånsett en kort period då jag studerat (ca 8månader).

Nu har det 1½år sedan vi separerade och när jag flyttade ut så fick han behålla i princip allt "det var ju ändå han som betalat för det mesta" resonerade jag och det var helt okey för mig men nu börjar jag bli irriterad, denna barnvagn används fortfarande av det mindre barnet och nu vill han inte längre att jag ska ha rätt att använda den eftersom det är han som har betalat den, jag misstänker att han tänker sälja den och om han gör det så kommer han få ca 6-7000 och enligt honom så han han rätt att göra det och behålla alla pengar själv men vad säger lagen egentligen?
    Jag tycker att jag har varit tämligen storsint och låtit honom behållit bra mycket vid separationen, även sådant som var mitt.

så: får han sälja vagnen utan mitt medgivande och då behålla alla pengar själv?

(Det här är alltså ingen moralisk fråga om någon tycker att jag får skylla mig själv som har "levt på honom" utan jag undrar vad lagen säger) 

• Svar på tråden Sambolagen?
  • Fruktisar

Även sambor kan begära bodelning vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för det gemensamma boendet. Med sådan gemensam bostad menas då alltid permanentbostad. Fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Det spelar inte någon roll om den permanenta bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den ingår alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet och oavsett vem som har betalat.

All annan egendom som var och en av samborna äger faller utanför bodelningen oavsett om den har förvärvats före eller under sambotiden. Var och en behåller alltså sin egen egendom.

Du måste begära bodelning senast inom ett år efter att samboförhållandet har upphört genom separation. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider måste begäran om bodelning framställas senast vid bouppteckningsförrättningen.

Så står det på swedbanks infosida om vad som gäller när man flyttar isär som sambos

• luckynumber

Jo jag har läst det men jag vt inte, bodelning ska göra senast ett år efter, det är mer än ett år sedan vi separerade men vi har använt vagnen båda två, det har aldrig varit på tal vems vagn det egentligen är.

• fridai

Det man köper under sambotiden och som är ämnat för er båda (det kan vara en tv, säng, ett bord och i det här fallet barnvagnen) är bådas oavsett vem som betalat för den!

• greeneyes

Bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk innefattas i sambolagen. Jag personligen anser inte att en barnvagn är bohag tyvärr.

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • fridai
    greeneyes skrev 2010-09-14 23:48:42 följande:
    Bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk innefattas i sambolagen. Jag personligen anser inte att en barnvagn är bohag tyvärr.
    hmm det kan du ju iofs ha rätt i...
  • luckynumber
    fridai skrev 2010-09-14 23:46:56 följande:
    Det man köper under sambotiden och som är ämnat för er båda (det kan vara en tv, säng, ett bord och i det här fallet barnvagnen) är bådas oavsett vem som betalat för den!
    Ja precis visst är det ju så?! jag har försökt googla för att hitta någon sida, som den från swedbank ovanför exempelvis men det är så luddigt ofta och handlar nästan uteslutande om bostäder.
  • greeneyes
    fridai skrev 2010-09-14 23:50:23 följande:
    hmm det kan du ju iofs ha rätt i...
    Ja, bohag är ju egentligen bara sådant som hör till hemmet, alltså typ soffa, bord osv.
    Nu var det iofs typ 8 år sen jag läste juridik och om sambolagen, men vad jag förstått så har den inte förändras... och i såna fall räknas inte vagn in eftesom det inte klassas som typ inredning etc. Det är lika lite bohag som en bil osv i mina ögon. Tyvärr, TS.
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • fridai

Jag hittade det här:''

6 § Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk. 7 § Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål.

Om jag tolkar den texten så faller väl vagnen in under det som "är avsett för det gemensamma hemmet"
  • luckynumber
    fridai skrev 2010-09-15 10:44:19 följande:
    Jag hittade det här:'' 6 § Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk. 7 § Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål.

Om jag tolkar den texten så faller väl vagnen in under det som "är avsett för det gemensamma hemmet"
    Jaa, visst låter det ju så!
     vart hittade du det? 
  • Kjell2

Det här är lite lurigt och svårt att ge ett svar som ger det enda sanna svaret. Många saker spelar in.

Troligtvis skulle en domstol anse att barnvagenen ingår i det som skall delas
    En bodelning skall ske inom ett år. Därefter gäller läget då
    Det kan anses att ni fortfarande samäger den, pga att ni t ex båda använder den lika mycket och den omväxlande står hos er båda.

Svar på tråden Sambolagen?