• minya

Kissar duktigt på toan men vägrar bajsa... Hjälp!

Har en 3åring som kissar duktigt på toaletten sen några månader nu. Går själv dit eller så säger hon till när hon måste gå.
    Men hon totalvägrar att bajsa, skriker rakt ut att hon vill inte, och säger aldrig till utan de kommer alltid i trosan. 
    Vi vet inte hur vi ska få henne att gå på toaletten där med, försökt med muta, suttit en bra stund och läst, gett henne plommon och sen suttit på toan men  även om man sitter där länge så håller hon sig.

Några tips, knep eller knåp?
    tar emot alla råd, förskolan har kommit med tips men allt hon säger är att hon vill inte bajsa på toan/pottan.

• Svar på tråden Kissar duktigt på toan men vägrar bajsa... Hjälp!
  • Mammat3

Säg till henne att hon inte behöver men att det skulle vara jätte kul om hon gjorde det. Jag lät mitt barn gå med blöja just när han skulle bajsa och efter ett tag så släppte spärren av sig själv. Det blir nog jobbigare om man känner sig tvingad. Sonen är 3 år och nästan helt blöj fri han vill fortfarande inte bajsa när han är borta men det kommer nog snart.. Så mitt bästa råd är att låta henne ta det i sin egen takt för alla barn är ju inte redo för det än även i den åldern. Men om hon nu skulle bajsa en gång ge henne massor av beröm och kanske tom ta kort. Vet att de låter äckligt men de funkade med sonen :) lycka till

• Saaaraa

Vår dotter kissade och bajsade i toaletten, tills vi flyttade. Då vägrade hon att bajsa i toaletten helt plötsligt.
    Jag mutade, skojade om det, pratade, satt länge.. ja hela baletten men ingenting fungerade. Hon gick och hämtade en blöja och skulle absolut ha den på sig.

Det enda som fungerade här var att gömma blöjorna, usch så hårt det låter men det är sant. När hon sen var riktigt bajsnödig så ledde jag in henne till toaletten trots att hon spretade emot lite grann och gnällde om blöjor. Jag sa bara att blöjorna var slut och att vi skulle köpa nya till nästa gång, men att vi försöker med toaletten nu. Första, andra och tredje gången var det lite nervöst och hon sa inte till, höll sig till hon inte kunde det. Men efter det gick hon och bajsade lika enkelt och självmant som när hon går och kissar. Vi gjorde det lite roligt genom att härma plumpsljuden och vi var väldigt noga med att "vinka hejdå" till bajset när vi spolade.

• minya

Tack tack för alla tips och råd, ska pröva det ni sa och se om det släpper för henne tillslut  

Svar på tråden Kissar duktigt på toan men vägrar bajsa... Hjälp!