• Anonym

Hur bör/är det hemma hos er??? med att städa i köket efter man varit där???

Vi har gjort det så att vi tar och städar köket det sista vi gör var sin vecka....

Hans lista:
    Plocka ur diskmaskinen
    Plocka i den
    Diska nappflaskor för hand som inte går i diskmaskinen
    Torka av bänken

men han torkar inte av spisen
    eller torkar av bänken där det ligger massa smulor
    eller tar upp maten som ligger på golvet som sonen tappat när han ätit
    eller torkar av köksbordet.
    och plockar inte bort från bordet heller, där står matdosor x dagar gamla på hög....

MIN FRÅGA:
    Ingår inte det lite i att om man har en deal då vi tar köket varannan vecka, ingår då inte att städa hela köket?? inte bara disken???

Tillägga också att när han gör disken så har jag sonen....
    När jag gör disken så ska jag ha hand om sonen också för han vill inte gå miste om sin "egentid"...

FRåga:
    Hur får man honom att förstå att hela köket måste plockas undan om man ska få någon form av ordning i hemmet...?

• Svar på tråden Hur bör/är det hemma hos er??? med att städa i köket efter man varit där???
  • P S

Varför inte bara göra det tillsammans? Eller att den som inte har sonen tar köket? Funkar perfekt hemma hos oss! :)

• Anonym

säga det till honom? eller som nån annan skrev, hjälpa till tillsammans?

Men jag tycker som du att man städar hela köket om man kommit överens om det.
    Eller så kanske han inte ser var det måste torkas nånstans tex? Så kan min sambo vara ibland, ibland ser han inte vad som måste göras.

• teha

Du kanske ska tala om för honom vad det är han missar. Han kanske inte ens tänker eller ser vad som ska/måste göras (vilket jag tycker är knepigt, men vissa människor är ju helt enkelt sådana)

Jag är lite allergisk mot scheman, men det funkar så bra härhemma ändå. Maken är väldigt duktig på att plocka och städa. Det har lagt sig naturligt att den som lagar maten oftast har kommit undan disken och "städningen" efteråt (ibland hjälps vi ju åt också) Vi brukar dock hjälpas åt att plocka bort från bordet. Den som inte tar disken brukar ta hand om sonen, som oftast är kletig efter måltiden. Men jag håller med, det är ju inte bara disken som ska tas utan allt det andra också.

Egentid får ni ju göra upp när ni ska ha. Det ska väl inte bara ske på hans villkor, när somhelt när det passar honom.

Men eftersom det är som det är hos er, så kanske den bästa lösningen vore om ni hjälptes åt varje gång.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09. Nr 3 beräknad till Feb-11****
  • skorpionen80

Vad säger han när du påpekar det för honom?

Skulle det inte vara mycket lättare om ni fixade köket oftare än en gång i veckan?

• mupparsmupp

testa att säga till honom eller skriv en lista vad som ingår i atta städa köket  tex. torka av HELA bänken. plocka bort matdosorna, torka borde osv.. :)

här hemma så börjar min sambo laga mat och springer och stöckar ner efter jobbet . jag städar dagen efter när bebis sover :P
    men det är för att jag umgås hellre med sambon efter matten och lillen somnat än att vi städar :)

men det lär ju ändras om 1 år (tidigare om det behövs) när lillen börjar dagis och jag ska börja plugga :)

Bebis 9 maj 2010
  • CeeJay

Jag tror inte på att säga till "hur man ska göra" - då blir det genast tvärtom.

Om ni ska ha gemensam syn på hur köktet ska städas ska ni båda två sätter er ner och spalta upp exakt vad som bör göras. Men sen tycker jag inte man ska påpeka om den andra gör "fel" enligt sin egen standard. Säger man att man ska torka av här och där och personen gör det men lämnar kvar några smulor är det ok.

Men ni måste absolut komma överrens om vad som ska göra, exakt. Ingen av er kan ju lista ut vad den andra menar med att "städa köket" om man inte spaltar upp vad det innefattar.

Här hemma har vi det tvärtom, det är jag (kvinnan) som inte bryr mig om det ligger disk eller en smula på diskbänken. Min sambo däremot (mannen) mår illa när det ligger en smutsig gaffel på diskbänken - då får han ta den och ta ansvar för sina egna krav på hur det "ska" se ut i ett kök. Tack och lov är jag inten skitgris som struntar helt i att städa, jag tycker däremot det är bättre att slappna av och sitta med barnen en timme och prata/leka än vad det är att ta bort lite disk i köket.

• Anonym
    skorpionen80 skrev 2010-09-16 09:03:02 följande:
    Vad säger han när du påpekar det för honom?

Skulle det inte vara mycket lättare om ni fixade köket oftare än en gång i veckan?
    Skratt... Det är varje dag... :)
    Och det hinner bli stökigt... för min sambo är en sådan som lägger saker precis där han råkar stå för tillfället...

Jag har inte vågat påpeka det för honom, han blir så jävla störtsur över att han ska behöva göra ännu mer än vad han redan gör... han tycker han är duktig som tar disken....
    P S skrev 2010-09-16 01:03:06 följande:
    Varför inte bara göra det tillsammans? Eller att den som inte har sonen tar köket? Funkar perfekt hemma hos oss! :)
    Vi klarar inte av att vara i köket samtidigt, han är oftast trött på kvällen och blir då VÄLDIGT irriterad om jag skulle råka stå i vägen för något han ska göra.... så det får bli var sin gång i köket iställt.
    Anonym skrev 2010-09-16 01:08:49 följande:
    säga det till honom? eller som nån annan skrev, hjälpa till tillsammans?

Men jag tycker som du att man städar hela köket om man kommit överens om det.
    Eller så kanske han inte ser var det måste torkas nånstans tex? Så kan min sambo vara ibland, ibland ser han inte vad som måste göras.
    Det går inte att missa att hälften av barnets mat ligger kvar på golvet, och att hela bordet är överfullt av massa saker... han orkar helt enkelt inte ta det, för han vill ju ha egentid...
    då tycker jag att han ska börja tidigare, men det vill han inte heller, då vil han pyssla med annat.
Svar på tråden Hur bör/är det hemma hos er??? med att städa i köket efter man varit där???