• Hoppas på att bli mamma 2011

Är inte lutealfasen alltid lika lång?

Oavsett om man har tidig eller sen ÄL? Om man tex alltid har 13 dagar mellan ÄL och mens, borde då inte mensen komma på dag 13 om man inte är gravid oavsett om ÄL var på dag 11 eller dag 15?

• Svar på tråden Är inte lutealfasen alltid lika lång?

Ingen som vet?

• lia76

I genomsnitt är denna period 14 dagar, men faser mellan 10 och 16 dagar räknas som normala. Oavsett den individuella längden på kvinnans lutealfas brukar lutealfasen ändock vara stabil mellan de olika cyklerna. Därför kan kvinnor som har en oregelbunden menstruation ändå ha en regelbunden Luteal-fas på 14 dagar.

Du kan få reda på antal dagar i din Luteal-fas genom att ta reda på vilken dag du har ägglossning och hur många dagar det går till menstruationens första blödningsdag. Om du inte vet din Luteal-fas kan du utgå från att den är 14 dagar för att mer exakt räkna ut detaljer i graviditetsuträkningen och ägglossningskalendern.

(=
    lia76 skrev 2010-09-15 14:59:37 följande:
    I genomsnitt är denna period 14 dagar, men faser mellan 10 och 16 dagar räknas som normala. Oavsett den individuella längden på kvinnans lutealfas brukar lutealfasen ändock vara stabil mellan de olika cyklerna. Därför kan kvinnor som har en oregelbunden menstruation ändå ha en regelbunden Luteal-fas på 14 dagar.

Du kan få reda på antal dagar i din Luteal-fas genom att ta reda på vilken dag du har ägglossning och hur många dagar det går till menstruationens första blödningsdag. Om du inte vet din Luteal-fas kan du utgå från att den är 14 dagar för att mer exakt räkna ut detaljer i graviditetsuträkningen och ägglossningskalendern.
    Jag vet  att jag har 13 dagars lutealfas och det har jag haft i många många månader, men denna månad så skedde ÄL 4 dagar tidigare än vad jag brukar ha. Jag brukar ha ÄL dag 15 och denna gång fick jag det redan på dag 11, men jag tycker ändock inte att lutealfasen borde förändras då trots att cykeln blir kortare. ÄL dag 11+13 dagar lutealfas blir ju bara 24 dagar lång cykel och jag brukar ha i normlafallet ha en cykel på 28 dagar (ÄL dag 15+13 dagar lutealfas blir 28)

Min förra mens i  augusti var väldigt annorlunda, började sent på kvällen och det brukar den äldrig göra och det tog tid innan det väl började blöda och jag blödde mindre mängd än vad jag brukar men det var dock såpass att jag behöbde binda. Blödde färre dagar än vanligt men alla graviditetstest som tog innan var negativa och mensen kom ju ändå den dagen den var beräknad att komma. Nu är jag 14 dagar efter ÄL och jag borde således fått mens igår, men ingen mens bara väldans ont i ena bröstet så man undrar verkligen vad som förssiggår.

Läst en  massa ggr men folk verkar inte ha koll på detta.

• lia76

Bara för att en mens betett sej lika i ett flertal månader behöver inte betyda att den beter sej likadant denna gång.
    Det är mycket i kroppen som styr när menen kommer, när ägglossningen sker osv.

Stress, viktminskning, viktökning, mycket träning, sjukdomar osv

Det jag skrev i inlägget längst upp så är det en gynekolog som skrivit det. Så en lutealfas kan vara olika

(=
  • Pimpinellan

Det är ovanligt att lutealfasen varierar mer än max en dag för en och samma kvinna-oftast är den konstant. Däremot kan äl variera i det oändliga,även om man brukar vara regelbunden. Jag har haft en så kort cykel som 24 dar en enda gång på 31 år så allt är möjligt.

lia76 skrev 2010-09-15 18:36:34 följande:
    Bara för att en mens betett sej lika i ett flertal månader behöver inte betyda att den beter sej likadant denna gång.
    Det är mycket i kroppen som styr när menen kommer, när ägglossningen sker osv.

