Inlägg från: Anonym (ARG) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ARG)

Så jävla arg på min chef!!!

Nillan skrev 2010-09-15 12:57:57 följande:
    Men snälla nån! Trådstarten var ju bara ärlig i hennes svar till sin chef och det är väl något som ska uppmuntras. Hur ska vi annars komma fram till lösningar...både på lång och kort sikt. Hon berättade ju bara vad hon och hennes man hade kommit fram till och chefen kan väl inte gå in och styra vad de (och framförallt inte vad han, hennes sambo) har kommit fram till (han är ju inte ens anställd av chefen).

Visst, jag kan förstå båda sidorna men jag tycker nog ändå att det i slutändan är familjen själv som ska bstämma över vem som de tycker ska vara hemma med ett sjukt barn eller inte. Om chefen sedan vill ställa frågan om de skulle kunna tänka sig att ändra på sitt beslut, så är väl det okey. Men en trevlig diskutionsform är väl aldrig helt fel, eller?
    Precis som du säger var jag bara ärlig, vad skulle jag annars gjort? Hittat på nåt "smart svar"? Inte vad man tänker på just då :)

• Anonym (ARG)
    Anonym skrev 2010-09-15 13:15:50 följande:
    Jag är barnlös och arbetar. Jag blir skittrött på att plocka upp andra människors arbetsuppgifter och slita dubbelt för att de väljer att vara hemma och ta hela vabben. Det är ett oskick.

Visst ska man prioritera sin familj, men om man inte är villig att dela vabben med sin man kanske man ska vara hemmafru?
    Ja jag hade säkert tyckt likadant om jag var barnlös, man tänker annorlunda då.

Men om du har läst hela tråden så ser du att det är första gången jag vabbar och att det är under dessa 4 månader innan den nya bebisen kommer som jag kommer att ta största ansvaret för sonen om han är sjuk. I framtiden kommer vi givetvis att dela upp det mellan oss. 
  • Anonym (ARG)
    Anonym (J) skrev 2010-09-15 14:16:41 följande:
    Får man fråg hur ni tänker dela upp föräldraledigheten?
    Vad har det med saken att göra?

• Anonym (ARG)
    Anonym skrev 2010-09-15 19:32:25 följande:
    Min man har 50.000 efter skatt. Jag har 20.000 efter skatt. Vi delar på Vabben. Varför? JO för att mitt jobb är lika viktigt som hans (anser jag) och det är viktigt för barnen att också kunna vara med sin pappa när de är sjuka.

Att använda pengarna som argument är bara en dålig ursäkt.
    Det handlar inte om vems jobb som är viktigast. Utan om att vi får ett till barn om 3½ månad och vill hinna spara så mycket pengar som möjligt tills jag går hem. Då räknas varje krona. Så nej, det är ingen dålig ursäkt att använda ekonomin som argument, inte för oss. Det är helt enkelt bara så det är!

• Anonym (ARG)

Och sen måste jag ju tillägga att tjänar ni såna summor efter skatt så lär ni klara er oavsett vem som vabbar. Vi har inte så stor inkomst.

• Anonym (ARG)
    Anonym skrev 2010-09-15 19:37:17 följande:
    Ja, men då får du helt enkelt acceptera att din chef tycker att du prioriterar fel. Men varför bryr du dig, du ska ju vara borta en väldigt lång tid från jobbet (jag antar att din man inte ska ta så mycket ledigt?).
    Som jag skrivit tidigare, jag har inte gjort nåt annat än ställt upp för detta företaget i flera år och när jag för första gången vabbar i 4 dgr, så prioriterar jag fel?!
    Har du läst hela tråden?
    Personligen skulle jag aldrig bete mig så mot en arbetstagare som skött sitt jobb så som jag gjort.
    Så nej, jag accepterar inte det, och framför allt inte hans sätt att hantera det på!
  • Anonym (ARG)
    Anonym skrev 2010-09-15 19:39:23 följande:
    Men du visar ju inte direkt att ditt jobb betyder något för dig. Att säga att man är hemma för att man har mindre betalt, säger ju att du enbart går och jobbar för pengarna och kan du vara hemma så är du gärna det.

Visst har man rätt att vabba, men jag tycker även att man har en skyldighet att dela lika. Inte konstigt att kvinnor har svårt att få jobb när de har småbarn. Det är ju just av den här anledningen.
    Du har heller inte läst hela tråden antar jag?! Herregud, jag har inte gjort annat än ställt upp för företaget och detta var första gången jag vabbade. 
    Att jag kommer ta det största ansvaret just nu, dessa månader som är kvar innan bebis kommer, beror på att vi ska spara så mycket pengar som möjligt.
    I framtiden, när vi båda jobbar igen och  inga mer barn är på g (vi ska bara ha dessa 2) så kommer vi dela lika så gott det går. Då ska vi liksom jobba i 35 år till och det är ingen panik att spara ihop pengar på kort tid.
  • Anonym (ARG)
    Hoppsaan skrev 2010-09-15 19:41:06 följande:
    Det kan jag förstå. Men det är ett argument som inte är relevant för arbetsgivaren. På samma sätt som man inte ska använda som argument vid en lönerevision att man behöver högre lön för att kunna betala huslånet.

