Är inte lutealfasen alltid lika lång?
Oavsett om man har tidig eller sen ÄL? Om man tex alltid har 13 dagar mellan ÄL och mens, borde då inte mensen komma på dag 13 om man inte är gravid oavsett om ÄL var på dag 11 eller dag 15?
Oavsett om man har tidig eller sen ÄL? Om man tex alltid har 13 dagar mellan ÄL och mens, borde då inte mensen komma på dag 13 om man inte är gravid oavsett om ÄL var på dag 11 eller dag 15?
Ingen som vet?
I genomsnitt är denna period 14 dagar, men faser mellan 10 och 16 dagar räknas som normala. Oavsett den individuella längden på kvinnans lutealfas brukar lutealfasen ändock vara stabil mellan de olika cyklerna. Därför kan kvinnor som har en oregelbunden menstruation ändå ha en regelbunden Luteal-fas på 14 dagar.
Du kan få reda på antal dagar i din Luteal-fas genom att ta reda på vilken dag du har ägglossning och hur många dagar det går till menstruationens första blödningsdag. Om du inte vet din Luteal-fas kan du utgå från att den är 14 dagar för att mer exakt räkna ut detaljer i graviditetsuträkningen och ägglossningskalendern.
Läst en massa ggr men folk verkar inte ha koll på detta.
Bara för att en mens betett sej lika i ett flertal månader behöver inte betyda att den beter sej likadant denna gång.
Det är mycket i kroppen som styr när menen kommer, när ägglossningen sker osv.
Stress, viktminskning, viktökning, mycket träning, sjukdomar osv
Det jag skrev i inlägget längst upp så är det en gynekolog som skrivit det. Så en lutealfas kan vara olika
Det är ovanligt att lutealfasen varierar mer än max en dag för en och samma kvinna-oftast är den konstant. Däremot kan äl variera i det oändliga,även om man brukar vara regelbunden. Jag har haft en så kort cykel som 24 dar en enda gång på 31 år så allt är möjligt.
Fortfarande ingen mens och jag förstår inte vad kroppen pysslar med.
Ok nu är jag lite mer införstådd.
Ja lutealfasen brukar vara densamma varje månad, dvs från ÄL till mensens första dagn.
Sen är det dagarna mellan mens och ÄL som kan variera i längd.
Kanske du inte hade ägglossning den dagen du trodde dej ha den?
Dessutom så har jag sjukt ont i ena bröstet, och det är hela bröstet.
Blir knäpp av detta och vill veta vad detta kan bero på att kroppen plötsligt bara tvärvänder mot att vara regelbunden annars.
Fortfarande ingen mens. Blir knäpp på kroppen.
Nu har jag gått över min vanliga lutealfas längd med råge.
Är det ingen som kan svara och hjälpa mig?
Ring din barnmorska så får du kanske svar direkt och kan ställa fler frågor och få svar på en gång.
Men mensen kan flytta på sej om man känner oro, stress, viktminskning, viktökning, dieter osv.
Eftersom du går och tänker på detta att mensen inte kommer så kan kroppen känna oro och mensen kommer senare,
Men som sagt, ring din BM