• Charmeuse

Vad tycker ni är viktigt att man lär sina barn?

Nu är min dotter bara 18 månader ännu, men jag tror att hon ändå tar in det hon ser och hör redan. Jag märker att min dotter i alla fall iaktar mycket vad andra barn gör och säger. Jag själv tycker dessa saker är viktigt:

- lära henne att acceptera att alla människor är olika
    - män och kvinnor är lika värda
    - miljön är något man måste värna om
    - äta hälsosamt (mindre socker och mer frukt och grönt)
    - att vara kreativ
    - läsa böcker, för det finns mycket man lär sig om både språket och annat därifrån

Kan inte komma på mer nu, men skulle vara intressant att höra vad ni andra lär era barn

• Svar på tråden Vad tycker ni är viktigt att man lär sina barn?
  • Bedhead

Att hjälpa de som är utsatta.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Charmeuse
    Bedhead skrev 2010-09-16 09:41:42 följande:
    Att hjälpa de som är utsatta.
    När du säger utsatta menar du t.ex hemlösa, fattiga barn i afrika osv eller va det nått annat du tänkte på?
  • Charmeuse
    isisisis skrev 2010-09-16 09:40:00 följande:
    Respekt för djur och natur och andra människors känslor.
    Jo det tycker jag också är viktigt
  • Pickeli

Lära sig att tänka och göra själv och vara kreativ i sin tanke.

Ha ett öppet sinne på alla sätt och vis

Respektera människor och djur

mmm

Det viktigaste av allt tycker jag är att lära sina barn att de duger som de är, att få barnen att känna en stark självkänsla och vara trygga i sig själva!

Google it!
  • alvide

Viktigast är att man själv "beter sig rätt".
    Ofta när jag träffar på "otrevliga" barn så förstår man ofta varför de beter sig som de gör när man träffar deras föräldrar.
    T ex mina barns kusin brukar småmobba andra och skratta åt olika saker. Men det är inte så konstigt för det är ju precis vad hennes föräldrar gör hela tiden. T ex Hö, hö kolla hans frisyr mm.

• Charmeuse
    alvide skrev 2010-09-16 09:47:30 följande:
    Viktigast är att man själv "beter sig rätt".
    Ofta när jag träffar på "otrevliga" barn så förstår man ofta varför de beter sig som de gör när man träffar deras föräldrar.
    T ex mina barns kusin brukar småmobba andra och skratta åt olika saker. Men det är inte så konstigt för det är ju precis vad hennes föräldrar gör hela tiden. T ex Hö, hö kolla hans frisyr mm.
    Ja precis det är inte bra, barn tar ju efter sina föräldrar.
  • alvaereva

Viktigt jag kommer lära min dotter;

-att ta för sig av livets goda
    -vara snäll mot djur och människor
    -värna om miljön
    -värna om familjen
    -att beté sig respektfullt mot alla oavsett om hon inte håller med i allas åsikter
    -att tänka förnuftigt om viktiga beslut men att ändå vara spontan och välja efter hjärtat ibland
    -skola och utbildning måste vara prioriterat framför vänner och fritidsaktiviteter
    -att jag ALLTID kommer att finnas för henne och stötta henne i allt hon gör, oavsett vad som händer
    -att alla är lika mycket värda
    -att tänka kritiskt och att försöka se saker från olika håll innan hon väljer vad hon själv tycker

Svar på tråden Vad tycker ni är viktigt att man lär sina barn?