• Jossofräs

FUFFENS??

Jag har köpt en hund på halvfoder och på grund av olika anledningar började jag idag rota lite i hans papper och det går inte ihop riktigt för mig, någon som kan hjälpa mig?

Han är född i september förra året, jag köpte honom 8 juni i år. I köpeavtalet finns ett chipnummer uppskrivet och jag har fått streckkoder med numret på men jag kan inte hitta det varken på skk:s hemsida eller på jordbruksverkets hemsida så hittar jag honom om jag söker på chipnumret. Jag har inte heller fått hela registreringsbeviset, veterinärdelen som ska finnas på baksidan där det ska finnas en streckkod med chipnumret, den delen har jag inte fått Jag har heller inte fått delen om ägarregistrering/ägarbyte.
    Om man söker på registreringsnumret som finns på stamtavlan på skk:s hemsida så hittar man honom, men inte heller där finns hans chipnummer registrerat och det ska det göra. Man kan inte heller hitta uppgifter om varken ägare eller uppfödare, inte heller på hans kullsyskon. Utom 1, en av dom har både registrerad ägare och ett registrerat chipnummer och just den hunden råkar vara avliden.
    Till saken hör också att han inte blev chippad förrän i april trots att han är född i september.
    Han var inte heller försäkrad när jag köpte honom från uppfödaren..

Jag har fått ett chipnummer som alltså inte finns registrerat i jordbruksverket (olagligt) och det finns inget chip anslutet till hans registreringsnummer i skk.

Hur fasiken går det till? Det känns ju som det är nåt fuffens med det här! Är mitt avtal ens giltigt nu??

• Svar på tråden FUFFENS??
  • blomman08

det låter jäkligt skumt tycker jag, går det inte att ringa och fråga någon? Min svärmor vart lurad en gång, dom sa att hunden var åtta veckor men det visade säg att hon var fem, hon skulle ha varit renrasig rotwiler men var en balnding av massa, hon var lurad just för att dom bara ville bli av med hundvalparna!

• dezibel

Ring SKK och fråga för allt verkar onekligen lite rörigt.  Uppfödaren kan ju skickat in ägarbytespappren men det har inte hunnit reggas än men det ser ju SKK om du ringer.
    Det är valfritt om man som ägare vill att ens uppgifter ska synas på rasdata så det är inget konstigt men att att alla syskon inte är reggade verkar väldigt underligt.
    Om ditt avtal är giltigt beror ju på vad som står i det..?

• Jossofräs

Ja visst låter det skum! Det ska handla om en renrasig hund och uppfödaren säger sig vara en seriös uppfödare som ställer ut sina hundar och sysslar med uppfödning på mer än amatörnivå. Då borde man väl ändå ha koll på allt?

Jag har en annan hund, även den på halvfoder, och på henne är allt i sin ordning vad gäller chipnummer och jag står registrerad som ägare överallt osv.

• Majsan70

Kan du inte be vet. kolla chipet han har då o se vad det är för nummer om det ens finns något?

• Jossofräs
    dezibel skrev 2010-09-15 20:38:26 följande:
    Ring SKK och fråga för allt verkar onekligen lite rörigt.  Uppfödaren kan ju skickat in ägarbytespappren men det har inte hunnit reggas än men det ser ju SKK om du ringer.
    Det är valfritt om man som ägare vill att ens uppgifter ska synas på rasdata så det är inget konstigt men att att alla syskon inte är reggade verkar väldigt underligt.
    Om ditt avtal är giltigt beror ju på vad som står i det..?
    Om man söker på hundar vars ägare/uppfödare valt att inte visa sina uppgifter så får man ett meddelande om att så är fallet. Vad gäller min hund, samt alla hans syskon utom den döda så får man inte upp några uppgifter alls. Och chipnumret borde ju absolut stå. Han finns ju inte registrerad i jordbruksverket heller.

Jag tänkte eftersom hans chipnummer inte går att hitta någonstans men det står i mitt avtal så borde ju avtalet vara ogiltigt eftersom det inte finns något som bevisar att det gäller honom.
  • Jossofräs
    Majsan70 skrev 2010-09-15 20:43:27 följande:
    Kan du inte be vet. kolla chipet han har då o se vad det är för nummer om det ens finns något?
    Jag tänkte ringa veterinären och fråga om hon kan kolla imorgon. För tanken har ju slagit mig också, att det kanske inte finns något, eller om det rent av är ett helt annat nummer.

