• Natta8902

Skillnad på mertid och övertid

Jag försöker förstå skillnaden på övertid och mertid och visst, det finns information på internet men jag fattar verkligen inte Skäms. Är det någon som kan förklara det för mig och försöka ge mig exempel?

• Svar på tråden Skillnad på mertid och övertid
  • Fjuppan

Om du arbetar deltid, dvs mindre än 40 timmar/vecka kallas den tid du arbetar över för mertid. 

Om du arbetar heltid, dvs 40 timmar/vecka kallas  den tid du arbetar över för övertid.

(Om du arbetar deltid men arbetar över så pass mycket att du totalt arbetar mer än 40 timmar under en vecka så får du alltså både mertid och övertid).

I många kollektivavtal ger 1 timme mertid 1 timme komptid och 1 timme övertid ger ofta 11/2 timme komptid. 

• snoff84

Mer tid är när du jobbar ex 42 timmar en vecka sedan jobbar du  38 timmar nästa vecka. Över tid är när du jobbar mer en de timmar som står på ditt schema typ att du börjar kl sju o slutar fyra fast jobbar till fem.

å mitt jobbar har vi mertid alltså måste det jänas ut inom 3 månader om det inte gör det så blir jag ledig.

• livetärgött

Övertid får vi när arbetsgivaren påvisar att tiden behövs för att arbetet ska hinnas med.
    Mertid blir det när jag själv stannar kvar för att exempelvis få ihop mer komptimmar eller om jag ska gå tidigare en annan dag.

• Fjuppan

Nu har TS fått tre olika förklaringar!? Skiljer sig kollektivavtalen åt eller är det två av oss som har fel? 

• livetärgött

Ingen aning vem som har rätt, men jag är IF-metallare å jobbar således i industri.

• livetärgött

Övertiden vi får ger övertidsersättning, mertiden enbart vanlig timlön eller 1timme mertid= 1 timme komp

• Delene

Mertid är väl detsamma som fyllnadstid? Alltså om jag har 65% på mitt schema o får ett extra pass så får jag fyllnadstid upp till 100 %. utöver 100% blir det väl övertid??
    Har inte heller stenkoll men jag tror det är så på vårt jobb.

• Fjuppan

Läste lite om det på nätet och har förstått att det också handlar om arbete under storhelger osv. Jag arbetar i förskolan och för oss gäller det so jag skrev i mitt första inlägg. Vad jobbar du med TS?

• Fjuppan
    livetärgött skrev 2010-09-16 20:37:30 följande:
    Övertiden vi får ger övertidsersättning, mertiden enbart vanlig timlön eller 1timme mertid= 1 timme komp
    Ungefär samma som hos oss då. 
  • sara1981
    Fjuppan skrev 2010-09-16 20:29:06 följande:
    Om du arbetar deltid, dvs mindre än 40 timmar/vecka kallas den tid du arbetar över för mertid. 

Om du arbetar heltid, dvs 40 timmar/vecka kallas  den tid du arbetar över för övertid.

(Om du arbetar deltid men arbetar över så pass mycket att du totalt arbetar mer än 40 timmar under en vecka så får du alltså både mertid och övertid).

I många kollektivavtal ger 1 timme mertid 1 timme komptid och 1 timme övertid ger ofta 11/2 timme komptid. 
    Så ser vårat avtal ut också i stora drag. På helg ska det dock alltid vara övertid när man jobbar extra, även om man jobbar deltid. Jag arbetar inom vården.
    Amilia 2006 Max 2008
Svar på tråden Skillnad på mertid och övertid