• Princess84

Nyttigt fredagsmys?

Jag vill ha tips på lite nyttigare fredagsmys.

Det finns ju sånda där självklara saker som grönsaksstavar som man dippar men det måste väl finnas något annat också.

• Svar på tråden Nyttigt fredagsmys?
  • Agamemnon

Jag behöver också mysidéer! Det enda alternativet som jag kommer på spontant är fruktsallad men det måste ju finnas mer!

♥ Olivia 080308 ♥ BF maj 2011 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Cia o krabaten

Har idag ätit melon och jordgubbar med keso. Mums!
    Fruktsallad är ju kanon. 

• Princess84

Keso har jag faktiskt aldrig smakat, ska köpa det idag och testa det.
    Men oh ostbricka har jag inte ätit sen jag bodde hos mina föräldrar, det skulle ju kunna vara något,

Nötter är tyvärr sonen allergisk mot så det går bort för våran del.

Mandylane: Kronärtskocka? Menar du då tillagad eller hur menar du?

• MandyLane

Köper mest konserverade kronärtskockshjärtan. Och så är det bara att marinera i en vinegrette med citron och vitlök. Fantastiskt gott! :)

• Princess84

Det kanske jag kan testa någon gång, om jag vågar.

Ni som föreslagit keso, köper ni någon speciell smak på den? Det fanns ju en del upptäckte jag. Jag tog naturell, kan ju prova iaf.

• Cia o krabaten

Jag kör med naturell och så kan det jag har till smaka istället

Dagens mellis blev äpple skuret i småbitar, med liiiite socker och kanel på! Och så keso till det. Mums!  

• minimia80

ta med familjen ut i skogen och plocka kantareller
    stek dom i nyttigt smör med lite lök och grädde kanske en nypa mjöl mumsigt på mackan

• Zixi

Edamame med massor av flingsalt på

2010-07-20 3040/50
  • Kjell2

Beror på vad du i först hand menar med nyttigt.

Lite fett:
    Frukt

Lite socker:
    Ost, nötter

Lågkalori:
    Grönsaker + keso

En bra början är generellt att strunta i läsk, alkohol, chips, jordnötter, ostbågar, kakor, glass och godis

• Princess84

Med nyttigt så menar jag sånt som är nyttigare än det du just räknade upp. Jag är chipsoman och vill sluta med sånt.

• Kjell2
    Princess84 skrev 2010-09-17 16:17:00 följande:
    Med nyttigt så menar jag sånt som är nyttigare än det du just räknade upp. Jag är chipsoman och vill sluta med sånt.
    Nyttigare på vilket sätt, mindre socker, mindre fett, mindre salt, mindre kalorier?

Varför måste chipsen ersättas med något. Är det inte bättre att bara sluta med chipsen?
  • Princess84
    Kjell2 skrev 2010-09-17 16:23:46 följande:
    Nyttigare på vilket sätt, mindre socker, mindre fett, mindre salt, mindre kalorier?

Varför måste chipsen ersättas med något. Är det inte bättre att bara sluta med chipsen?
    Jag kan ingenting om sånt där faktiskt. Så jag vet inte riktigt. Salt borde jag dra ner på, så mycket vet jag.

Går inte, ersätter jag det inte så klarar jag inte av att inte äta chips. Sen så vill vi ha det lite mysigare på t.ex. fredagskvällarna.
  • Kjell2
    Princess84 skrev 2010-09-17 16:28:40 följande:
    Jag kan ingenting om sånt där faktiskt. Så jag vet inte riktigt. Salt borde jag dra ner på, så mycket vet jag.

Går inte, ersätter jag det inte så klarar jag inte av att inte äta chips. Sen så vill vi ha det lite mysigare på t.ex. fredagskvällarna.
    Du har fått massor av tips ovan. Sen sluta köp hem chips. Svårare att äta chips då.

Varför måste mys och mat vara ihopkopplat? Kan man inte mysa utan mat?

Sen spelar mängden också roll. I alla fall kalorimässigt är det bättre att äta lite chips än massor av ost.
  • Princess84
    Kjell2 skrev 2010-09-17 16:31:54 följande:
    Du har fått massor av tips ovan. Sen sluta köp hem chips. Svårare att äta chips då.

Varför måste mys och mat vara ihopkopplat? Kan man inte mysa utan mat?

Sen spelar mängden också roll. I alla fall kalorimässigt är det bättre att äta lite chips än massor av ost.
    Självklart så kan man mysa utan mat, men det är även helt okej att mysa med mat.
  • MarieHE

Förra fredagen gjorde vi ngt som hela familjen ÄLSKADE:

Strimla kycklingfilé och stek med valfri kryddning, gärna i texmex stil.
    Strimla tunt- morot på längden och vit- eller rödkål
     Skiva tunna halmånar av röd-eller gullök
    Skivad avokado
    eventuellt lite grovhackade jordnötter
    Värm SMÅ tortillabröd

Varva på höjden på bröden och ha på lite ost (valfritt, kan uteslutas), tacosås och ev ngn chilisås utan massa socker  och eventuellt grovhackade jordnötter om man tål.

När man äter så greppar man dem som man tar i tacoskal typ. Det är lite grisigt men GUD så gott och så nyttigt. Endast torillabröden och eventuellt osten är mindre nyttigt, men även fett och kolhydrater behövs i en balanserad kost. Vi MAXADE på med  ingredisnserna och orkade inte mer än två var därav. Inte som vanliga tacos där vi kan äta sex till åtta var!

Tro mig att kålen var en hit och moroten skänkte sötna. Vi hade Chipotlepaste från Santa Maria som jag bredde ut på bröden innan jag lade på resten.  

Självklart kan man ta tex lövbiff till, men köttfärs blir nog alldeles för grisigt. Men ej att förakta :)

Testa detta, jag lovar att ni inte kommer ångra er! 

Svar på tråden Nyttigt fredagsmys?