• vill ha fler barn 08

Får man verkligen göra så här på mitt barnsdagis?

Jo jag har mitt barn på ett dagis, jobbar bara när dom ringer in mig annars går han 3 timmar 5 dagar i veckan, vi har berättat för dom att det kommer att inträffa att dom ringer in mig, antingen på morgonen, eftermiddagen eller kvällen..
    Idag inträffade det att jag skulle börja halv 4 på kvällen, jag har lämnat min son på dagis kl 09.00 då jag inte visste att jag skulle jobba eftersom jobbet ringde typ 09.30

Ringer till dagis och undrar om mitt barn kan vara där ifrån halv 9 till 16.15 då min man slutar och kan hämta honom..
    Först säger dom nej eftersom jag är hemma så många timmar utan och jobba, men ger sig då jag måste säga att han är hemma imorrn..
    Ska detta verkligen gå till så?? ska jag behöva säga nej till jobb för att dom ska bli nöjda?
    Vi båda har ingen familj som bor nära och ingen som kan passa honom och jag vet att han inte får vara där så många timmar på dagis när jag e ledig så många timmar, men vad ska man göra??

• Svar på tråden Får man verkligen göra så här på mitt barnsdagis?
  • crazy mom

Du är nog inte ensam om denna problematik. Kan du inte be om ett möte med din kontaktperson på förskolan så kan ni bolla i lugn och ro hur ert liv ser ut och hur ni kan lösa det.

Förskolan har ju X antal timmar som ditt barn är inskrivet. De kan ha svårt att tänka ut hur de ska lösa den totala volymen, och föreslår då att du håller hemma barnet andra timmar om du ökar en dag.

Vad tror du om det?

• strojes

Jag tycker att han borde få vara kvar tills pappa kommer sådana här dagar. Menar de på dagis att du ska hämta honom och sedan lämna honom på dagis igen samma dag några timmar senare... Det funkar ju inte för barnet.

Jag har det på samma sätt och förra året fick jag enligt dagmamman inte lämna mina barn när jag inte hade jobb. Om de hade aktiviteter fick jag stanna kvar och vara med mina barn på aktiviteterna om jag inte hade jobb annars fick barnen vara hemma.
    I våras rinde jag till kommunen och frågade hur jag skulle göra för jag har "beredskapstid" mellan 7 och 14 och hon på kommunen tyckte absolut att jag skulle ha barnen hos dagmamman fram till 14 (men då kanske inte från 7 ifall jobbet inte ringer). Jag märker på mina ungar nu att allt funkar mycket bättre det var mycket bråk och stök här hemma vid morgonrutiner för att de inte riktigt visste hur det skulle bli på dagen om de skulle vara hemma med mig eller gå till dagmamman. Om jag får samtal från jobbb tex 9.30 om att jag ska börja senare på em så hämtar jag inte barnen för att sedan lämna de senare på dagen utan jag ringer/messar till dagmamman om att jag har fått jobb och pappan hämtar.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • Happyness

Tycker inte att det låter konstigt alls. Du får ju ha honom där extra timmar idag när du är ledig. Sedan att dom låter honom stanna hela dagen är ju snällt. Då är det ju inget konstigt med att du har honom hemma imorgon istället.

Ibland får man kompromissa lite så löser det sig.

• vill ha fler barn 08

Jo vi har pratat med rektorn och hon har godkännt det bara det inte händer för ofta..
    Jo men vi kan inte ha hemma honom ifrån dagis, om jobbet ringer, dom kan ringa dygnet runt typ

• vill ha fler barn 08

Jo men dom ska ju inte bli sura, dom vet ju hur vår situtaion ser ut, vi är ju deras arbetsgivare, vi ger dom jobb, dom får dom ju rätta sig efter hur vi ska ha det med, annars måste vi byta dagis..
    Jag menar vi har inte råd att avstå ifrån jobb eller att min make slutar tidigare för att han ska få vara där några timmar extra..
    jo men tänk om jobbet ringer imorrn och vill jag ska jobba morgon, då måste jag tacka nej för att han ska vara där extra idag :(

• PSMalin

Men jag förstår inte riktigt...om dem nu ringer imorgon och vill att du ska jobba, då är det ju bara att kontakta dagis och säga att du ska jobba och sen lämna honom.
    Men om dem inte ringer så är ni hemma tillsammans!!

Dagis kan inte neka dig att lämna honom om du skulle bli inringd.

• strojes
    vill ha fler barn 08 skrev 2010-09-16 10:16:01 följande:
    Jo men dom ska ju inte bli sura, dom vet ju hur vår situtaion ser ut, vi är ju deras arbetsgivare, vi ger dom jobb, dom får dom ju rätta sig efter hur vi ska ha det med, annars måste vi byta dagis..
    Jag menar vi har inte råd att avstå ifrån jobb eller att min make slutar tidigare för att han ska få vara där några timmar extra..
    jo men tänk om jobbet ringer imorrn och vill jag ska jobba morgon, då måste jag tacka nej för att han ska vara där extra idag :(
    Har du inte heltid för din son?
    Jag har mina tjejer heltid (alltså betalar maxtaxa för heltid) just för att kunna ha de hos dagmamman när jag behöver jobba och inte ska behöva säga nej till jobb för att timantalet för den veckan är uppnått.
    Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • vill ha fler barn 08

Så här  e det, dom har sagt att han kan vara extra idag om han stannar hemma ifrån dagis idag, dom skiter i om jag ska jobba eller inte..
    så jag får välja, skita i att jobba idag eller hoppas på att dom ringer imorrn..

Nä vi har honom minimalt, inte heltid eftersom det e bara maken som jobbar, tror inte änns att vi får betala maxtaxa när dom vet vilken inkomst vi har samt att jag inte jobbar så ofta

• vill ha fler barn 08

ups dagis imorn ska det vara Glad

• crazy mom

Tänker att du får korrigera snitttiden per vecka så du har "extratimmar" att använda.  Rekotorn beräknar personal och antal barn efter schema. Om alla föräldrar plussar på timmar blir det ju helt galet.

Sen är det reglerat i lagen att man inte får ha barnen på dagis om man är ledig, (bortsett från studier och sjukskrivningar)

Svar på tråden Får man verkligen göra så här på mitt barnsdagis?