• DorisD

Så jävla arg på min chef!!!

Anonym (ARG) skrev 2010-09-15 08:33:44 följande:
    Min son har öroninflammation så jag har vabbat från i fredags, idag är det onsdag.
    Igår kväll, tisdag, ringde min chef till mig, inget konstigt med det. Han frågade om min man kan vara hemma idag ist för mig. Jag svarar honom att vi har valt att jag ska vara hemma eftersom jag har ganska dålig lön och min man tjänar 8000 kr mer/månad(innan skatt) än vad jag gör, så vi förlorar minst pengar när jag är hemma.

I det läget tycker jag det hade varit helt ok om min chef på ett vänligt sätt hade frågat mig om vi kunde tänka oss att ändra på det idag, eller liknande fråga. 
    Istället sätter han igång världens diskussion med mig där jag får försvara och förklara mitt och min mans beslut att jag ska vara hemma när sonen är sjuk.
    Han ifrågasätter hur vi kan låta ekonomin styra såna här frågor, om jag alltid kommer att vara den som är hemma, han talar om för mig att man inte kan leva efter hur ekonomin ser ut osv...jag var så upprörd att jag inte ens kommer ihåg allt han sa.
    Han avslutade även samtalet med att avbryta mig mitt i en mening men orden - Okej då vet jag, vi hörs, klick!!!

WHAT????!!!

Ska jag verkligen behöva sitta och försvara vårt gemensamma beslut att jag ska ta huvudansvaret när pojken är sjuk? Ska en chef bete sig så?
    Nu sitter jag här med en sjuk pojk och har superdåligt samvete inför jobbet. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget, är bara så upprörd. Är det vanligt atT arbetsgivare blir sådär när man har sjuka barn? Nån som har liknande erfarenheter? 
    HELT oacceptabelt! Jag skulle tagit detta omgående med din chefs chef. Jag skulle blivit skogstokig! Och jag är själv chef, sådär får man absolut inte betee sig. Det där är inget annat än ren och skär inkompetens! USELT ledarskap!
  • DorisD
    heter skrev 2010-09-15 20:42:33 följande:
    Jag är arbetsgivare och hade seriöst funderat på hur jag kunde sparka dig fortast möjligt efter ett sånt svar.
    Du är arbetsgivare och så främmande för verkligheten. Man blir ju mörkrädd...
  • DorisD
    Lavish skrev 2010-09-16 09:06:46 följande:
    Men allvarligt, tror du verkligen att det är upp till chefen att höja TS lön bara lite sådär appropå med 8000 kr.

Chefen har väl förmodlingen andra hänsyn att ta som innebär att löneläget ligger där det ligger. Sen om jag vore chef hade jag nog haft väldigt svårt att ta argumentet att jag ska höja en anställds lön för annars hotar denne med att ta all VAB och aldrig komma till jobbet. Hade inte fallit i god jord.
    Som chef får du höra bra mycket mer korkade motiveringar än så: "min kompis som jobbar nån annanstans har mer i lön", "men snittlönen enligt Unionen är högre", "men jag är ju aldrig sjuk", osv. Du skulle bli förvånad över alla knasiga argument som kommer på lönesamtal som sällan har med individens prestation att göra. Min favorit är "får jag högre lön kommer jag jobba bättre". Så det är knappast något att bli upprörd över om någon säger, "då kan jag VABa mindre".
    Anonym (¤¤¤) skrev 2010-09-16 09:17:07 följande:
    och det är klart att det blir dålig stämning på en arbetsplats när man varje vecka får jobba extra, missar sina raster och får ökad arbetsbörda, särskilt som man vet att mamman i fråga inte lyfter ett finger för att underlätta för oss i sådana situationer
    Ja, det lär det ju bli på din arbetsplats om du har den inställningen. Det är inte dina kollegors problem att du inte får dina raster - det är din CHEFS! Din CHEF har mer i lön just för att h*n ansvarar för dessa bitar. Att gå på kollegor för att de inte tar ansvar för det som är chefens jobb är extremt oprofessionellt!
  • DorisD
    Anonym (Chef) skrev 2010-09-16 12:25:35 följande:

Jag är verkligen inte förvånad över att chefens tålamod tröt, mer förvånad över att folk tycker att chefer alltid ska svälja allt och låta anställda hålla på som de vill trots att många anställda endast vill ha lönen och förmånerna ett arbete ger men själva jobbet får kollegorna gärna samsas om.