Missförstå mig inte, om vår ekonomi hängde på att jag var hemma och vabbade ca alla gånger så hade vi givetvis gjort så. Men jag hade INTE berättat det för min chef. Jag hade inte förklarat mig alls, utan bara sagt "nej just nu kan maken inte vara hemma" om chefen frågat. Men det är såklart inte lätt att säga precis "rätt" saker alltid, och chefer är ju också människor och resonerar inte alls helt likriktat.
    Du har helt rätt, jag skulle givetvis inte ha talat om orsaken men det tänkte jag över huvud taget inte på :) Lätt att vara efterklok...!
  • Anonym (ARG)
    Plutteli skrev 2010-09-15 20:49:09 följande:
    Är det konstigt att han blir upprörd och undrar över om han kan förvänta sig att du kommer vara borta mycket? Så ser ju arbetslivet ut, din arbetsgivare måste ju tänka på sina utgifter och eftersom du kostar pengar när du är borta från jobbet är det väll klart att han nu kommer börja överväga om du verkligen är värd besväret. FÅ arbetsgivare tycker om att ha arbetskraft de måste betala för trots att personen i fråga är borta mycket.
    Det är familjer som din som tyvärr gör att kvinnor har sämre ställning på arbetsmarknaden rakt av.
    Var snäll och läsa allt innan du skriver så dumma kommentarer! Jag har vabbat 1 gång, denna gången och i övrigt ställt upp mer än en arbetsgivare kan önska. tryck på "läs endast" i ts.... Var läser du att jag är borta mycket???
  • Anonym (ARG)
    Orkar inte svara på alla enskilda inlägg så en gång för alla, snälla kan ni inte läsa hela tråden så slipper jag upprepa samma sak gång på gång?

Till dig som skrev att jag "kommer" vara borta mycket, har inget problem med att förstå det ordet, men om du läser innantill så står det minst på 1 ställe i tråden att vi i framtiden kommer att dela på vabben så gott det går. Det är endast nu, dessa 3-4 månader innan nya bebisen kommer, som jag kommer ta det största ansvaret.  Hur mycket vab blir det liksom? Kan inte hinna bli särskilt mycket. Vart har jag skrivit att jag kommer att vara borta mycket?

Till dig som skrev att du skulle ge mig sparken om du var min chef - tur att du inte är det då, vilken usel chef du hade varit. Det är dessutom olagligt att sparka någon för det. Jag har som sagt bara vabbat denna enda gången hittills. Dessförinnan har jag inte gjort nåt annat än ställt upp till 150 %. På vilket sätt kan ni också se i tidigare inlägg, och det är bara 2 av alla exempel jag skulle kunna dra.

Och till er som undrar om jag inte förstår min chef - jo det gör jag.Jag förstår att det är mycket att göra ibland och att dom inte har och aldrig har haft en backup. Men för en gångs skull så tycker jag inte att jag ska behöva ta ansvaret för det. Han är chef och får lösa det denna gången, en gång utav 200!!
  • Anonym (ARG)
    Anonym (mamma) skrev 2010-09-16 10:58:26 följande:
    Jag tycker att det är ett väldigt dåligt av din chef att ring upp dig och säga som han gjorde och fram för allt inte vara otrevlig. 
    Men samtidigt tycker jag att du bör ta dig en funderare över din inställning till jobbet. Min man tjänar dubbelt så mycket som mig men det betyder inte att jag tar all vab eller all föräldraledighet. På vab delar vi 50/50. Mitt jobb är viktigt för mig trots att jag tjänar dåligt eller i allfall sämre än min man. Du har hamnat i som jag ser det typisk "kvinnofälla". Jag jobbar på en arbetsplats där det bara jobbar kvinnor (på förskola) och många av mina kollegor är alltid hemma när deras barn är sjuka för att deras män inte kan, vilket gör att det alltid fattas folk. Det skulle göra stor skillnad om deras män var hemma någon gång. På vilket jobb kan man inte vara hemma då och då för att ens barn sjukt? Är det ekonomin som styr så anser jag att man har alldedes för små marginaler. Tänk om maken själv blir sjuk och måste vara hemma, då har han ju dessutom karens.
    Snälla läs mina tidigare inlägg.....
  • Anonym (ARG)
    Anonym (Chef) skrev 2010-09-16 12:25:35 följande:

Jag är verkligen inte förvånad över att chefens tålamod tröt, mer förvånad över att folk tycker att chefer alltid ska svälja allt och låta anställda hålla på som de vill trots att många anställda endast vill ha lönen och förmånerna ett arbete ger men själva jobbet får kollegorna gärna samsas om.

