• Anonym (Mammsing)

Vad ska jag utbilda mig till?

Jag sitter hemma och är mammaledig med min illa kille. Känner inte alls för att gå tillbaka till mitt gamla jobb när jag är klar, vill skaffa mig ett yrke. Känner att det är dags nu och att jag måste passa på innan det är försent (Är 27 år)

Så hjälp mig komma på vad jag ska bli nu =) Jag vill ha ganska bra betalt (Behöver inte vara jättebra betalt, men nu tjänar jag 17500 före skatt och det är på tok för lite)
    Bra framtidsutsikter och relativt lätt att få jobb när jag är klar. Och helst ett riktigt yrke.

Har inget emot att plugga ett tag till det jag ska bli. Jag har inte gått ut gymnasiet, har börjat 1:an 2ggr men hoppat av pga anledningar vi inte behöver gå in på nu. Avhoppen var nån månad innan skolavslutningen båda gångerna, så jag har iaf endel betyg från dom åren, dock räknar jag med att få plugga på komvux nu om jag ska in på högskolan sen. Men nu har jag verkligen motivationen. Jag VILL verkligen detta! Ska okså tilläggas att jag jobbat sen jag var 17, och har sen jag fyllde 18 år jobbat heltid. (förutom när jag var på långresa.)

Hur är det med mäklare? Nån som jobbar som eller håller på att utbilda sig till det? Det känns lite lockande.
    Men haka inte upp er på just det, utan ge mig alla idéer  ni kan tänkas komma på =) Behöver bli lite inspirerad nu!

• Svar på tråden Vad ska jag utbilda mig till?
  • Jennass

inom vården finns det ju jobb. själv pluggar jag till undersköterska på komvux så snart har jag min "andra gymnasiala utbildning" :) Sen ska jag plugga till sjuksyrra.

Du kan ju alltid gå nån YH utbildning inom data eller så. Gjorde mannen min och han har haft jobb sen examen och har en ganska bra lön.

Personlig tränare kan man ju utbilda sig till, verkar intressant tycker jag själv :) men det kan ju kosta lite en sån utbildning.

Medicinsk sekreketerare pluggar min syrra till.. :)

Vila i frid älskade pappa, saknaden är enorm och du fattas mig! 14/6-2010 * johannaslillavita.blogg.se
  • Kjell2

Om du med mäklare menar fastighetsmäklare är det en rätt tuff branch. Många som vill jobba med det, provisionslön och jobbiga arbetstider.

Enligt saco kommer det bl a vara brist på följande grupper 2014:
    Läkare
    Apotekare
    Präst
    Sjöbefäl
    Arkitekt
    Ingenjör
    Ämneslärare

Jag skulle rekommendera någon bred, längre högskoleutbildning. En bred utbildning gör att du kan vara flexibel i ditt val av arbetsgivare vilket skapar många möjligheter. t ex jurist, civilekonom, civilingenjör, läkare, apotekare, pol mag. Stora möjligheter för bra löneutveckling också.

/Kjell

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-09-16 15:21:43 följande:
    Om du med mäklare menar fastighetsmäklare är det en rätt tuff branch. Många som vill jobba med det, provisionslön och jobbiga arbetstider.

Enligt saco kommer det bl a vara brist på följande grupper 2014:
    Läkare
    Apotekare
    Präst
    Sjöbefäl
    Arkitekt
    Ingenjör
    Ämneslärare

Jag skulle rekommendera någon bred, längre högskoleutbildning. En bred utbildning gör att du kan vara flexibel i ditt val av arbetsgivare vilket skapar många möjligheter. t ex jurist, civilekonom, civilingenjör, läkare, apotekare, pol mag. Stora möjligheter för bra löneutveckling också.

/Kjell
    OT...Skön lista...inte de lättaste utbildningarna direkt. Tänker speciellt på sjöbefäl, det är sjukt svårt att bli sjöbefäl. Speciellt som kvinna.

Annars håller jag med, tänk antingen brett (kan rekommendera ekonomi), eller välj smalt och gå en yrkesutbildning.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-09-16 15:32:26 följande:
    OT...Skön lista...inte de lättaste utbildningarna direkt. Tänker speciellt på sjöbefäl, det är sjukt svårt att bli sjöbefäl. Speciellt som kvinna.

Annars håller jag med, tänk antingen brett (kan rekommendera ekonomi), eller välj smalt och gå en yrkesutbildning.
    Tja - TS sa att hon var motiverad och verkligen ville plugga . Ofta, men inte alltid.  finns det ett samband mellan lång krävande utbildning och möjlighet till jobb och vettig lön.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2010-09-16 15:35:24 följande:
    Tja - TS sa att hon var motiverad och verkligen ville plugga . Ofta, men inte alltid.  finns det ett samband mellan lång krävande utbildning och möjlighet till jobb och vettig lön.
    Det håller jag med om, jag har en av yrkena på listan och tjänar över 60 000 efter 3 yrkesverksamma år. Klart man ska sikta mot stjärnorna. Det var just sjöbefälet ögonen föll på. Jag har nämligen en vän som jobbar på båt och hon har en låååååång väg att gå.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2010-09-16 15:35:24 följande:
    sjöbefäl är nog inte bara svårt att bli, utan att vara också..   Annorlunda arbetstider och resor till sjöss, vilket ju kan vara lite jobbigt om man har småbarn. 
Svar på tråden Vad ska jag utbilda mig till?