Visst, TS, det var 4 dagar VAB för ditt barn. Men, allvarligt talat, tror du att det var just det som triggade din chef, d.v.s. just de här 4 dagarna? Eller var det snarare det faktum att det inte är länge sedan du kommit tillbaka från mammaledigheten, är nu borta igen, pga VAB den här gången, plus så kommer du att ta alla VAB dagar som du upplyst om? Och som om inte allt detta räckte för en ansenlig mängd frånvaro så ska du dessutom ha barn i januari igen? Med nya möjligheter till olika sjukskrivningar under graviditet, ny mammaledighet, VAB för 2 barn, etc, etc?

Vilket kvalificerat struntprat! Du är chef och ansvarig för att dina medarbetare har bästa förutsättningarna för att sköta sitt jobb. Det har DU betalt för, inte din personal! Att "anställda får hålla på som dom vill" innefattar inte alla anställdas lagstadgade rätt att vab'a om de har småbarn.
    Att hålla på att ställa krav om schemaläggning inom avtal, gå på semester på kort varsel och komma och gå som man vill, DET är inget en medarbetare har rätt till och där har du som chef rätt att sätta stopp - men inte under några som helst omständigheter då det gäller vab, rätten till förkortad arbetstid eller föräldraledighet. Att ha den inställningen, att föräldrar med småbarn som är sjuka ofta och som behöver ta hänsyn till sin privatekonomi är anställda som vill "hålla på som dom vill" tyder bara på dina mycket bristande kunskaper både i ledarskap och i anställningsrätt. I värsta fall kan den bristen kosta ditt företag stora summor i skadestånd om någon av dina anställda stämmer dig för diskriminering. Att kvinnor blir gravida och människor blir föräldrar är något alla arbetsgivare får leva med, OCH planera sin verksamhet efter!

Inte konstigt att så många tycker chefer är idioter, sånna som du ger oss dåligt rykte...
  • DorisD
    Anonym (ARG) skrev 2010-09-16 18:03:00 följande:
    En annan sak jag inte berättat - när jag var på intervjun för detta jobbet för några år sedan så frågade faktiskt chefen mig om vi hade tänkt att skaffa barn för det hade ju inte vart så lämpligt!!Just då hade vi inte dom tankarna så jag svarade nej så klart.
    Jag misstänker att det kan vara en del av problemet, han tycker nog att jag "lovat" att inte skaffa barn...?!

Många som tycker jag ska byta jobb, och ska sanningen fram så har jag funderat på det redan innan detta då dety tyvärr inte är nån rolig eller trevlig stämning på jobbet...av olika orsaker som dock inte alls har med detta att göra.

För övrigt så blir säkert några av er glada när jag berättar att chefen och hans flickvän inte har sagt ett ord till mig idag på jobbet....och det är väl rätt åt mig? :D 
    Men ärligt TS. För det första så begick din chef ett lagbrott vid din intervju så redan där visade han på sin låga kompetens. För det andra tycker jag du ska sluta att försvara dig här. Du har INGET att försvara dig mot. Du har rätt att vab'a, lagstadgad rätt. Det torde inte komma som en nyhet för din chef att människor gör det när man har småbarn. Det torde inte heller komma som en nyhet att folk skaffar barn eller att de gör egna val baserat på en mängd privarta omständigheter som chefen inte har något med att göra. Men eftersom din chef verkar förvånad över detta kanske du ska infomera honom om det. Samtidigt som du informerar honom om att du inte uppskattar hans påhopp som du ser som en projecering på hans bristande kompetens i att planera verksamheten efter det faktum att folk blir sjuka/varb'ar.
    Jag tycker du för sakens skull ska informera facket om vad som skett, det kan vara värt mycket om han fortsätter sitt beteende och du hamnar i en konflikt med honom. Skriv ner datum, tid och omständigheter samt vad som blir sagt. Även om det är små gliringar. Eftersom han uppvisar ett mönster om det började redan vid intervjun verkar det ju inte helt orimligt att du hamnar i mer blåsväder.
  • DorisD
    Anonym skrev 2010-09-16 18:10:32 följande:
    Håller med. Tyvärr verkar inte alla chefer ha samma koll på vad som verkligen gäller. By the way så låter du som en jättebra chef.
    Hehe, tja, alla tycker ju inte det jämt såklart men jag vet vad som gäller och jag försöker inte lägga över det som är mitt ansvar på mina medarbetare iallafall Sen brinner jag ganska mycket för just denna typ av frågor generellt.
  • DorisD
    Anonym (skickar en kram) skrev 2010-09-17 21:13:51 följande:
    Hade jag varit som du skulle jag ha tagit upp med chefen vilka planer jag har och hur jag ser på detta. Om du har en dialog med chefen får du en lättare situation på jobbet.

