• Lindut

Det där med att frysa iskuber...

Hej och hå, då var man i full gång med att laga lite mat att ha till killen i frysen. Men hur funkar det med förvaring av iskuberna egentligen?
    Jag har just suttit och omsorgsfullt virat in varje iskubsbit i gladpack för att sedan lägga dem i en större burk, så jag kan ta fram en och en. Måste jag göra det, eller håller de sig styckfrysta i alla fall?

Kanske dum fråga, men jag är ju nybörjare på detta. Någon som har tips?

• Svar på tråden Det där med att frysa iskuber...
  • Triss

Det låter lite överdrivet att packa in varje iskubsbit i gladpack. Jag tror inte jag gjorde så, jag slänge ner dem lösa i en plast påse och om de hade fastnat ihop är det bara att dunka påsen i köksbänken så hoppar de isär.

Lycka till med smakportionerna!

• Jennie Brunflo

Frys maten i iskuber, ta upp de när de är riktigt frysta, spola låden i hetvatten så lossnar alla kuber, ner med dom i plastpåse och tillbaka i frysen.
    Desto kortare tid mellan iskublådan och plastpåsen/frysen....desto mindre risk att de fastnar ihop.

• Mimmie

Åter igen, Jennie, du är så smart... Du har ju lösningar på allt!
    Imponerande! // Mikaela

• Rabbit

Jag har funderat på precis samma sak...bra att få tips!!

• skidan

Om man fryser in i iskuber kan man bara vicka på dem när de är frysta och hälla dem i en plastpåse. När du sedan ska göra större portioner kan du använda bullformar av aluminium. De är jättelätta att ha att göra med. Du kan diska av dem och återanvända dem om du vill också.

• Jennie Brunflo

skidan>

Vad har du för superisformar???

Mina iskuber lossnar minsann inte!! Jag hackade med kniv första gången för de ville inte lossna. Sedan kom jag på att jag spola hetvatten på baksidan så lossnar dom.
    Skulle vara toppen med såna där de bara ramlar ur!!!

Jag brukar göra högar på bakplåtspapper och sedan frysa. Har gjort med bullformar EN gång. Inte så smart!!! Bullpapperet lossnade ju inte!

• niiina