• Natta8902

Skillnad på mertid och övertid

Jag försöker förstå skillnaden på övertid och mertid och visst, det finns information på internet men jag fattar verkligen inte Skäms. Är det någon som kan förklara det för mig och försöka ge mig exempel?

• Svar på tråden Skillnad på mertid och övertid
  • Fiing

Fjuppan har rätt. Mertid är när du jobbar utöver en Deltid och övertid är när du jobar utöver Heltid. Det är dock olika när detta infaller beroende på kollektivavtal och vad som gäller för t ex ÖT (övertid). På vissa arbetsplatser utfaller ÖT efter 8 timmars arbetsdag, på andra ställen efter 40 timmars arbetsvecka osv. Beror också självklart på om det gäller tjänstemän eller arbetare. Titta i kollektivavtalet för din arbetsplats. Det kan vara så oturligt, ifall du är tjänsteman, att du avtalat birt din övertid (detta är vanligt i avtalen på tjänstemannasidan). Hoppas att du förstår min förklaring =)

• sara1981

+ att vi har 37 timmar som heltidsmått och att mertid motsvarar mer betalt än timlön.

Amilia 2006 Max 2008
  • Doldis987

Beräkningen av mertid kan skilja sig från avtal till avtal, men i stora drag är det att det är det som fyller upp till heltid. Det några pratar om att man spar en timme från en vecka till en annan är ju komptid och en helt annan sak.

Att en mertidstimme är mer betalt beror på att semesterersättningen är inräknad eftersom när det är dags för semester så baseras den på tjänsten man har, och mertiden är inte medräknad då.

• sara1981
    Neolotta skrev 2010-09-16 20:53:26 följande:
    Beräkningen av mertid kan skilja sig från avtal till avtal, men i stora drag är det att det är det som fyller upp till heltid. Det några pratar om att man spar en timme från en vecka till en annan är ju komptid och en helt annan sak.

Att en mertidstimme är mer betalt beror på att semesterersättningen är inräknad eftersom när det är dags för semester så baseras den på tjänsten man har, och mertiden är inte medräknad då.
    I vårt avtal är mertid lite ytterligare förutom timlön och semesterersättning, inte jättemycket, men det skiljer ett par kronor...
    Amilia 2006 Max 2008
  • Doldis987
    sara1981 skrev 2010-09-16 20:58:28 följande:
    I vårt avtal är mertid lite ytterligare förutom timlön och semesterersättning, inte jättemycket, men det skiljer ett par kronor...
    Det är en fast formelberäkning och det har säkert med decimaler att göra att det skiljer lite. Men syftet är att det ska täcka semestern.
  • jassikan

Fjuppan har rätt.

http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel04.aspx

"10 §
    Med mertid förstås sådan arbetstid som vid deltidsanställning överstiger arbetstagarens ordinarie arbetstid och jourtid enligt anställningsavtalet. Bestämmelserna om beräkning av övertid i 7 § andra stycket skall tillämpas även vid beräkning av mertid.

När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får mertid tas ut med högst 200timmar under ett kalenderår (allmän mertid). Mertid får också tas ut med tillämpning av de villkor för nödfallsövertid som anges i 9 §."

Här finns arbetstidslagen:
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.htm

Mertid betyder sällan mer betalning per timme, men det kanske är så i vissa kollektivavtal. 
    Övertid behöver inte heller betyda att man får mer per timme. Övertid kan även ex.vis läggas i en tidbank (komp) och det kan handla om en timme mot en timme. Men det vanligaste är att man får mer betalt/ökad komp.tid vid övertid. Det är ganska vanligt att det är skillnad på vanlig övertid och beordrad övertid.

• Doldis987

jassikan: Jag håller med dig, men undrar om det verkligen är mer sällan en högre utbetalning på mertiden. Mertiden är semesterlönegrundande men de olika avtal jag arbetat med är det mycket mer vanligt att semesterersättningen betalas ut samtidigt som mertiden, och då inbakad i mertiden med en standardformel. Väljer man att lägga mertiden till komptiden och ta ut det i ledighet med bibehållen lön vid senare tillfällen är ju den timmen såklart inte värd mer än en vanlig timme.

Men jag kanske bara har stött på de aval där det är så, även om det är mycket olika brancher.

Vad mertid är är vi överens om vad det innebär, och det var ju det TS undrade över.

• Doldis987
    sara1981 skrev 2010-09-16 21:58:50 följande:
    Jo, jag vet hur man räknar, och det blir ett par kronor extra...
    Ursäkta, lite trött.. trodde du undrade varför det var ett par kronor extra. Sorry.
  • sara1981

Inga problem!
    Ber själv om ursäkt för min korta ton, är lite upprörd efter en annan debatt... :)

• Doldis987
    sara1981 skrev 2010-09-16 22:34:01 följande:
    Inga problem!
    Ber själv om ursäkt för min korta ton, är lite upprörd efter en annan debatt... :)
    Hehe, ok jag förstår. Lätt hänt på denna webbplats.
Svar på tråden Skillnad på mertid och övertid