Inlägg från: strojes |Visa alla inlägg
  • strojes

Får man verkligen göra så här på mitt barnsdagis?

Jag tycker att han borde få vara kvar tills pappa kommer sådana här dagar. Menar de på dagis att du ska hämta honom och sedan lämna honom på dagis igen samma dag några timmar senare... Det funkar ju inte för barnet.

Jag har det på samma sätt och förra året fick jag enligt dagmamman inte lämna mina barn när jag inte hade jobb. Om de hade aktiviteter fick jag stanna kvar och vara med mina barn på aktiviteterna om jag inte hade jobb annars fick barnen vara hemma.
    I våras rinde jag till kommunen och frågade hur jag skulle göra för jag har "beredskapstid" mellan 7 och 14 och hon på kommunen tyckte absolut att jag skulle ha barnen hos dagmamman fram till 14 (men då kanske inte från 7 ifall jobbet inte ringer). Jag märker på mina ungar nu att allt funkar mycket bättre det var mycket bråk och stök här hemma vid morgonrutiner för att de inte riktigt visste hur det skulle bli på dagen om de skulle vara hemma med mig eller gå till dagmamman. Om jag får samtal från jobbb tex 9.30 om att jag ska börja senare på em så hämtar jag inte barnen för att sedan lämna de senare på dagen utan jag ringer/messar till dagmamman om att jag har fått jobb och pappan hämtar.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • strojes
    vill ha fler barn 08 skrev 2010-09-16 10:16:01 följande:
    Jo men dom ska ju inte bli sura, dom vet ju hur vår situtaion ser ut, vi är ju deras arbetsgivare, vi ger dom jobb, dom får dom ju rätta sig efter hur vi ska ha det med, annars måste vi byta dagis..
    Jag menar vi har inte råd att avstå ifrån jobb eller att min make slutar tidigare för att han ska få vara där några timmar extra..
    jo men tänk om jobbet ringer imorrn och vill jag ska jobba morgon, då måste jag tacka nej för att han ska vara där extra idag :(
    Har du inte heltid för din son?
    Jag har mina tjejer heltid (alltså betalar maxtaxa för heltid) just för att kunna ha de hos dagmamman när jag behöver jobba och inte ska behöva säga nej till jobb för att timantalet för den veckan är uppnått.
  • strojes
    vill ha fler barn 08 skrev 2010-09-16 10:24:46 följande:
    Så här  e det, dom har sagt att han kan vara extra idag om han stannar hemma ifrån dagis idag, dom skiter i om jag ska jobba eller inte..
    så jag får välja, skita i att jobba idag eller hoppas på att dom ringer imorrn..

Nä vi har honom minimalt, inte heltid eftersom det e bara maken som jobbar, tror inte änns att vi får betala maxtaxa när dom vet vilken inkomst vi har samt att jag inte jobbar så ofta
    Varför skulle ni inte få betala maxtaxa?
    Om man "anmäler" att man behöver heltid så betalar man enligt maxtaxa 1260:- per månad (om familjen har mer än 32000 i inkomst per månad) och har då rätt att ha barnet heltid på dagis om man jobbar/studerar men självklart kan man ha barnet mindre på dagis om man inte jobbar. Om familjen har mindre än taket i inkomst så betalar man en lägre avgift för dagisplatsen och ändå kan man ha heltid om man behöver.
  • strojes
    danei skrev 2010-09-16 18:47:46 följande:
    Ring till den ansvariga för förskoleplatser på stadsdelsnämnden. De kan inte neka dig att ha ditt barn längre när det gäller jobb.
    Fast det beror ju på om man sagt från början att man ska ha sitt barn på dagis 15 timmar i veckan så spelar det ingen roll om man jobbar eller ej då får man inte ha mer än de 15 timmarna. Om man däremot sagt att man kan behöva heltid och betalar för det så kan de inte neka om man har jobb.
  • strojes
    Purlan skrev 2010-09-16 20:31:25 följande:
    Men man betalar ju lika mycket...?
    inte i alla kommuner. en del har annan taxa för 15-timmars barnen. och om nu barnet är 3 år eller äldre så betalar man ju inget alls om man bara har barnet på förskolan 15 timmar i veckan.
Svar på tråden Får man verkligen göra så här på mitt barnsdagis?