Om er situation är ekonomiskt kärv: är den så kärv att det innebär att det måste vara du som är hemma?
    Om svaret är nej: fundera över om din man kan vab:a ibland. Det handlar ju om jämställdhet också, och om din möjlighet att höja din egen lön.
    Om svaret är ja: ja, då antar jag att ni inte har något annat val ekonomiskt?

Sedan tycker jag nog att du ska vara rädd om ditt jobb också. Har suttit som facklig företrädare och förhandlat vid uppsägningar, och det förekommer att arbetsgivare undantar anställda från lagen om anställningsskydd om de känner att de anställda inte satsar åtminstone LITE grand på jobbet.
    Nu blev det nog lite fel va? En arbetgivare kan aldrig undanta en anställd från LAS, det är bara facket (alltså du då i det fallet) som i vissa undantagsfall kan göra det. Och om man gör det för att man har sjuka barn skulle det nog bli livat på fackliga huvudkontoret. Ingen har skylldighet att rapportera vem som tar mest vab hemma och varför man tar vilka privata beslut. Och du ska heller inte bli av med jobbet pga av vab. Det borde du som facklig företrädare känna till!
  • DorisD
    Emmamartina skrev 2010-09-17 22:26:29 följande:
    Iofs var det några år sen jag läste arbetsrätt, men då fick jag lära mig att det faktiskt inte är olagligt att fråga om någon är gravid eller planerar att skaffa barn. Å andra sidan har jag rätt att ljuga om jag får en sådan fråga, det är inget arbetsgivaren kan använda emot mig senare (en rättsenlig lögn).
    Det är helt korrekt, jag uttryckt mig slarvigt. Om frågan ställs är det i stort sett omöjligt för en arbetsgivare att sen att påvisa att frågan ställdes utan någon som helst relevans. Varför frågan egentligen aldrig "ska" ställas. Varför ställa en fråga som absolut inte påverkar bedömningen av person i fråga om lön, utvecklingsmöjligheter osv. Och det i sig är olagligt, att diskriminera alltså. Men helt korrekt, frågan får ställas, men att sen besvara varför den ställs blir i sig mycket svårt.
    Anonym (skickar en kram) skrev 2010-09-18 00:02:01 följande:
    Skrev detta snabbt, eftersom jag prioriterade att svara. Självklart menar jag att "det förekommer att arbetsgivare vill undanta anställda från lagen om anställningsskydd om de känner att de anställda inte satsar åtminstone LITE grand på jobbet."
    Arbetsgivaren lyfter självklart inte fram att någon skulle bli uppsagd för att ha vab:at i hög omfattning, men de gör en helhetsbedömning utifrån den situation de har kännedom om. Har man väldigt hög frånvaro, oavsett om det beror på vab, sjukdom eller annat så är det inte helt ovanligt att arbetsgivaren inte är lika positivt inställd.
    Arbetgivare vill ibland mycket, i synnerhet då det gäller reglerna i LAS. Men de får inte diskriminera. Och det får inte facket heller. Så det är inte så relevant vad arbetsgivaren "vill" i den situationen.
  • DorisD
    Anonym skrev 2010-09-18 07:49:13 följande:
    Att hon har rätt till det är en sak, men är det konstigt att kvinnor generellt har lägre löner när folk resonerar som ts gör? Är det konstigtatt kvinnor får sämre anställningsvillkor när de inte är lojala mot arbetsgivarna och nyttjar dem på det viset?

Nej, inte ett dugg.
    Problemet att kvinnor har lägre lön för lika arbeta är inte pga TS. Det är pga (bl a) arbetsgivare som TS's. Om Kvinnor hade lika lön för lika arbete skulle det inte vara oerhört många fler kvinnor än män som fick ta vab. Ganska logiskt.

Förklara exakt på vilket sätt TS "nyttjar" sin arbetsgivare och är olojal?
  • DorisD
    Anonym skrev 2010-09-18 12:24:28 följande:
    Haha, sicken bullshit. Jag gissar dessutom att de inte arbetar inom samma sektor.
    Förlåt?! Vad är "bullshit" och vilka arbetar inte inom samma sektor? Menar du att kvinnor och män som arbetar inom samma sektor har lika lön och har dom inte det så är det för att kvinnorna vab'at? Då är det dags att läsa på lite. Eller ganska jättemycket.
Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!