Stress, viktminskning, viktökning, mycket träning, sjukdomar osv

Det jag skrev i inlägget längst upp så är det en gynekolog som skrivit det. Så en lutealfas kan vara olika
    Fast läser man på nätet så är ju lutealfasen konstant, det är fasen före, den follikulära dom kan variera i längd. Nr man ska räkna ut ÄL i olika ÄL-kalendrar som finns så ska man fylla i lutealfasens längd och om den då kan variera så så vad är det då för vits att fylla i den om det kan vara ett så stort spann?
    Pimpinellan skrev 2010-09-15 20:19:18 följande:
    Det är ovanligt att lutealfasen varierar mer än max en dag för en och samma kvinna-oftast är den konstant. Däremot kan äl variera i det oändliga,även om man brukar vara regelbunden. Jag har haft en så kort cykel som 24 dar en enda gång på 31 år så allt är möjligt.
    Jag är nu på 14 dagar efter ÄL, snart 15 dagar och så lång lutealfas har jag inte haft förr på väldigt länge, den är på 13 dagar, eller 12 dagar då mensen kommer på dag13 och då börjart man ju på ny kula. Börjar fundera på om jag ärgravidmen då borde ju testen förra månaden ha varit positiva och mensen borde ju inteha kommit om det nu var mens vill säga.

Fortfarande ingen mens och jag förstår inte vad kroppen pysslar med.

• lia76

Ok nu är jag lite mer införstådd.
    Ja lutealfasen brukar vara densamma varje månad, dvs från ÄL till mensens första dagn.
    Sen är det dagarna mellan mens och ÄL som kan variera i längd.
    Kanske du inte hade ägglossning den dagen du trodde dej ha den? 

(=
    lia76 skrev 2010-09-16 12:10:53 följande:
    Ok nu är jag lite mer införstådd.
    Ja lutealfasen brukar vara densamma varje månad, dvs från ÄL till mensens första dagn.
    Sen är det dagarna mellan mens och ÄL som kan variera i längd.
    Kanske du inte hade ägglossning den dagen du trodde dej ha den? 
    Jo, jag har fått den utsatt på fertility friend och jag är väldigt säker på att den var den dagen som Fertility friens anser då jag även hade fertila flytningar då.

Jag har haft 13 dagar från ÄL till mens så länge jag kan minnas och nu helt plötsligt så har det gått 15 dagar utan mens i sikte, inga menskänningar heller. Jag hade en väldigty annorlunda mens förra gången, mindre mängd som jag skrivit om ovan, men alla test jag tog då innan var negativa. Känns som lite väl otroligt att jag skulle vara gravid, ´bortkastade pengar att köpa graviditetstest. Om man är gravid och ändå får mens så blöder man väl knappast.

Dessutom så har jag sjukt ont i ena bröstet, och det är hela bröstet.

Blir knäpp av detta och vill veta vad detta kan bero på att kroppen plötsligt bara tvärvänder mot att vara regelbunden annars.

Fortfarande ingen mens. Blir knäpp på kroppen.

Nu har jag gått över min vanliga lutealfas längd med råge.

Är det ingen som kan svara och hjälpa mig?

• lia76

Ring din barnmorska så får du kanske svar direkt och kan ställa fler frågor och få svar på en gång.

Men mensen kan flytta på sej om man känner oro, stress, viktminskning, viktökning, dieter osv.

Eftersom du går och tänker på detta att mensen inte kommer så kan kroppen känna oro och mensen kommer senare,

Men som sagt, ring din BM 

(=
  • jeeri74
    Hoppas på att bli mamma 2011 skrev 2010-09-15 21:30:27 följande:
    Jag är nu på 14 dagar efter ÄL, snart 15 dagar och så lång lutealfas har jag inte haft förr på väldigt länge, den är på 13 dagar, eller 12 dagar då mensen kommer på dag13 och då börjart man ju på ny kula. Börjar fundera på om jag ärgravidmen då borde ju testen förra månaden ha varit positiva och mensen borde ju inteha kommit om det nu var mens vill säga.
    Säkert den dum fråga men.. du kan inte ha blivit gravid efter förra mensen? Om du vet att du hade äl när du hade (efter förra mensen) så kan du ju inte varit gravid då, utan då efter. Har du tagit något test?
Svar på tråden Är inte lutealfasen alltid lika lång?