Visst, TS, det var 4 dagar VAB för ditt barn. Men, allvarligt talat, tror du att det var just det som triggade din chef, d.v.s. just de här 4 dagarna? Eller var det snarare det faktum att det inte är länge sedan du kommit tillbaka från mammaledigheten, är nu borta igen, pga VAB den här gången, plus så kommer du att ta alla VAB dagar som du upplyst om? Och som om inte allt detta räckte för en ansenlig mängd frånvaro så ska du dessutom ha barn i januari igen? Med nya möjligheter till olika sjukskrivningar under graviditet, ny mammaledighet, VAB för 2 barn, etc, etc?

Var någonstans har jag skrivit att det inte var längesedan jag kom tillbaka från min mammaledighet om jag får fråga?! 

• Anonym (ARG)
    Anonym (Chef) skrev 2010-09-16 12:25:35 följande:

Jag är verkligen inte förvånad över att chefens tålamod tröt, mer förvånad över att folk tycker att chefer alltid ska svälja allt och låta anställda hålla på som de vill trots att många anställda endast vill ha lönen och förmånerna ett arbete ger men själva jobbet får kollegorna gärna samsas om.

Visst, TS, det var 4 dagar VAB för ditt barn. Men, allvarligt talat, tror du att det var just det som triggade din chef, d.v.s. just de här 4 dagarna? Eller var det snarare det faktum att det inte är länge sedan du kommit tillbaka från mammaledigheten, är nu borta igen, pga VAB den här gången, plus så kommer du att ta alla VAB dagar som du upplyst om? Och som om inte allt detta räckte för en ansenlig mängd frånvaro så ska du dessutom ha barn i januari igen? Med nya möjligheter till olika sjukskrivningar under graviditet, ny mammaledighet, VAB för 2 barn, etc, etc?

Och att jag ska ha barn i januari och kommer vara föräldraledig skulle vara en ursäkt för att bete sig på det viset min chef gjorde?!
    Och om du har läst mina tidigare inlägg så kommer vi i framtiden att DELA på vabbandet....!!!!
  • Anonym (ARG)

En annan sak jag inte berättat - när jag var på intervjun för detta jobbet för några år sedan så frågade faktiskt chefen mig om vi hade tänkt att skaffa barn för det hade ju inte vart så lämpligt!!Just då hade vi inte dom tankarna så jag svarade nej så klart.
    Jag misstänker att det kan vara en del av problemet, han tycker nog att jag "lovat" att inte skaffa barn...?!

Många som tycker jag ska byta jobb, och ska sanningen fram så har jag funderat på det redan innan detta då dety tyvärr inte är nån rolig eller trevlig stämning på jobbet...av olika orsaker som dock inte alls har med detta att göra.

För övrigt så blir säkert några av er glada när jag berättar att chefen och hans flickvän inte har sagt ett ord till mig idag på jobbet....och det är väl rätt åt mig? :D 

• Anonym (ARG)
    Anonym (skickar en kram) skrev 2010-09-16 19:04:28 följande:
    Ingen aning om ifall det är vanligt. Din arbetsgivare har helt klart gått över gränsen, MEN samtidigt tycker jag nog att du bör fundera över om det är självklart att det alltid är du som är hemma i första hand. Du riskerar förmodligen att vara den som åker ut om det blir uppsägningar på företaget, och det gynnar inte din löneutveckling...
    Nej det gäller bara dessa 3-4 månader innan nya bebisen kommer, så att vi hinner spara ihop så mycket som möjligt :) I framtiden kommer vi dela så gott det går!

• Anonym (ARG)
    Anonym (skickar en kram) skrev 2010-09-17 21:13:51 följande:
    Hade jag varit som du skulle jag ha tagit upp med chefen vilka planer jag har och hur jag ser på detta. Om du har en dialog med chefen får du en lättare situation på jobbet.

Om er situation är ekonomiskt kärv: är den så kärv att det innebär att det måste vara du som är hemma?
    Om svaret är nej: fundera över om din man kan vab:a ibland. Det handlar ju om jämställdhet också, och om din möjlighet att höja din egen lön.
    Om svaret är ja: ja, då antar jag att ni inte har något annat val ekonomiskt?

Sedan tycker jag nog att du ska vara rädd om ditt jobb också. Har suttit som facklig företrädare och förhandlat vid uppsägningar, och det förekommer att arbetsgivare undantar anställda från lagen om anställningsskydd om de känner att de anställda inte satsar åtminstone LITE grand på jobbet.
    Om Ni alla läser mina tidigare inlägg (för sista gången nu då :)  

Det handlar inte om någon förmögenhet, vår ekonomi står inte och faller om min man vabbar, MEN om 3 månader får vi ett nytt barn och innan dess vill vi spara så mycket vi bara kan och DÅ räknas varje krona ÄVEN om det inte handlar om mängder med pengar.

I framtiden kommer vi dela på vabben!
Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!