• Thuleslapper

Klädköp för bonusbarnet

Jag behöver lite råd utav er här. Sambon har ju 2 barn och vi har barnen varannan vecka. Tyvärr har vi just nu ett stort problem angående kläder. Jag tycker att om jag köper kläder till dem så ska de ha dessa kläder när de är hos oss. Nu är det så att speciellt tjejen (hon är 7år och har klädstorlek 146/152) gärna vill ha kläderna jag har köpt på sig när det är "byte". Jag ber henne att ta med kläderna nästa vecka när hon kommer till oss men nejdå. De stannar hos mamman
    När jag undrar vart kläderna är som jag har köpt så säger hon: "Det är mina kläder och jag har dem vart jag vill!!!!" Och är jättesur och säger: "Tjatar du så rigner jag till mamma för hon har sagt att jag inte behöver ta ditt tjat". Ok, det kan väl vara svårt för en 7-åring att förstå MEN..... Jag är så trött på detta. Hon har aldrig något att sätt på sig. Jeansen är för trånga över magen, tröjorna är för korta, trosorna urtvättade osv. Varje kväll när hon ska plocka fram kläder är det bråk för inget passar eller hon gillar inget. Då går dumma jag iväg på min lunchrast och köper kläder för mina pengar...... och sen börjar allt från början. Dessa plagg "försvinner" till mamman och jag får aldrig se dem igen. Biomamma tar hela barnbidraget (och köper säkert kläder för det) MEN vad ska jag göra? Jag kan inte gå och handla en ny uppsättning varje vecka, det har jag inte råd (eller lust) med. Hur kan man förklara för tjejen att hon ska ta med kläderna tillbaka? Och vad ska jag göra för att biomamman inte ska falla oss i ryggen? Hos lillkillen funkar det mycket bättre (han är 6 år) Vill han ha "våra" kläder på sig när det är byte så har han på sig de när han kommer hit igen. Jag har försökt med allt, sagt att jag inte köper kläder till henne mer, att hon får ta det som finns i skåpet men inget hjälper. Snälla, alla råd, synpunkter mottages tacksamt

• Svar på tråden Klädköp för bonusbarnet
  • FrökenKanSjälv

Jag undrar också varför du köper kläder till sambons dotter? Det är hans barn och därför hans ansvar både att betala för kläderna och att se till att det finns lämpliga kläder. Det som händer nu är att du får ta allt jobb och alla konflikter (rörande kläder) och han får en massa tid över till att göra roligare saker, vilket leder till att du blir sur och grinig medans han mår hur bra som helst. Hur rättvist är det, speciellt när det är hans barn och inte ditt?

Mitt förslag är att pappan får ta över hela ansvaret för barnens kläder. Han får hjälpa dottern att välja kläder att ta på sig, han får köpa ny kläder, han får vägra dottern att flytta kläder, han får åka till mamman och hämta hem kläder, osv.
    Om det är så att han och du är överens om att du är mest lämpad att handla kläder så får du fortfarande se till att det är han som betalar vartenda öre.

Just nu finns det ingen anledning för din sambo att göra något åt situationen för det är inget problem för honom. Men om det börjar svida i hans plånbok och han får en massa jobb med att leta kläder så ska du se att han rätt snabbt tar striden och löser problemet.

• sprallig

Precis som så många andra sagt här se till att pappan hämtar alla kläder du köpt
    sedan gör du som så att de har kläderna de fått av dig när de är hos er och när de ska tillbaka
    till bion så får de ta på sig de kläder de hade när de komm
    har själv haft samma problem innan pappans barn flyttade hem till oss på heltid men de hade
    istället aldrig fått nya kläder av mamman utan alltid gammla för små eller för stora trasiga kläder
    och de blev jätte glada när de fick kläder av mig men när de skulle till oss så fick de inte ha de kläder jag köpt
    för det skulle vara kvar hos bion

• Niiskuneiti

Jag förstår din frustration eftersom hon inte har ordentliga kläder att ha på sig. Hade det fungerat bra så hade det väl inte spelat nån roll om en del kläder var hos mamman. Men nu gör det inte det och klart det är irriterande.

Håller med om att din sambo får ta tag i detta. Bio-mamman går säkert i försvarsställning eftersom du är bonusmamma och det kan vara känsligt.