Även om veterinären hittar numret så är det ju ändå konstigt att hans chipnummer inte finns kopplat till hans stamtavla i skk:s register. Och det är ändå konstigt att jag inte fått hela registreringsbeviset. För iom att jag inte har veterinärdelen så kan jag inte heller registrera honom i jordbruksverket och jag kan inte registrera mig som ägare på honom heller.
  • Miew
    JossBergendahl skrev 2010-09-15 20:45:38 följande:
    Om man söker på hundar vars ägare/uppfödare valt att inte visa sina uppgifter så får man ett meddelande om att så är fallet. Vad gäller min hund, samt alla hans syskon utom den döda så får man inte upp några uppgifter alls. Och chipnumret borde ju absolut stå. Han finns ju inte registrerad i jordbruksverket heller.

Jag tänkte eftersom hans chipnummer inte går att hitta någonstans men det står i mitt avtal så borde ju avtalet vara ogiltigt eftersom det inte finns något som bevisar att det gäller honom.
    Men är det inte så att man måste själv skicka in papper till jordbruksverket där hans chipnr och information står? Likaså til skk? De papprerna brukar man få med stamtavlan när man köper en hund, det kallas väl ägerregistrering?
    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Majsan70
    JossBergendahl skrev 2010-09-15 20:49:45 följande:
    Jag tänkte ringa veterinären och fråga om hon kan kolla imorgon. För tanken har ju slagit mig också, att det kanske inte finns något, eller om det rent av är ett helt annat nummer.

Även om veterinären hittar numret så är det ju ändå konstigt att hans chipnummer inte finns kopplat till hans stamtavla i skk:s register. Och det är ändå konstigt att jag inte fått hela registreringsbeviset. För iom att jag inte har veterinärdelen så kan jag inte heller registrera honom i jordbruksverket och jag kan inte registrera mig som ägare på honom heller.
    Jag vet inte hur det funkar med hundar o stamtavlor o sånt eftersom jag har blandis. Men att kolla hundens chip är ju en solkar början i vart fall.

Men om hunden är på halvfoder så är den ju inte din ännu o du kan inte regga den eller?

Jag har en av mina katter på foder o den är reggad i uppfödarens namn till vi uppfyllt vår överenskommelse. Det innebär att vi i praktiken inte har tillgång till varken stamtavla eller vet. papper. ( fast nuh ar vi allt sånt ändå iofs pga. att det blir smidigare hanterinng.)
  • Jossofräs
    Miew skrev 2010-09-15 20:54:42 följande:
    Men är det inte så att man måste själv skicka in papper till jordbruksverket där hans chipnr och information står? Likaså til skk? De papprerna brukar man få med stamtavlan när man köper en hund, det kallas väl ägerregistrering?
    Eftersom jag inte fått de delarna så kan jag själv inte göra det, och jag fick inte heller skriva under några sånna papper när jag hämtade honom. Jordbruksverket ska han ju vara registrerad i redan när han fick sitt chipnummer så det borde uppfödaren gjort för att han skulle varit laglig, likaså så skulle hon ha skickat in uppgifter om idnummer till skk så att det finns med i deras registrering. Jag borde ha fått papper om ägarbyte samt delen på stamtavlan som intygar om idmärkning och vaccineringar. Inget av detta har gjorts.
  • Jossofräs
    Majsan70 skrev 2010-09-15 20:55:22 följande:
    Jag vet inte hur det funkar med hundar o stamtavlor o sånt eftersom jag har blandis. Men att kolla hundens chip är ju en solkar början i vart fall.

Men om hunden är på halvfoder så är den ju inte din ännu o du kan inte regga den eller?

Jag har en av mina katter på foder o den är reggad i uppfödarens namn till vi uppfyllt vår överenskommelse. Det innebär att vi i praktiken inte har tillgång till varken stamtavla eller vet. papper. ( fast nuh ar vi allt sånt ändå iofs pga. att det blir smidigare hanterinng.)
    När man köper på halvfoder med skk:s avtal som grund så heter det egentligen köpeavtal med bibehållen avelsrätt, vilket innebär att jag står som ägare på hunden men att uppfödaren/säljaren har rätt att nyttja djuret i avel enligt överenskommelse. Jag har köpt min andra hund från en annan uppfödare med bibehållen avelsrätt till uppfödaren och på henne står jag som ägare både på jordbruksverket och skk samt hennes chipnummer finns kopplat till hennes registreringsnummer i skk. När jag köpte henne fick jag med alla papper och skrev på om ägarbyte direkt med de andra papprena.
Svar på tråden FUFFENS??