• hopee

Hur har ni lagt upp umgänget med ett litet barn under 2år?

Vi ska tyvärr separera och vi funderar fram och tillbaka hur vi ska göra det bäst för vår son. Vi vill ha honom lika länge... jag vill ha högst 3dagar emellan men min fd vill ha varannan vecka.

Hur har ni gjort? och hur fungerar det?

• Svar på tråden Hur har ni lagt upp umgänget med ett litet barn under 2år?
  • hopee

Är det verkligen ingen som är i samma situation? skulle behöva råd

• Jennifer69

Nyaste forskningen säger att barn under 2 och ett halvt år ska man inte låta det gå för länge för barnet att träffa sina föräldrar. Man säger att anknytningen bryts efter ett par dagar.

Så mer än tre dagar är inte bra för ett sådant litet barn. Ett sådant litet barn har inte samma tidsuppfattning som vi har och är mamma eller pappa borta i en hel vecka, skulle jag nog tycka att det blir till ett trauma för barnet och att man saboterar anknytningen.
    Man vet att anknytningen är otroligt viktig innan tre års ålder för att barn ska växa upp till trygga och stabila människor, så det ska man nog vara rädd om.

Viktigt att tänka utifrån barnets bästa när det är så litet och inte efter vad som är bäst eller bekvämast för oss vuxna. En vecka är ju en evighet i ett så litet barns liv. Hur ska det kunna härbärgera sina känslor och längtan och saknad efter den andra föräldern så länge? Inte möjligt...

ring gärna Familjerätten och rådgöra... men så här säger man på familjerätten på socialtjänsten där jag jobbar. Där har man lärt in sig på den nyaste forskningen.

• BaBBels

Vi separerade när sonen var 1,5 år. Varanna vecka kändes instinktivt helt vansinnigt för oss båda! Vi har haft honom tre dagar i stöten precis som du säger. Det har funkat kanon! Kräver ju att man har ett bra samarbete föräldrar emellan men för oss har det funkat. Nu är han snart 3 och han är hos pappa tor-sön varanna vecka samt sön-mån den andra helgen. Detta för att jag är föräldraledig och han jobbar konstiga tider :)

Varannan vecka är galet! Kör på dina tre dagar..

• trollurvas

Speparerade från sonens pappa när sonen var 1år. Vi började med att ha honom 2-3 nätter var. (pappan ville ju ha veckovis boende först, men det var inte ens ett allternativ för mig)

Vi gjorde så att en hade honom Måndag,Tisdag å så bytade vi på Onsdag, Den andre hade honom då Onsdag,Torsdag å så byte på Fredag å så hade man honom Fredag,Lördag,Söndag å byte på Måndag å så blev det tvärtomdagar nästa vecka...
    Det fungerade hur bra som helst, på sommaren när han var 2 blev det att vi hade honom veckovis när det var semester om nån ville åka iväg, men det känndes inte helt ok då sonen blev väldigt "klängig" när han kom tillbaka...
    Efter semestern gick vi tillbaka till vårt "vanliga schema" med 2-3nätter

Nu är sonen 3 och vi har precis börjat ha honom veckovis å det fungerar bra. Jag tycker att det är väldigt lång tid att vara ifrån honom en hel vecka, men sonen mår toppen å det är ju det viktigaste. Glad

• hopee

Ja jag är så orolig för min son. Pratade med en barnpsykolog som sa att han är så liten så han behöver en fast punkt och inte ha växelvis boende. Sa försiktigt detta till pappan som då sa att han skulle ha honom mest isf! går jag så klart inte med på han har mest anknytning till mig. Vill ju att vi ska vara vänner. Han går nog med på högst 3dagar nu men jag har ändå sådan fruktansvärd ångest om detta kommer skada min son. Men då verkar era barn må bra på det iaf det var en tröst.

• hopee

Vill jättegärna höra om hur fler gör! och löste ni det själva utan att ta professonell hjälp?

• trollurvas

Jag var oxå orolig i början, då jag varit hemma med sonen och pappan prioriterat andra saker än att vara med sin son Rynkar på näsan
    Hade otrolig ångest å mådde riktigt dålig över detta, men självklart har pappan rätt att ha sonen lika mycke.
    Vi hade turen att vi fortfarande hade en hel del föräldradagar kvar, så de första tre månaderna var pappan hemma med sonen på dagarna å så tog jag honom när jag kom  hem från jobbet å så sov han hos mig, det var ett bra "övergångsätt" för oss.
    Börja med korta perioder först, tycker absolut att ni kan pröva varannan dag om det känns ok för er i början, då blir inte längtan så lång för varken er eller barnet...

• hopee

Jag är verkligen orolig över hur det här ska påverka min son... kommer han bli helt otrygg som en barnpsykolog sa?!

• pseudonym1

Vår dottern är 2½ och vi var igår hos en barnpsykolog ang uppdelningen..
    Hon sa att ett sånt litet barn inte har förmågan att plocka fram bilder/minnen på mamma eller pappa då den är borta och att man inte bör köra mer än 3 nätter hos vardera..
    Hon sa att ibland kan man köra 4 osv om det är ngt särskilt men att tre är grunden just nu..

Hon snackade även att man kan börja fasa ut längre perioder för att sedan köra varannan vecka runt 4 års ålder..
    Det hon tryckte enormt på är att det allra viktigaste är att föräldrarna håller ihop och inte bråkar!!

Mamma till Elly 080220
  • hopee
    pseudonym1 skrev 2010-09-21 16:34:42 följande:
    Vår dottern är 2½ och vi var igår hos en barnpsykolog ang uppdelningen..
    Hon sa att ett sånt litet barn inte har förmågan att plocka fram bilder/minnen på mamma eller pappa då den är borta och att man inte bör köra mer än 3 nätter hos vardera..
    Hon sa att ibland kan man köra 4 osv om det är ngt särskilt men att tre är grunden just nu..

Hon snackade även att man kan börja fasa ut längre perioder för att sedan köra varannan vecka runt 4 års ålder..
    Det hon tryckte enormt på är att det allra viktigaste är att föräldrarna håller ihop och inte bråkar!!
    Det var ju skönt att höra det iaf!
Svar på tråden Hur har ni lagt upp umgänget med ett litet barn under 2år?