Ska jag kappitulera och köpa färdig grötmix?
Min son (barn nr 2) är 4 månader, och vi har get honom smakportioner i två veckor nu, men han verkar inte jätteförtjust. Jag har hittills helammat honom, men jag tycker att han äter väldigt ofta på nätterna, och därför var jag angelägen att börja med att introducera gröt så fort han fyllt 4 månader.
Saken är den att jag sträver efter att hela familjen skall äta nyttigt och vi försöker undvika halvfabrikat så gott det går. Desutom kostar färdiggröt ganska mycket, och -handen på hjärtat- jag vill väl också känna mig lite "duktig". Därför ville jag inte köpa färdig grötmix till sonen utan koka gröten själv. Jag har hittils bara kört med mixad havregryn, kokat upp med vatten och blandat i bröstmjölk, för att inte introducera för många olika smaker förrän han har vant sig vid en smak. Han gapar snällt, men verkar inte svälja alls. Desutom tycker jag att det är svårt att få till rätt konsistens.
Min store pojk åt färdig gröt och älskade det från första stund. Skall jag kapitulera och köpa färdig mix, eller kämpa på lite till?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-18 09:55
Testade Nestlés milda havregrynsgröt med samma resultat som när jag testade Sempers ersättning för 6 veckor sedan: sonen spydde som en kalv och tömde magen tills bara galla kom upp :(
Men bortset från det var han väldigt förtjust i både smak och konsistens, så mogen är han nog.