Inlägg från: Leoella |Visa alla inlägg
  • Leoella

10% inte pappa till barnet?

Mornie Alantie skrev 2010-09-15 09:29:18 följande:
    Finns det något som säger att det är 10% av alla "pappor" som inte är pappor egentligen? Detta säger ju bara att av de som testar är 10% inte pappor. Antagligen testar de flesta för att de misstänker något och det är ju då inte så konstigt om misstankarna i vissa fall är befogade.
    EXAKT!
    Den där siffran brukar komma upp i diverse artiklar osv och jag säger alltid detsamma som du!

Det är ju en ganska stor skillnad på "alla pappor" och "alla pappor som testar".
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-15 09:24:38 följande:
    Jag tycker det borde vara obligatoriskt med dna-test vid födseln av alla barn. Varför fastställs inte faderskapet per automatik nu när tekniken finns? Sanningen är alltid bäst. Jag menar, de män som nu inte vore fäder till "sina" barn skulle ju kunna välja att fostra dem ändå, om de nu tycker så. Det vore ju upp till var och en.

Vad tycker ni?
    Frågan är om det är värt kostnaden för alla DNA-test? Jag tycker nog snarare att det är vettigare att göra som det görs idag: för den/de som är tveksamma så görs DNA-test. För den/de som INTE är det så är det ju fullkomligt onödigt.
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-15 10:19:20 följande:
    Nej, jag ycker det är en rättighet för barnet att veta sitt ursprung.
    Jo, det kan jag hålla med om. Men den rättigheten har man ju ändå, även utan obligatorisk DNA-testning. DNA-test kan man ju välja att ta själv om man så vill? ( i regel blir det väl pappan eller i enstaka fall mamman som vill ha denna test - de "för barnets talan" i det fallet får man väl säga).

Även om nu siffran skulle vara så hög som 10% som inte har den biologiska far de tror sig ha så är det ju trots allt 90% som det stämmer för. Därmed skulle ju 90% av DNA-testerna vara en rent onödig kostnad.
  • Leoella
    Filuren83 skrev 2010-09-15 10:23:47 följande:
    Å andra sidan så finns antagligen en massa män som inte vågar göra DNA-test på sina barn för att det skulle bli ett herrans liv hemma om att han inte litar på henne m.m. Då kan det väl vara bra att ta ut en liten extra utgift på det man betalar när man ändå är på bb för att få ett test gjort.
    Tja, ja, det argumentet kan jag i och för sig köpa/förstå.
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 15:46:26 följande:
    Nej, det är inte alls en kostnadsfråga. Varför tror du det?
    Vad menar du att det är då?

Allt (inom vården) handlar ju (till någon del) om kostnader!
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 15:52:19 följande:
    Var inte så naiv nu...
    Har du svårt att svara på en rak fråga?
    Jag provar en gång till:

Vad menar du att det är då?
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 15:56:33 följande:
    Det är i grunden en arvsfråga.
    Att staten inte infört obligatorisk DNA-testning är alltså en arvsfråga?
    Kan du utveckla det? Vad skulle agendan vara då menar du?
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 16:20:16 följande:
    Det är en mycket gammal lag, som i princip går ut på att maken till kvinnan som fått barnet, med automatik anses vara fadern. På så sätt undvek man juridiska problem. Det kunde ju hända att en furste eller en rik borgare helt enkelt var steril, och att man i princip lejde in en dräng för att befrukta frun. Barnet ansågs då vara makens; pengar och gods och titlar kunde ärvas ned till faderns icke-biologiska barn utan att nån hade rätt att kräva sin rätt till barnet e.d.

Lagen har alltså sitt ursprung i makt-pengar, att den rike skulle kunna regera över sitt arv, och att rikedomarna ej skulle falla i en fattigunges händer.

Lagen är som jag ser det en arkaism.
    *har inte läst ikapp tråden ännu*
    Ja, jag vet att lagen ser ut så. Men på vilket sätt menar du att det har med en eventuell lag om DNA-testning att göra? Det är väl knappast någon furste idag som lejer in en dräng för att avla barn med dennes hustru?
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 16:48:30 följande:
    Som sagt, jag vet att kvinnor blir mycket provocerade av detta. Kanske är ni mer än 10 % som finge stå där med skammen att bli avslöjade som lögnhalsar som ljugit era barn fulla redan 9 månader före födseln.
    Jojo, för det är ju givetvis så att råkar jag vara kvinna och tycker obligatorisk DNA-testning inte är så där särdeles viktigt att lägga pengar på så beror det självklart på att jag SJÄLV är en lögnhals som har en annan biologisk far till barnen...
    *suck*
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 17:14:12 följande:
    Som kvinnor som vill ge pappan rätten att vara hemma 50% med barnen. En ursäkt? För att slippa att vara hemma för länge?
    Va?
    Du menar alltså att det är till nackdel för pappor att ta ut den halva föräldraledigheten som han enligt lag har rätt till?
  • Leoella
    PoppesMamma2006 skrev 2010-09-17 08:46:40 följande:
    och hur Fan kommer det sig att gifta par inte behöver skriva under faderskap, men sambos eller pojk/flickvän behöver det??
    vem har sagt att alla gifta är monogama??
    Grejen är väl att utan underskrift av sambopar så finns liksom ingen människa alls att registrera som fader hos myndigheten.  Eftersom sambos inte registreras som par någonstans så kan ju inte myndigheterna veta vem som är min partner (och därmed (förmodligen) pappa) förrän vi båda kommer och säger att det är så.

Alternativen skulle ju vara att mamman själv bara uppger namnet på fadern, men det kanske inte är så bra att inte denne OCKSÅ får säga "ja" eller "nej" till uppgiften?
    Eller så skulle myndigheterna bara gissa vem som är pappa - vilket blir ganska svårt när det på samma adress som modern finns registrerat kanske 5, 7 eller 14 män (-- alla som bor i en trappuppgång i lägenheter har ju samma adress) eller om jag som mamma kanske är särbo med pappan och har en inneboende kompis som är man.

Själv är jag just sambo och förstår INTE att det är så många som tycker det är konstigt att man måste registrera far för barnen när man är just sambo. Hur skulle annars fadern registreras?
  • Leoella
    Schonan skrev 2010-11-14 18:08:26 följande:
     Det vore mer rättvist än det är nu när den ene föräldern förs bakom ljuset.
    Det är troligen ett mycket litet antal pappor som blir just förda bakom ljuset. Meningen ovan får det att låta som att det är mer regel än undantag.

Jag tycker/tror nog inte att kostnaden för obligatoriska dna-tester är värd det fåtal gånger som någon verkligen blir lurad. Men visst, det kan man tycka olika om.

Kanske obligatoriska tester som pappan (om han vill) kan säga "nejtack" till?
    Så slipper de pappor (som t ex min sambo) som redan är mer än 100% säkra på sitt faderskap att göra ett test som ändå är totalt överflödigt.
Svar på tråden 10% inte pappa till barnet?