• Lavish

Så jävla arg på min chef!!!

Jag tycker felet du gjorde var att överhuvudtaget blanda in din chef i era privata affärer genom att berätta att du är hemma för att du tjänar mindre (antar att det var ett dåligt försök att öka på lönen). Då har du ju rent ut sagt inbjudit till samtal i denna fråga. Du skulle helt enkelt ha sagt att nej tyvärr måste du vara hemma även imorgon. Med en ton som markerar att det inte är öppet för diskussion.

• Lavish
    Anonym (Chef) skrev 2010-09-16 07:44:42 följande:
    Jobbar själv som chef och det är ibland riktigt tungt och jobbigt. Det är inte alla arbetsplatser som har "vikarier" som går att få tag i. Ofta är det någon annan som egentligen skulle vara ledig som får komma in och täcka upp, alternativt att de som jobbar får stå en man kort hela dagen, eller det sistnämnda; att chefen själv får lägga sina egna arbetsuppgifter åt sidan och jobba i den sjukes/vabbandes tjänst för att sedan ta igen sitt eget på obetald fritid.

Själv tycker jag att de anställda ska känna lite ansvar och skyldighet att göra det bästa jobb man kan. Att ha inställningen "chefen får fixa", är det värsta man kan ha! Man är ju anställd för att utföra ett arbete och när någon är borta mycket blir det ofta dubbel börda på resten av gänget. Finns det två föräldrar med i bilden så finns också möjligheten att dela på VAB!

Givetvis håller jag med om att den här chefen kunde ha betett sig på ett annat sätt och, som TS skriver, förklarat situationen och snällt försökt höra om det inte gick att mannen var hemma en dag för att det var svårt att ordna en vikarie eller vad det nu kan ha varit.
    Beroende på  vad det är för jobb kan man väl kompromissa så att den som tar VAB istället jobbar hemifrån så mycket det nu går. Funkar ju inte om ungen ligger dödssjuk på akuten men är det bara en förkylning så. Men då får ju chefen å andra sidan vara beredd att betala full lön för det.
  • Lavish
    Rompe skrev 2010-09-16 08:02:10 följande:
    Jag blir uppriktigt förvånad hur vissa resonerar i tråden. Varför ska TS ha sån förståelse för chefen?? Ts arbetsigivare för väl höja hennes lön då så hon tjänar lika som maken. Då spelar det säkert ingen roll för Ts vem som är hemma och tar VAB:en. Om lönen skiljer så mycket som 8000:-, så kanske familje budgeten inte går ihop om maken är hemma och tar VAB?!?

Det är helt upp till föräldrarna vem som är hemma om barnet är sjukt. Inget arbetsigivaren bestämmer. Sen får chefen absolut inte vara otrevlig när hon/han ringer.

Snacket om att TS borde bli sparkad för att hon är hemma och inte delar VAB med maken. Är ju så larvigt att man inte tror det är sant. Man får inte sparka någon på de grunderna. Trams!

TS stå på dig. Om jag vore du skulle jag ringa facket och prata med dom. Då kommer nog din chef sluta med att ringa dig och vara otrevlig vid VAB.

Lycka till!
    Men allvarligt, tror du verkligen att det är upp till chefen att höja TS lön bara lite sådär appropå med 8000 kr.

Chefen har väl förmodlingen andra hänsyn att ta som innebär att löneläget ligger där det ligger. Sen om jag vore chef hade jag nog haft väldigt svårt att ta argumentet att jag ska höja en anställds lön för annars hotar denne med att ta all VAB och aldrig komma till jobbet. Hade inte fallit i god jord.
Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!