• timmy97

Fotsack

Snart är det kallt och jag undrar om det här med fotsack.

Jag har tre vagnar jag alternerar med beroende på vad vi gör.

Dels en äldre sittvagn, brio, en stor tung duo vagn brio (asskön att köra men vilken koloss!) samt en mindre carena vagn. 

Var hittar jag en fotsack som kan passa alla tre?? Både "hemtillverkade" eller fabrikstillverkade är av intresse.

Har en åkpåse som liten använde förra vintern men nu kommer hon vara över året och åkpåsen tror jag inte funkar alls. Dessutom känns det sådär att stoppa ner smutsiga skor i en hyfsat fin åkpåse.

• Svar på tråden Fotsack
  • Malawi

Jag funderar lite på samma sak, så jag puffar upp tråden!

• Nomen

Jag har en fotsack från www.rosendesign.se (cab-on heter de). Lite dyra, men suveräna, kan nog passa alla dina vagnar. Sedan har jag en åkpåse som heter Carlo (finns på www.kopbarnvagn.se till ett mkt rimligt pris). Den är supervarm och går att ha öppen vid fötterna, så man slipper smutsa ner den.

Theodor 2007 & Saga 2009
  • La Lola

Men alltså...en fotsack värmer ju inte som en åkpåse.....

O för att undvika smutsiga skor i en åkpåse så finns en enkel lösning; ta av skorna innan.......

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • timmy97
    La Lola skrev 2010-09-16 08:32:21 följande:
    Men alltså...en fotsack värmer ju inte som en åkpåse.....

O för att undvika smutsiga skor i en åkpåse så finns en enkel lösning; ta av skorna innan.......
    Ha ha, ja självklart, men det kommer ju knappast vara bara smutsiga skor, utan övrig nederdel också. 
  • La Lola
    timmy97 skrev 2010-09-16 10:35:24 följande:
    Ha ha, ja självklart, men det kommer ju knappast vara bara smutsiga skor, utan övrig nederdel också. 
    Ja om man bor där det är ont om snö....det tänkte jag inte på, jämtlänning som jag är.
  • timmy97
    Nomen skrev 2010-09-16 08:23:01 följande:
    Jag har en fotsack från www.rosendesign.se (cab-on heter de). Lite dyra, men suveräna, kan nog passa alla dina vagnar. Sedan har jag en åkpåse som heter Carlo (finns på www.kopbarnvagn.se till ett mkt rimligt pris). Den är supervarm och går att ha öppen vid fötterna, så man slipper smutsa ner den.

Tack, fanns ju massa fint på rosendesign, ska kika närmre.

Fler??

• stor grön drake

bara en tanke, men skulle inte barnet få värmeslag av att sättas i åkpåse med overallen på? Det skulle iallafall min son, så redan nu kläs han av innan vi kör hem med vagnen från dagis.

• Malawi

För oss är åkpåse inget alternativ, skulle blir alldeles för varmt. Vi behöver ett vindskydd/fotsack bara. Funderar på att testa sy en i ett gammalt lakan för att se om jag klarar av det...

• La Lola
    stor grön drake skrev 2010-09-16 19:06:13 följande:
    bara en tanke, men skulle inte barnet få värmeslag av att sättas i åkpåse med overallen på? Det skulle iallafall min son, så redan nu kläs han av innan vi kör hem med vagnen från dagis.
    Är det minus 20-25 så är åkpåse + overall rätt bra.....
  • stor grön drake
    La Lola skrev 2010-09-16 21:22:41 följande:
    Är det minus 20-25 så är åkpåse + overall rätt bra.....
    vi hade åkpåse + fårskinn + hjälmmössa förra vintern, ute 2,5 timmar i -20º och han var inte det minsta kall. Ogillar vinteroverall i åkpåse/fårskinn då de isolerar "för bra" och gör att påsen/skinnets värme egenskaper inte når in, samtidigt som barnets överskottsvärme har svårt att nå ut.
  • La Lola
    stor grön drake skrev 2010-09-16 22:15:37 följande:
    vi hade åkpåse + fårskinn + hjälmmössa förra vintern, ute 2,5 timmar i -20º och han var inte det minsta kall. Ogillar vinteroverall i åkpåse/fårskinn då de isolerar "för bra" och gör att påsen/skinnets värme egenskaper inte når in, samtidigt som barnets överskottsvärme har svårt att nå ut.
    Nu tänkte jag iofs på ett barn som sitter...
    Ett barn som ligger ner behöver ingen tjock vinteroverall.....
  • stor grön drake
    La Lola skrev 2010-09-16 22:17:11 följande:
    Nu tänkte jag iofs på ett barn som sitter...
    Ett barn som ligger ner behöver ingen tjock vinteroverall.....
    sittande barn skulle jag sätta jacka på, inte overall
  • La Lola
    stor grön drake skrev 2010-09-16 22:28:08 följande:
    sittande barn skulle jag sätta jacka på, inte overall
    Ok.
  • timmy97

Nu har jag beställt en från rosendesign, ska bli spännande och se om det blir bra. Ang kyla så bor vi i västernorrland så kallt blir det, men innan dess så känns det helt rätt med en fotsack.

• pp08

Ja har en stor åkpåse från Carena. Den skulle nog passa vilken vagn som helst. Vad som är bra med den är att man även kan öppna upp vid fötterna, så att man inte behöver smutsa ner hela vägen upifrån när man lägger/sätter barnet ner.

Svar på tråden Fotsack