Skillnad på mertid och övertid
Jag försöker förstå skillnaden på övertid och mertid och visst, det finns information på internet men jag fattar verkligen inte . Är det någon som kan förklara det för mig och försöka ge mig exempel?
Jag försöker förstå skillnaden på övertid och mertid och visst, det finns information på internet men jag fattar verkligen inte . Är det någon som kan förklara det för mig och försöka ge mig exempel?
Om du arbetar deltid, dvs mindre än 40 timmar/vecka kallas den tid du arbetar över för mertid.
Om du arbetar heltid, dvs 40 timmar/vecka kallas den tid du arbetar över för övertid.
(Om du arbetar deltid men arbetar över så pass mycket att du totalt arbetar mer än 40 timmar under en vecka så får du alltså både mertid och övertid).
I många kollektivavtal ger 1 timme mertid 1 timme komptid och 1 timme övertid ger ofta 11/2 timme komptid.
Mer tid är när du jobbar ex 42 timmar en vecka sedan jobbar du 38 timmar nästa vecka. Över tid är när du jobbar mer en de timmar som står på ditt schema typ att du börjar kl sju o slutar fyra fast jobbar till fem.
å mitt jobbar har vi mertid alltså måste det jänas ut inom 3 månader om det inte gör det så blir jag ledig.
Övertid får vi när arbetsgivaren påvisar att tiden behövs för att arbetet ska hinnas med.
Mertid blir det när jag själv stannar kvar för att exempelvis få ihop mer komptimmar eller om jag ska gå tidigare en annan dag.
Nu har TS fått tre olika förklaringar!? Skiljer sig kollektivavtalen åt eller är det två av oss som har fel?
Ingen aning vem som har rätt, men jag är IF-metallare å jobbar således i industri.
Övertiden vi får ger övertidsersättning, mertiden enbart vanlig timlön eller 1timme mertid= 1 timme komp
Mertid är väl detsamma som fyllnadstid? Alltså om jag har 65% på mitt schema o får ett extra pass så får jag fyllnadstid upp till 100 %. utöver 100% blir det väl övertid??
Har inte heller stenkoll men jag tror det är så på vårt jobb.
Läste lite om det på nätet och har förstått att det också handlar om arbete under storhelger osv. Jag arbetar i förskolan och för oss gäller det so jag skrev i mitt första inlägg. Vad jobbar du med TS?