• Lyktan

lurad på tradera, får man tillbaka pengarna någongång?

Jag blev lurad på tradera. Köpte ett barnklädespaket för 599kr plus frakt 150kr.
    Fick ett mejl om att hon ville ha frakten och jobbade mycket. Sen dess har jag inte hört något. Anmälde till polisen efter att mejlat med tradera.

Polisen här i örebro var snabba och hjälpsamma, den "skyldige" var bosatt i göteborg och därför blev ärendet flyttat till den länet. Detta var för fyra månader sedan, och har inte hört ett dugg från Göteborgs polisen.

Jag undrar om det finns någon som blivit blåst på tradera och fått upprättelse eller iaf pengarna tillbaka?
    Hur lång tid ska det behöva ta? Jag har adress (om nu inte den är fejkad precis som telefonnumrena), bankkonto nummer samt traderas uppgifter om säljaren.

• Svar på tråden lurad på tradera, får man tillbaka pengarna någongång?
  • tummen1

Hej! Blev också blåst på Tradera. Köpte en jacka och betalade, sen kom det aldrig någon. Vi var 4 st som polisanmälde men polisen kan inte gör nått och då hade vi ändå namn och adress och en massa uppgifter på personen. Tyvärr får man aldrig se varken pengar eller vara.

• Lyktan
    tummen1 skrev 2010-09-16 11:41:59 följande:
    Hej! Blev också blåst på Tradera. Köpte en jacka och betalade, sen kom det aldrig någon. Vi var 4 st som polisanmälde men polisen kan inte gör nått och då hade vi ändå namn och adress och en massa uppgifter på personen. Tyvärr får man aldrig se varken pengar eller vara.
    Va? Nähä? Eller varför då? Finns ju bevisligen en överföring, mejlkonversation samt en avlutad auktion på tradera. Svårt att säga "brist på bevis" ju.

Enligt tradera har denna säljare blivit avstängd för tidigare bedrägeri.

Men suck, fasiken också. Typiskt!
  • loujac
    Lyktan skrev 2010-09-16 11:47:08 följande:
    Va? Nähä? Eller varför då? Finns ju bevisligen en överföring, mejlkonversation samt en avlutad auktion på tradera. Svårt att säga "brist på bevis" ju.

Enligt tradera har denna säljare blivit avstängd för tidigare bedrägeri.

Men suck, fasiken också. Typiskt!
    Jag blev blåst på en brudklänning, visade sig att de var anmälda av ca 60 stycken andra personer också.
    Efter ett bra tag får man ett brev där det står nedlagt pga. bristande bevisning.
    Även fast de har namn,adress på personen, dennes kontoutdrag, mailkonversation mm.
    Såg ett inslag om detta på Efterlyst eller nått likande för ganska länge sedan, dom sa att polisen får in så himla många sådana anmälningar så det finns inga möjligheter att hinna utreda dem.
    Så tyvärr, jag tror inte att du kommer få igen dina pengar. 
  • Leija

Jag blev blåst på ca 300:- anmälde det, men inte hört ngt mer, men jag har oxå hört att man inte får tillbaks pengarna.

• Nifelheim

Det är ju VÄLDIGT svårt för dig att bevisa att personen ifråga aldrig har skickat paketet. Så tyvärr är det nog kört

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • lilleg

Min erfarenhet är att polisen inte gör någonting, trots att det var säkert 40 personer som blev blåsta av samma kille ungefär samtidigt som mig om man såg på säljarens omdömen. Det var dessutom ganska stora summor det handlade om totalt. De utredde det inte ens, och mina pengar såg jag aldrig igen.

• dicny

Hmm... Jag blir lite fundersam faktiskt. Det kanske kan gå, men det är inte speciellt enkelt. Jag är inte jurist och känner inte till alla lagar så jag kan dock ha fel så det bästa är nog om du kontaktar en sådan!

Iom att du betalat för att få det skickat som ett paket som då ska gå och spåra så ska säljaren ha fått ett kvitto när paketet isf skickades och kunna uppge kolli-id. Lite överkurs kanske, men sen är det även så att om paketet nu skulle ha försvunnit i sorteringen nånstans (det händer inte så ofta, men det händer) så ska säljaren isf reklamera det hos Posten och om reklamationen godkäns så får avsändaren ersättning av Posten. Alla försändelser som fått ett kolli-id går att spåra på Postens hemsida och där ser man när det skickades, vart det sorterades och när det kom till ditt ombud mm. Hade det däremot skickats som ett vanligt brev så stämmer det att det inte räcker med att du kan visa att du gjort en överföring mm.

Vad fick du för råd av Tradera? Och har du kontaktat säljaren och krävt att få veta när paketet skickades och vilket kollinr det hade isf?

Tror dock inte polisen kan göra så mycket. Har för mig att det här är civilrättsligt ärende och inget som polisen gör något åt. Du känner ingen jurist som kan hjälpa dig att kontakta säljaren? Ibland räcker det med att få ett brev från en jurist för att det ska hända saker. Sen om det inte heller hjälper får du ju känna efter själv om du känner att det är värt det att stämma någon för den summan det handlar om.

Det blev långt det här, men jag hoppas du förstår vad jag menar iaf.

• Lyktan

Det går inte att kontakta säljaren.
    Efter fyra mejl med hot om anmälning så kontaktade jag tradera.
    Då hänvisade dom mig till polisen just pga att hon/han blivit avstängd för
    fler missnöjda köpare.

Polisen i Örebro sa att dom skulle ta tag i det, eftersom det fanns fler anmälningar på henne.
    Men efter att det flyttats till göteborg har det inte hänt något alls.

Jaha, det lönar sig tydligen att lura småbarnsfamiljer på pengar.

För att få ett kollinr måste man ju som sagt få tag i säljaren. Vilket tydligen inte går.

• dicny
    Lyktan skrev 2010-09-16 13:06:30 följande:
    Det går inte att kontakta säljaren.
    Efter fyra mejl med hot om anmälning så kontaktade jag tradera.
    Då hänvisade dom mig till polisen just pga att hon/han blivit avstängd för
    fler missnöjda köpare.

Polisen i Örebro sa att dom skulle ta tag i det, eftersom det fanns fler anmälningar på henne.
    Men efter att det flyttats till göteborg har det inte hänt något alls.

Jaha, det lönar sig tydligen att lura småbarnsfamiljer på pengar.

För att få ett kollinr måste man ju som sagt få tag i säljaren. Vilket tydligen inte går.
    Det var därför jag föreslog att en jurist kontaktar henne, då brukar det hända saker. Min bror fick sin bil påkörd för några år sen och den som gjorde det lämnade ingen lapp men en granne såg registreringsnumret på bilen. Trots det så vägrade ägaren av den bilen att betala för skadan som uppstod så min pappas kompis som är jurist skrev ett brev med sin firma som avsändare och då helt plötsligt fick min bror pengarna för skadan.
  • tummen1

Säljaren blev avstäng från Tradera och när jag frågade Tradera varför så svara de vara att det är mellan Tradera och säljaren. Men man kan ju tycka att när det är flera personer som polisanmäler en person så skall Tradera kunna förjlara varför de stängde av personen.

Svar på tråden lurad på tradera, får man tillbaka pengarna någongång?