Så jävla arg på min chef!!!
Förstår både dig och din chef då jag varit i båda situationerna, alltså varit både småbarnsmamma och chef.
När jag jobbade som butikschef för en mellanstor butik tillhörande en stor kedja så fanns det tyvärr inget utrymme för att ha extrapersonal hur som helst, order uppifrån och inget jag kunde göra nåt åt. Vi hade också en personal som tog precis allt ansvar för vab, med följd att situationen många ggr blev väldigt jobbig för oss jobbade. Det ledde faktiskt till att övrig personal blev förbannade och att hon kom utanför gruppen till viss del då ALLA andra i personalen (också småbarnsföräldrar) delade på VAB med den andra föräldern. Då de andra pusslade och försökte hjälpa till för att få en fungerande arbetsplats sket hon blankt i hur vi löste det. Som chef kan jag säga att jag, fel eller ej, mycket lättare gav ledigt, ändrade scheman eller vid semestrar och annat för dem som ställde upp än för henne. Tog upp detta flera ggr. på pu-samtal men inget hjälpte. När konjunkturen vände neråt fick hon sluta då hon var sist anställd. Tror jag kämpat med näbbar och klor för att få behålla om det gällt någon av dem som faktiskt ställde upp. Nu gjorde jag inte det. Och på sikt ledde detta till att jag var mycket tveksam till att anställa personal med småbarn (fel, jag vet) då det inte fungerade att ha personal som henne. Men dom som ändå försökte pussla har min fullla beundran för det sätt dom hanterade det hela på.
Så om jag vore du skulle jag tänka till en extra gång. Du har ju absolut rätt att vara hemma men så länge det är arbetsgivarens marknad skulle jag åtminstone ibland be pappan eller farmor/mormor vara hemma. Det går inte alltid att bara hävda sin rätt utan man måste försöka vara lite flexibel emellanåt annars kan man hamna utanför.
MEN; jag håller absolut med om att din chef inte skötte detta snyggt!
Tror det hade känts annorlunda för dig om han sansat förklarat både hur han tänkte och kände istället för att som jag uppfattade, domdera över dig.
Ta ett snack med honom så detta inte leder till värre saker.