• TeeTee

Ska jag kappitulera och köpa färdig grötmix?

Min son (barn nr 2) är 4 månader, och vi har get honom smakportioner i två veckor nu, men han verkar inte jätteförtjust. Jag har hittills helammat honom, men jag tycker att han äter väldigt ofta på nätterna, och därför var jag angelägen att börja med att introducera gröt så fort han fyllt 4 månader.

Saken är den att jag sträver efter att hela familjen skall äta nyttigt och vi försöker undvika halvfabrikat så gott det går. Desutom kostar färdiggröt ganska mycket, och -handen på hjärtat- jag vill väl också känna mig lite "duktig". Därför ville jag inte köpa färdig grötmix till sonen utan koka gröten själv. Jag har hittils bara kört med mixad havregryn, kokat upp med vatten och blandat i bröstmjölk, för att inte introducera för många olika smaker förrän han har vant sig vid en smak. Han gapar snällt, men verkar inte svälja alls. Desutom tycker jag att det är svårt att få till rätt konsistens.

Min store pojk åt färdig gröt och älskade det från första stund. Skall jag kapitulera och köpa färdig mix, eller kämpa på lite till?

Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-18 09:55
    Testade Nestlés milda havregrynsgröt med samma resultat som när jag testade Sempers ersättning för 6 veckor sedan: sonen spydde som en kalv och tömde magen tills bara galla kom upp :(

Men bortset från det var han väldigt förtjust i både smak och konsistens, så mogen är han nog.
  • Svar på tråden Ska jag kappitulera och köpa färdig grötmix?
  • Kina79

Hade jag varit du så hade jag köpt färdig - min erfarenhet är att de flesta gillar den. Dessutom har jag läst nånstans att den färdiga barngröten innehåller järn  som de behöver, därför rekommenderas det inte att ge hemmalagad gröt till barn under året.

• 4mychildren

Jag hade kapitulerat och köpt färdig. bättre att barnet äter och är nöjd än att bråka enligt mig. Sen är ju färdiga gröt-pulver väldigt nyttigt också.

• NinaP
    Tillsätter man lite smulat paltbröd när man kokar sin egen gröt så får man det järn som behövs. Tror att det är ca 2 tsk det gäller. Det gjorde jag till min son ,men han gillar tyvärr inte havregrynsgröt så jag kapitulerade och köpte banangröt....
    Så ska jag försöka med egen gröt igen när han växt på sig lite mer och hoppas att han gillar det då =)

Jag är också av den åsikt att det är bättre att barnet äter, men jag hade gärna sett att han åt min gröt då den man köper är löjligt dyr.
  • Makadam

Nej nej nej, klart du inte ska ge upp och kapitulera inför livsmedelsjättarna!
    Han är 4 månader!! Come on!
    Han är väl inte redo än...?
    Vänta du ett tag och försök sen igen.

• halmhatten

Nu är ju min son inte den bästa ätaren, så vet inte hur mycket mandat jag har att uttala mej,
    MEN gör det ändå...
    Pga dålig aptit (gällande allt, inte bara gröt) testade jag till slut några olika sorters grötpulver. Blev superchockad! Alla jag testade var sååååååå söta. Tänker verkligen inte mata sånt i mitt barn (nå, han tyckte ju inte om det heller, så det underlättar...)
    Tror inte alls att det är nyttigare, oberoende vad som påstås på paketet. Gröten är jättesöt och vänjer barnet vid den smaken för att bli goda kunder även i framtiden.
    Har alltså inte testat alla sorter, men dock tillräckligt många för att inte testa fler.

• Mrs West

Man ska inte ge ett sånt litet barn vanlig hemlagad gröt. Köp den färdiga, i den finns allt han behöver. Man kan aldrig göra en lika näringsrik gröt själv. Och detta säger jag inte för att jag är för halvfabrikat. Jag lagade all barnmat själv men gröt och välling ska man köpa till så små barn.

• brünnhilde

4 månader är ju lite i det tidigaste laget att introducera mat tycker jag.
    Och alla barn är olika, han kanske inte är redo? Vänta ett par månader till?
    Egenlagad gröt är kalas, men glöm inte att du bör tillsätta järn i form av egentillverkad aprikospuré som du blandar i.

• Lambi87

Jag ger stumpan Nestlés OSOCKRADE milda havregrynsgröt från 4 månader.
    Hon är nu 6 månader och det är fortfarande den som gäller för henne.
    Jag har provat vanlig havregrynsgröt, men stackarn kväljs och avskyr det. Aldrig att jag tänker sitta och tvinga min bebis att äta något som man ser att hon mår dåligt av. Hon vill ha det slätt nu, och det är köpegröten, hon gillar säkert vanlig gröt lite längre fram när hon fått smak på annan mat med grövre konsistens.
    Jag kan på sätt och vis förstå att bebisar vill ha maten så slät som möjligt eftersom att de bara är vana vid bröstmjölk/ersättning.

Lycka till!

• Fimpen72
    halmhatten skrev 2010-09-16 16:41:04 följande:
    Nu är ju min son inte den bästa ätaren, så vet inte hur mycket mandat jag har att uttala mej,
    MEN gör det ändå...
    Pga dålig aptit (gällande allt, inte bara gröt) testade jag till slut några olika sorters grötpulver. Blev superchockad! Alla jag testade var sååååååå söta. Tänker verkligen inte mata sånt i mitt barn (nå, han tyckte ju inte om det heller, så det underlättar...)
    Tror inte alls att det är nyttigare, oberoende vad som påstås på paketet. Gröten är jättesöt och vänjer barnet vid den smaken för att bli goda kunder även i framtiden.
    Har alltså inte testat alla sorter, men dock tillräckligt många för att inte testa fler.
    Men gröten är ju osockrad. Iallafalla nestle och de flesta av sempers. (om inte alla)
    Om det är socker i beror det ju på att de innehåller frukter (fruktsocker)
    Bröstmjölk är ju också sött..

Kanske du själv äter GI eller LCHF?
    Då brukar man vara överkänslig mot sött och tycka att minsta lilla smakar jättesött.
  • brünnhilde
    Fimpen72 skrev 2010-09-16 17:27:39 följande:
    Men gröten är ju osockrad. Iallafalla nestle och de flesta av sempers. (om inte alla)
    Om det är socker i beror det ju på att de innehåller frukter (fruktsocker)
    Bröstmjölk är ju också sött..

Kanske du själv äter GI eller LCHF?
    Då brukar man vara överkänslig mot sött och tycka att minsta lilla smakar jättesött.
    Jag tror mer frågan ligger i om man vill ge sitt barn processad mat. Och om man vill stödja Nestlé.

Havregröt kan man få slätare med en stavmixer för övrigt.
Svar på tråden Ska jag kappitulera och köpa färdig grötmix?