• Sara 37

Könsneutrala barnkläder

Jag är så trött på att det finns så lite könsneutrala kläder till barn!!!

Tips om märken / affärer som har trevliga könsneutrala kläder. Har tidigare gillat PoP, men har på sistone gått tomhänt därifrån. På H&M som fått utstå så mycket kriitik för sina barnkollektioner tycker jag det är hyfsat, även om man inte hittar jättemycket......men de är inte värst, enligt min mening.

Inte bara att det är uppdelningen i färger: rosa, lila till flickor och blått, svart, brunt grönt till pojkar. Utan även att tex. byx- och tröjmodellerna är olika, och även tryck! På pojkkläder är det spindelmannen, militärer, krigsfartyg, tiger gap. På flickornas är det fjärilar, princessor, blommor, hundvalpar etc.

Jag vänder mig inte mot att det finns söta princessklänningar till flickor, men det behöver också finnas vanliga raka justa snickarbyxor, tröjor etc som inte är åtsmitande. Detsamma gäller pojkkläder.
    /Sara

• Svar på tråden Könsneutrala barnkläder
  • mludvigs

Vart bor du? På Söder i Stockholm finns en butik som heter UNI som satsar på könsneutrala kläder med lite attityd! Inte helt billigt men finns mycker fint!

• vilsen

Det finns inte! *uppgiven* Man får damsuga de olika affärerna på nästan könsneutralt och sedan blanda dem med varandra. Det resulterar ofta i att ungen får randiga eller enfärgade kläder i rött, vitt, blått och begie/brunt/militärgrönt. Ibland kan någon lila eller orange rand förekomma. Och jag undrar: Är det svårt att göra lite gula och mer gräsgröna kläder? Är det svårt att trycka prickar om det inte ska vara på klänningar eller bodys med puffärm? Är det svårt att byta ut detaljerna på en tröja till i princip vilken färg som helst utom rosa? Är det svårt att inte klämma in ett hjärta eller en blomma på en tröja bara för att den är röd? Är det omöjligt att tillverka en klänning i ljusblått? Är det nödvändigt att ha flygplan och bilar på ALLA pojkkläder? Har någon klädtillverkare hört talas om giraffer, luftballonger, stjärnor, grodor (Utan prinsesskrona på flickavdelningen, tack!), hus (Inte i rosa med glitter!), träd och fåglar?

Och så till alla pojkföräldrar: Varför får de stackars pojkarna så sällan blommor och blader? Är det förbjudet med en vit body med spetskrage fast man inte ens fyllt ett år? Är hjärtan bara för tjejer? Vad skulle hända om du satte på din son en body med puffärm?

• vårsol

vilsen:

*Varför får de stackars pojkarna så sällan blommor och blader?
    - jag är inte så förtjust i blommigt men något enstaka plagg har han nog haft med blommor på

*Är det förbjudet med en vit body med spetskrage fast man inte ens fyllt ett år?
    - finns såna att köpa? Det lilla jag handlat åt honom har jag köpt på Pop, minimundus eller second hand och där har jag inte sett såna, annars hade jag gärna köpt en åt honom för det är jättefint på små bebisar tycker jag.

*Är hjärtan bara för tjejer?
    Nej!

*Vad skulle hända om du satte på din son en body med puffärm?
    Jag _tror_ att resåren skulle klämma på hans arm eftersom han har så knubbiga armar. Sen tycker jag att puffärm är lite 80-tal och skulle inte sätta på det på en flicka heller.

• vilsen

Vårsol: Ha! Trodde aldrig att jag skulle komma med ett shoppingtips till någon, men hör och häpna! Jag råkar veta att KappAhl har en massa helvita basgrejer (bodys, strumpbyxor, mössor, trosor osv.) upp til storlek 80 eller så och bland annat så finns det en bodytyp med spetskrage vid halsen. Riktigt snyggt till blå-och-vit-randiga sparkbyxor (som man inte alls hittar på KappAhl men väl Åhlens!)!

Får för övrigt en känsla av att vi köper likartade kläder till våra barn. Jag är inte heller så mycket för blommor, blader och krusidull, möjligen hjärtan. Framför allt har jag en inte helt normal aversion mot rosa! Dock verkar släkten inte bry sig om mina klädidéer fullt ut, vilket gör att mitt barn ibland har mer rosa och blomster än jag jälv skulle välja. Ja, ja, det är ju trots allt i den här världen hon ska leva och ingen annanstans ........

• vårsol

vilsen - nu när du säger det så tror jag faktiskt att jag hört det förut, det är de där öko-tex-kläderna va? Tyvärr har jag inte sett några spetsar de (två) gånger jag tittat efter och nu är han nog för stor, har storlek 86 numera.

Hihi, vad lustigt, jag har nämligen en aversion mot blått! Det beror antagligen på att allt vi fått åt Oskar varit blått. Så jag letar efter andra färger, gärna rosa (bara det inte står "little princess" eller "girly girl" eller liknande på) åt honom. Hade jag däremot fått en flicka skulle jag nog kräkas på rosa och gärna klä henne i blått.

• en morsa

Kolla det danska märket Katvig. Fint, lite 70-tal.

Svar på tråden Könsneutrala barnkläder