• Cesaria

Beläggning i hårbotten - vad kan det vara?

Hej,

Besväras sedan en längre tid av en konstig beläggning i hårbotten, och undrar om någon har ngn idé om vad det kan vara.

Jag är inte torr i hårbotten, det kliar inte och är inte mjällflagor. Utan en gråorange mjukare beläggning (ursäkta!) som jag fastnar under naglarna om jag skrapar på hårbotten. Och detta även om håret är nytvättat. Har testat mjällschampo men det har inte hjälpt så bra.

Det är hårt vatten där jag bor, men det kan väl inte orsaka beläggningar i hårbotten?

Tacksam för lite råd, om någon har en aning om vad det kan vara..

• Svar på tråden Beläggning i hårbotten - vad kan det vara?
  • Jennie Brunflo

Så där hade jag en gång när jag bodde i Örebro. Vet inte var du bor...och vet inte om det var hårt vatten där jag bodde.

Jag fick sådär i hårbotten och sedan började det krypa ut på hårstråna så det var som vax längst ner i hårbotten. Läskigt!
    Jag fick tips om att köpa isblå-schampo på Bodyshop. Och det funkade!!!

Kanske funkar det för dig också.

Lycka till!

• Morbid Mistress

Jaghade samma sak innan jag blev gravid och enl min frissa är det överaktiva talgkörtlar som är orsaken. jag köpte då ngt som heter Bio+ Active Care som är liniment för hårbotten (ungefär) och det hjälpte jätte bra! Fast nu när jag är gravid har jag itne samma problem :)
    //H

• DaCiss

Det låter som seborré. I frisörsalonger finns hjälp mot sånt. Just bio+ serien är jätte bra!

• therese

Låter lite som små barns "skorv".
    Gå till frissan vetja, de kan nog hjälp dig!

• Teskedsmamman

Som sagt, låter som seborré, det är sk "fuktigt mjäll" men är egentligen en lindring form av psoriasis! Har haft det i hela mitt liv men håller det stången med clearaqsil eller fungoral

Svar på tråden Beläggning i hårbotten - vad kan det vara?