Inlägg från: Anonym (ARG) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ARG)

Så jävla arg på min chef!!!

Min son har öroninflammation så jag har vabbat från i fredags, idag är det onsdag.
    Igår kväll, tisdag, ringde min chef till mig, inget konstigt med det. Han frågade om min man kan vara hemma idag ist för mig. Jag svarar honom att vi har valt att jag ska vara hemma eftersom jag har ganska dålig lön och min man tjänar 8000 kr mer/månad(innan skatt) än vad jag gör, så vi förlorar minst pengar när jag är hemma.

I det läget tycker jag det hade varit helt ok om min chef på ett vänligt sätt hade frågat mig om vi kunde tänka oss att ändra på det idag, eller liknande fråga. 
    Istället sätter han igång världens diskussion med mig där jag får försvara och förklara mitt och min mans beslut att jag ska vara hemma när sonen är sjuk.
    Han ifrågasätter hur vi kan låta ekonomin styra såna här frågor, om jag alltid kommer att vara den som är hemma, han talar om för mig att man inte kan leva efter hur ekonomin ser ut osv...jag var så upprörd att jag inte ens kommer ihåg allt han sa.
    Han avslutade även samtalet med att avbryta mig mitt i en mening men orden - Okej då vet jag, vi hörs, klick!!!

WHAT????!!!

Ska jag verkligen behöva sitta och försvara vårt gemensamma beslut att jag ska ta huvudansvaret när pojken är sjuk? Ska en chef bete sig så?
    Nu sitter jag här med en sjuk pojk och har superdåligt samvete inför jobbet. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget, är bara så upprörd. Är det vanligt atT arbetsgivare blir sådär när man har sjuka barn? Nån som har liknande erfarenheter? 

• Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!
  • Anonym (ARG)

Jag förstår absolut min chef och att det är mycket att göra.

Men tycker du på allvar att min chef visade MIG respekt när han bemötte mig på detta viset?! 
    Det tycker faktiskt inte jag, inte alls.

Nej, det finns inga som helst vikarier och ingen backup över huvud taget på detta företaget, så har det alltid varit, vilket gör att vi i personalen alltid fått dra ganska tunga lass. Gjorde mig väl inget förut när jag inte hade barn och man men nu är det ett annat läge faktiskt.
    Som företag borde man väl ha nån backup-plan om många är borta?! det är inget jättelitet företag heller. 

• Anonym (ARG)

Jag har prioriterat jobbet i alla år innan och ställt upp jämt och ständigt. Och ja, nu proriterar vi ekonomin, är det verkligen fel?!
    Vi får barn igen i januari och vill spara ihop så mycket pengar som möjligt innan jag ska gå på fp igen, så vår ekonomi har i dagsläget mycket större prio än mitt jobb!
    För övrigt tycker jag att ekonomin styr det mesta här i livet, är det inte så?

Jo det finns ett tak hur hög fp man får så vi förlorar en del, visst ingen förmögenhet men tillräckligt för att det ska spela roll.

Och sen tycker jag inte han ska ifrågasätta vårat delade föräldraskap när det handlar om att jag har vart hemma dgr...ok kanske att fråga om det om jag hade vart hemma en längre tid/flera ggr på kort tid!  

• Anonym (ARG)
    KoolaFarsan80 skrev 2010-09-15 09:04:53 följande:
    Oj oj oj... Som vanligt när det är föräldrar är JAG JAG JAG det enda som räknas. Det är väl rätt självklart att din chef blir upprörd! Han frågar dig om inte din sambo för en gångs skull kan ta VAB pga att det är mycket att göra, men du överväger inte ens detta alternativ då det enda du tänker på är dig själv. Det är sådana som du som gör att arbetsgivare inte vill anställa småbarnsföräldrar...

Det borde vara rätt självklart att din sambo också ställer upp och delar på VAB-dagarna. Ditt själviska beteende påverkar inte bara dig, utan även dina kollegor och ditt företag.
    Inte för en gångs skull, detta är för tusan första gången jag vabbar!!!
  • Anonym (ARG)

Du har faktiskt helt rätt, jag hade känt annorlunda om han hade skött det samtalet annorlunda.

Och som sagt, det kommer inte alltid att vara så här, utan just nu, då det behövs sparas pengar innan nästa barn kommer.  

• Anonym (ARG)

Ja första gången jag vabbar ja. Överhuvudtaget alltså, ingen av oss har vabbat förut.
    Dock så kommer jag att vabba då det behövs de 4 månader som är kvar innan nya barnet kommer, och jag är inte omöjlig att göra undantag från min och min mans överenskommelse men INTE när chefen beter sig som ett rövhål!!  