• Sol Angelica

Vi hade samma problem innan. Men då surnade jag till och märkte alla kläderna med vår adress. Det dröjde inte många dagar innan kläderna dök upp här hemma igen.

• Thuleslapper

Tack för alla tips, det hjälper mycket att få höra era åsikter. Saken är den att jag o sambon har mer eller mindre "delad" ekonomi så det är inte frågan om pengar. Och tjejen vill att jag ska vara med och välja kläder på kvällarna (tjejgöra??) Jag ska banne mig börja med et som du sal SolAngelica ;.) Det lät väldigt bra, får se om det hjälper. Idag är det bytesdag, ska bli intressant att se om "våra" kläder kommer hit den här gången eller inte......

• lunapiena

Ah..jag har liknande problem med min bonusdotter.....Bonusmamman skickar med tröjor som är 1 decimetr för korta i armarna,eller har småhål......Jag är noga med att man skall vara "hel och ren",så  då började jag också köpa kläder till min bonusdotter.Sen insåg jag hur fel det blev ,så jag tog helt enkelt upp det till diskusion med min man(hennes far).Det visade sig att han inte hade tänkt på det...för han har lite nollkoll på sånt,men när jag förklarade att sånt som är för trasigt,ochsmått måste rensas ut,att det inte är ok att skicka barnen stängigt till skolan i illasittande,smått etc,så förstod han ju det,och höll med mig,Han sa: ok,mitt problem är bara att jag inte "ser" sånt,så om du bara kan hjälpa till att tala om det för mig,så skall jag köpa nytt åt henne.
    Sen tycker väl jag att det blir lite konstigt att man bara får ha vissa kläder på vissa adresser.....det borde vara fritt fram för henne att ha på sig-ta med sig kläderna vart hon vill.Men ,jag skulle nog be pappan och bonusmamman reda ut det där.

• bumpa

Du kan inte prata med en 7 åring om det, det får du ta med biomamman..

• Thuleslapper

Nu har ytterligare en grej hänt som har gjort att jag definitivt inte kommer att köpa kläder mer. För några veckor köpte jag en jättefin t-shirt till lillgrabben (då jag diggade den så mycket passade jag på att köpa 2, en till nu samt en större storlek). Han har haft den flera gånger och jag har tvättat den 2 gånger. Han ville ha den på sig när det var bytesdag sist, och den kom allt tillbaka MEN... istället för klarröd var den rostbrun, stora blåa fläckar i tyget (antar att den har tvättats i 60 grader tillsammans med mörka jeans) Flickan hade som vanligt inte med sig några kläder tillbaka
    Inte ens ytterjackorna följde med den här gången....
    Det var ganska jobbigt för tjejen häromdagen när hon stod framför sitt klädskåp och märkte att det inte fanns några långbyxor eller jeans......

Jag vet inte men jag är nog för trångsynt eller något när det gäller detta. Ska verkligen inte utsätta mig för det här problemet utan det får föräldrarna ta.

• FrökenKanSjälv
    Thuleslapper skrev 2010-09-23 20:59:01 följande:

Jag vet inte men jag är nog för trångsynt eller något när det gäller detta. Ska verkligen inte utsätta mig för det här problemet utan det får föräldrarna ta.

Du är definitivt inte för trångsynt! Snarare väldigt omtänksam om barnen!

Bonusföräldrar får ofta höra att det inte ska lägga sig i barnen utan låta bioföräldrarna sköta barnen. För det mesta tycker jag att det är fel eftersom bonusföräldern måste få ett ord med i laget när man lever i samma familj. Men i såna här lägen, när det är en konflikt mellan föräldrarna, då är det dags att ta ett steg tillbaka.

Din sambo tycker förmodligen att det är jättebekvämt att du tar hand om hela klädbiten. Han kan luta sig tillbaka och skita fullständigt i problemen. Tacka sjutton för att han inte gör något för att lösa problemet när HAN inte har något problem. För att det ska bli bättre för dig i framtiden så måste du stjälpa över ansvaret för kläderna på pappan. När han sedan har upplevt problemet och gjort något åt saken, ja då kan du komma tillbaka in och ta hand om kläderna igen.
  • TusseTvå

Vi har samma problem! De får nu lägga mammans kläder i en påse och sätta på signär de åker dit igen. Mamman ska fan inte ta nytta av våra barnbidrags pengar, när hon själv får det. Be pappan prata med xet.

Svar på tråden Klädköp för bonusbarnet