• Lindut

Det där med att frysa iskuber...

Hej och hå, då var man i full gång med att laga lite mat att ha till killen i frysen. Men hur funkar det med förvaring av iskuberna egentligen?
    Jag har just suttit och omsorgsfullt virat in varje iskubsbit i gladpack för att sedan lägga dem i en större burk, så jag kan ta fram en och en. Måste jag göra det, eller håller de sig styckfrysta i alla fall?

Kanske dum fråga, men jag är ju nybörjare på detta. Någon som har tips?

• Svar på tråden Det där med att frysa iskuber...
  • Triss

Det låter lite överdrivet att packa in varje iskubsbit i gladpack. Jag tror inte jag gjorde så, jag slänge ner dem lösa i en plast påse och om de hade fastnat ihop är det bara att dunka påsen i köksbänken så hoppar de isär.

Lycka till med smakportionerna!

• Jennie Brunflo

Frys maten i iskuber, ta upp de när de är riktigt frysta, spola låden i hetvatten så lossnar alla kuber, ner med dom i plastpåse och tillbaka i frysen.
    Desto kortare tid mellan iskublådan och plastpåsen/frysen....desto mindre risk att de fastnar ihop.

• Mimmie

Åter igen, Jennie, du är så smart... Du har ju lösningar på allt!
    Imponerande! // Mikaela

• Rabbit

Jag har funderat på precis samma sak...bra att få tips!!

• skidan

Om man fryser in i iskuber kan man bara vicka på dem när de är frysta och hälla dem i en plastpåse. När du sedan ska göra större portioner kan du använda bullformar av aluminium. De är jättelätta att ha att göra med. Du kan diska av dem och återanvända dem om du vill också.

• Jennie Brunflo

skidan>

Vad har du för superisformar???

Mina iskuber lossnar minsann inte!! Jag hackade med kniv första gången för de ville inte lossna. Sedan kom jag på att jag spola hetvatten på baksidan så lossnar dom.
    Skulle vara toppen med såna där de bara ramlar ur!!!

Jag brukar göra högar på bakplåtspapper och sedan frysa. Har gjort med bullformar EN gång. Inte så smart!!! Bullpapperet lossnade ju inte!

• niiina

Tupperware har jätte käcka iskubslådor med lock till. Man håller den bara uppochner under ljummet vatten så är det superenkelt att ta loss innheållet. Var Mor borde ha en (eller fler) hemma

• skidan

Jennie: Jag har vanliga vita i hårdplast. Sådana som följer med när man köper en frys. Det funkar bra med både burkmat och hemlagat för mig. Håller bara i båda ändarna och vickar.

Jag har också testat pappersbullformar, det är inte så bra. Man måste väma maten med pappret på för att det ska funka. Däremot funkar det jättebra med dem i aluminium.

• Jennie Brunflo

skidan>

Vilket fusk!!!

Såna iskubformar har jag också!!! Inte ramlar de ur inte!!!

Jaja....det går ju att spola i varmvatten också.

• skidan

Ja det är ju tur det Har du testat aluminiumformar?

• ceci lia

Är det nån som har iskubsblocken från IKEA i olika färger? Det är de enda jag fått tag på men funderar på om de innehåller för starka färger som inte är bra...
    Ska leta vidare efter vanliga ofärgade men de är slutsålda överallt. kanske är det duktiga mammor som köpt dem till smakisportioner.

Svar på tråden Det där med att frysa iskuber...