PoppesMamma2006 skrev 2010-09-17 08:46:40 följande:
och hur Fan kommer det sig att gifta par inte behöver skriva under faderskap, men sambos eller pojk/flickvän behöver det??
vem har sagt att alla gifta är monogama??
Grejen är väl att utan underskrift av sambopar så finns liksom ingen människa
alls att registrera som fader hos myndigheten. Eftersom sambos inte registreras som par någonstans så kan ju inte myndigheterna veta vem som är min partner (och därmed (förmodligen) pappa) förrän vi båda kommer och säger att det är så.
Alternativen skulle ju vara att mamman själv bara uppger namnet på fadern, men det kanske inte är så bra att inte denne OCKSÅ får säga "ja" eller "nej" till uppgiften?
Eller så skulle myndigheterna bara gissa vem som är pappa - vilket blir ganska svårt när det på samma adress som modern finns registrerat kanske 5, 7 eller 14 män (-- alla som bor i en trappuppgång i lägenheter har ju samma adress) eller om jag som mamma kanske är särbo med pappan och har en inneboende kompis som är man.
Själv är jag just sambo och förstår INTE att det är så många som tycker det är konstigt att man måste registrera far för barnen när man är just sambo. Hur skulle annars fadern registreras?