• längtan1983

vad händer på fösta mötet?

Efter ett och ett halvt år har vi nu bokat en tid för utredning.

Vi drabbades av ett utomkvädeshavandeskap för ett och ett halvt år sedan och sen dess har det hänt något. jag blev av med en äggledare och läkaren sa till mig att vi nog skulle bli gravida snart igen efter som det gick så fort första gången. Vi skulle ha precis lika mycke chans som förut ( och som alla andra)

Vi har nu kämmpat och kämpat..... äl-stickor och kalender räkning. Vänta vänta vänta. Vänta på mens, vänta på ägglossning vänta på mens igen... Ja ni vet!

Orkar inte mer. Det tar upp hela mitt liv ibland och nu känner jag mig så ledsen och förtvivlad att jag måste göra något.

För ca en vecka sen svullnade mina bröst, blev stora svullna knöliga och ömma och jag och min sambo tänkte att NU, nu är det äntligen så men så igår bara försvann allt. känner idag inget, inte äns om jag klämmer hårt är dom ens lite lite ömma. Så det blev ingen. ska för övrigt ha min mens på söndag.

Men vad händer nu på första mötet? Vad pratar man om och hur var det för er? någon som blivit gravid efter behandling? Behöver bara få prata lite.

• Svar på tråden vad händer på fösta mötet?
  • pållan

Hej längtan1983! 

Vi bokade tid för utredning efter drygt två år. Har inte varit med om det du har upplevt, men var ändå jättenervös och orolig inför utredningen. Jag orkade nästan inte börja med utredningen för att jag var så rädd att nåt var fel. Men nu tänker jag tvärtom och önskar att vi hade sökt hjälp tidigare, för det känns så bra att göra en utredning! Vi har inte lyckats bli gravida ännu, utredningen pågår fortfarande, men jag ville bara berätta hur mycket lugnare och tryggare min man och jag känner oss sedan vi började utreda!  

Första mötet ser lite olika ut beroende på läkaren, men man brukar prata med både mannen och kvinnan om sjukdomshistoria osv, om man har blivit gravid tidigare, haft några infektioner osv. Och man gör ofta en gynundersökning av kvinnan, med ultraljud. Sedan brukar mannen få remiss för att göra spermaprov för att ta reda på att spermierna är tillräckligt många och rörliga. Och kvinnan brukar få remiss för att ta blodprover dag 3 i cykeln, för att kolla hormonvärden. Ibland tar man också infektionsprover på både mannen och kvinnan med en gång (det görs alltid förr eller senare i en utredning, men när varierar), det är en standardkoll så att man inte har HIV, hepatit osv.

Senare i utredningen görs vaginalt ultraljud och/eller blodprover efter beräknad ägglossning för att kolla så att man verkligen har ägglossning och för att se hur många äggblåsor det finns och hur stora de är och hur tjock slemhinnan är. Man gör också röntgen av äggledare och livmoder för att se så att det är fri passage.  Man kan också ta ett blodprov (och ev. komplettera med ultraljudsundersökning) för att kolla den sk. äggreserven, dvs ta reda på hur många omogna ägg det finns i äggstockarna. 

Jag har gjort alla de här undersökningarna och fått alla svar utom på äggreservsprovet. Jag var livrädd för varje undersökning, men alla var i stort sett smärtfria och gick jättebra! Det enda jobbiga för oss var att kliniken där vi först började göra utredningen var dålig, långsamma och slarviga. Vi visste ju inte hur det skulle gå till, så vi väntade lite för länge med att byta klinik, vilket jag ångrar. Nu får vi jättebra hjälp och det kommer säkert ni  också att få! Lycka till!

• Molly3

får man fråga hur lång tid en utredning pågår? Vi ska nog påbörja en, eftersom det inte händer något här och min sambo är sjuk. Vilket är orsaken.

• längtan1983

Jätte stort tack för svaret!

Vi ska på vårat första möte den 13 oktober. Men hur gör man för att kunna gå på alla kontroller och provtagningar? Jag jobbar ju varje dag...

Kan känna mig lite stressad över att inte hinna med. Vill ju inte berätta för min chef att vi försöker skaffa barn och jag behöver ha ledigt.

Har ni fått något svar på varför det tar tid för er? Är det något som inte stämmer? eller säger dom att allt är bra? har du fått börja med någon form av behandling? tabletter eller liknande?

Hur länge har ni hållt på?

Svara på det du vill.....jag frågar massor =)

Än en gång tack för svaret!

Svar på tråden vad händer på fösta mötet?