• Thuleslapper

Klädköp för bonusbarnet

Jag behöver lite råd utav er här. Sambon har ju 2 barn och vi har barnen varannan vecka. Tyvärr har vi just nu ett stort problem angående kläder. Jag tycker att om jag köper kläder till dem så ska de ha dessa kläder när de är hos oss. Nu är det så att speciellt tjejen (hon är 7år och har klädstorlek 146/152) gärna vill ha kläderna jag har köpt på sig när det är "byte". Jag ber henne att ta med kläderna nästa vecka när hon kommer till oss men nejdå. De stannar hos mamman
    När jag undrar vart kläderna är som jag har köpt så säger hon: "Det är mina kläder och jag har dem vart jag vill!!!!" Och är jättesur och säger: "Tjatar du så rigner jag till mamma för hon har sagt att jag inte behöver ta ditt tjat". Ok, det kan väl vara svårt för en 7-åring att förstå MEN..... Jag är så trött på detta. Hon har aldrig något att sätt på sig. Jeansen är för trånga över magen, tröjorna är för korta, trosorna urtvättade osv. Varje kväll när hon ska plocka fram kläder är det bråk för inget passar eller hon gillar inget. Då går dumma jag iväg på min lunchrast och köper kläder för mina pengar...... och sen börjar allt från början. Dessa plagg "försvinner" till mamman och jag får aldrig se dem igen. Biomamma tar hela barnbidraget (och köper säkert kläder för det) MEN vad ska jag göra? Jag kan inte gå och handla en ny uppsättning varje vecka, det har jag inte råd (eller lust) med. Hur kan man förklara för tjejen att hon ska ta med kläderna tillbaka? Och vad ska jag göra för att biomamman inte ska falla oss i ryggen? Hos lillkillen funkar det mycket bättre (han är 6 år) Vill han ha "våra" kläder på sig när det är byte så har han på sig de när han kommer hit igen. Jag har försökt med allt, sagt att jag inte köper kläder till henne mer, att hon får ta det som finns i skåpet men inget hjälper. Snälla, alla råd, synpunkter mottages tacksamt

• Svar på tråden Klädköp för bonusbarnet
  • Perssonlund

Jag hade pratat med biomamman. Jag vet flera som behåller kläderna hos sig. Hon har ju säkert kläder hos sin biomamma och behöver ju ha kläder hos er. Jag hade bestämt att kläderna stannar hos oss.

• filifjonka

Kan du inte be hennes biomamma om hjälp att packa en väska med kläder som skall med till er vid byte? Eller skulle det vålla en konflikt mellan er? Det måste ju ligga i hennes intresse med menar jag att hennes dotter har något vettigt att ta på sig?!

• iser

Håller med ovanstående. Men om det inte fungeras så kan du överlåta dotterns klädbestyr till pappan.  

• Thuleslapper

Jo då, hon har kläder hos mamman, men varje gång hon kommer hit har hon på sig för små klänningar/ tunikor och tights.... även om det regnar. En väska med kläder är ju en bra idé, men föräldrarna byter på måndagar( den ena föräldern lämnar och den andre hämtar) och det är väl inte så bra för de små att behöva släpa med kläder till skolan. Till saken hör att biomamman har flyttat för någon månad sedan, nu bor hon typ 200 meter från oss. Jag bad tjejen sist de kom att hon skulle gå till mamman och hämta sina "kvarglömda" kläder  (jag hade köpt ett par jeans och en tröja som hon endast hade haft på sig en gång) men det vägrar hon. Och jag känner att om jag pratade med biomamman så skulle det bara bli ännu mer irriterat (vårt förhållande är inte det bästa)

• Thuleslapper
    iser skrev 2010-09-15 23:24:33 följande:
    Håller med ovanstående. Men om det inte fungeras så kan du överlåta dotterns klädbestyr till pappan.  
    Det var precis det jag sa till tjejen sist. Jag sa att jag var besviken då jag hade bett henne ta med de nya jeansen tillbaka då jag precis hade köpt de och hon endast hade haft på sig de en gång. Och hon sa att det är hennes kläder och hon har dem vart hon vill. Då sa jag att jag inte kommer att köpa kläder till henne i framtiden utan att det får hennes mamma och pappa sköta, men då blev hon sur och menade att jag visst ska köpa åt henne...
  • Perssonlund
    Thuleslapper skrev 2010-09-15 23:27:02 följande:

Jo då, hon har kläder hos mamman, men varje gång hon kommer hit har hon på sig för små klänningar/ tunikor och tights.... även om det regnar. En väska med kläder är ju en bra idé, men föräldrarna byter på måndagar( den ena föräldern lämnar och den andre hämtar) och det är väl inte så bra för de små att behöva släpa med kläder till skolan. Till saken hör att biomamman har flyttat för någon månad sedan, nu bor hon typ 200 meter från oss. Jag bad tjejen sist de kom att hon skulle gå till mamman och hämta sina "kvarglömda" kläder  (jag hade köpt ett par jeans och en tröja som hon endast hade haft på sig en gång) men det vägrar hon. Och jag känner att om jag pratade med biomamman så skulle det bara bli ännu mer irriterat (vårt förhållande är inte det bästa)

Fast säg som du känner. Hon måste ju förstå att man inte kan springa och handla kläder hela tiden som bara "försvinner". Då får väl mamman gå över med kläderna.
  • delifi2

Du måste mena det du säger oxå, du kan ite bara komma med tomma hot.

Låt henne ta konsekvenserna, du köper inga mer kläder till henne utan bara till lillebror punkt slut.
    Då kanske hon fattar att du menar allvar

• Favvo

Nu måste jag nog hålla med dottern till en viss del, för det är hennes kläder varje sig hon har dom hos er eller hos sin mamma. Ni kanske istället bara ska ha en garderob, att både ni och mamman delar på klädkostnaderna...

Dock förstår jag även dig att det blir ett irratationsmoment att du köper kläder som "glömms" kvar på det andra stället. Säg till dottern att sålänge hon inte tar med dom kläderna så får hon gå i de hon har hos er. Är inte meningen att du ska springa och köpa nya kläder återigen.

Men tänk er själva att ni bara fick använda vissa av era kläder varann vecka och inte använda dom när ni ville... usch, är jobbigt att bara tänka den tanken...

• versus
    Thuleslapper skrev 2010-09-15 23:27:02 följande:

Jag kan känna igen mig i dessa försmå kläder och att allt nytt hamnade hos biomammam.

Mitt råd är att sluta ta ansvar för vad flickan har på sig-hjälpte mig mycket-slapp vara irriterad. Sedan fick pappan ta ett snack med biomamman, hans puck i mina ögon. Han fick också ta en diskussion med sin dotter om kläder-är det för litet så rensas det ut!! Samma om det är slitet och inte går att laga.

Men jag tycker att du bara ska släppa det, låt pappan och bion reda ut det och vill flickan ha sina favvokläder så får biomamman packa dem i en liten ryggsäck-eller pappan hämta dem.

Ta inte snacket med bion-jag lyckades sänka mig till att kalla bion för snål då jag försökte-var inte lite frustrerad Men även solen har fläckar
  • 2underbara

Varför köper du kläder till henne undrar jag.

Vill du köpa till mig med?

Svar på tråden Klädköp för bonusbarnet