• Anonym (ARG)
    Anonym (Men!!!?!??!) skrev 2010-09-15 09:34:25 följande:
    Varför sa du så till din chef? Är du helt galen?
    Det du sa till honom var "jag tycker du betalar mig för lite så därför skiter jag i dig och jobbet för jag tycker att min mans jobb är mycket viktigare".
    SJÄLVKLART blev han arg! Med all rätt! Nu vet han att han aldrig kan lita på att du kommer att komma och jobba oavsett hur mycket du behövs, så i fortsättningen blir han tvungen att se till så att du aldrig har några viktiga uppgifter, eftersom han ansvarar för att alla viktiga uppgifter blir utförda.
    Grattis!

Och jag tycker inte att du har rätt att kalla din chef för rövhål när det var du som var oförskämd!
    Ja jag är väl galen :)  Jag såg nu att jag skrivit att jag sa så men naturligtvis använde jag inte exakt dom orden (även om det faktiskt var så jag menade ;) )   Jag sa bara att min man tjänar mer så därför blir jag hemma eftersom vi förlorar minst då!

Ja det vore ju tråkigt om han tror att han inte kan lita på att jag aldrig kommer att ställa upp om jag behövs men jag hoppas nog att alla år jag jobbat innan jag vabbat dessa 4 dgr visar att jag faktiskt är en bra och pålitlig arbetare!!! 

Och visst har jag rätt att kalla honom rövhål som ringer hem till mig på kvällen och i princip skäller ut mig för att jag tar hand om min son!!

Tack :)
  • Anonym (ARG)
    Anonym skrev 2010-09-15 11:19:08 följande:
    Jag sambo har en chef som detta. Vår son har varit mycket sjuk som barn med nedsatt imunförsvar och sjuk jämt, även ett par operationer och allt vabbande det innebär runt om det.
    Jag har tagit det mesta, jag var timmis, det fanns vikarier och chefterna tyckte aldrig att det var konstigt att bara jag var hemma, dels för att vi tjänar mer på det och att i hans jobb finns inte samma möjligheter att täcka upp för varann, inga större kriser, men lite förlorad inkomst till företaget om man är borta.

Hade vabbat i tre veckor i samband med en operation, sen gick det ett par veckor och sonen blev sjuk. Jag kunde inte vara borta just den dagen och sambon fick vabba, han blev då ifrågasatt vad det var för fel på mig som inte kunde ta vabben istället..EN dag av typ 100..helt otroligt..denna chef vet dessutom om situationen runt sonen.
    Ja, helt otroligt, jag håller med dig!
  • Anonym (ARG)

Och för er som tycker att jag bara tänker på mig själv och inte ställer upp/visar respekt osv-
    När min son var blott 10 veckor gammal och jag fortfarande ammade så hoppade jag in och jobbade 4 veckor för att täcka upp för semestrarna på jobbet. Jag fick åka hem på lunch och amma + hålla på och pumpa så min man kunde ge sonen mat under resten av dagen.

Om inte det är att ställa upp, vad är det då?!

Och detta är bara ett exempel av alla ggr man slitit ut sig.

När jag var höggravid och dessutom hade bihåleinflammation, feber, huvudvärk och allt som hör till, så jobbade jag ändå, eftersom vi var mitt i en rush och hade supermycket att göra.
    Jag satt på jobbet och såg mer död ut än levande och vad fan fick jag för det?!  

Ju mer jag tänker på allt detta ju mer förbannad blir jag. Ni snackar om att ställa upp coh att visa respekt etc.
    Jag tycker det är min chefs tur nu, att visa mig lite respekt och förståelse för situationen.
    För det ska väl vara åt båda håll? Inte bara arbetstagaren som ska offra sig jämt?! 

• Anonym (ARG)
    Anonym (hmm) skrev 2010-09-15 12:50:55 följande:
    Så som du beskriver nu har du ju verkligen ställt upp för företaget. Men, det framgick inte särskilt tydligt i första inlägget.
    Tycker du ska ta ett lugnt samtal där du förklarar och visar på just de exempel du givit här. Risken kan finnas att chefen annars "glömt" att du faktiskt har ställt upp många gånger. Då kan det vara bra att påminna.
    Nej jag tänkte i första hand inte på att berätta vad jag har gjort för företaget, det började jag tänka på mer när folk faktiskt tyckte att jag inte ställde upp. Men visst, kanske skulle ha skrivit det i ts också.
Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!