Nyttigt fredagsmys?
Jag vill ha tips på lite nyttigare fredagsmys.
Det finns ju sånda där självklara saker som grönsaksstavar som man dippar men det måste väl finnas något annat också.
Jag vill ha tips på lite nyttigare fredagsmys.
Det finns ju sånda där självklara saker som grönsaksstavar som man dippar men det måste väl finnas något annat också.
Suck, sånda=såna.
Jag behöver också mysidéer! Det enda alternativet som jag kommer på spontant är fruktsallad men det måste ju finnas mer!
Har idag ätit melon och jordgubbar med keso. Mums!
Fruktsallad är ju kanon.
Ja just ja, jag åt keso och honungsmelon för en timme sen!
Melon o fetaost är gott.
Olika sortet nötter då?
Ostbricka med vindruvor är också mumma! Jösses, vad hungrig jag blev nu!
Oliver, kronärtskocka, nötter och frukt.
Keso har jag faktiskt aldrig smakat, ska köpa det idag och testa det.
Men oh ostbricka har jag inte ätit sen jag bodde hos mina föräldrar, det skulle ju kunna vara något,
Nötter är tyvärr sonen allergisk mot så det går bort för våran del.
Mandylane: Kronärtskocka? Menar du då tillagad eller hur menar du?
Köper mest konserverade kronärtskockshjärtan. Och så är det bara att marinera i en vinegrette med citron och vitlök. Fantastiskt gott! :)
Det kanske jag kan testa någon gång, om jag vågar.
Ni som föreslagit keso, köper ni någon speciell smak på den? Det fanns ju en del upptäckte jag. Jag tog naturell, kan ju prova iaf.
Jag kör med naturell och så kan det jag har till smaka istället
Dagens mellis blev äpple skuret i småbitar, med liiiite socker och kanel på! Och så keso till det. Mums!
ta med familjen ut i skogen och plocka kantareller
stek dom i nyttigt smör med lite lök och grädde kanske en nypa mjöl mumsigt på mackan
Edamame med massor av flingsalt på
Beror på vad du i först hand menar med nyttigt.
Lite fett:
Frukt
Lite socker:
Ost, nötter
Lågkalori:
Grönsaker + keso
En bra början är generellt att strunta i läsk, alkohol, chips, jordnötter, ostbågar, kakor, glass och godis
Med nyttigt så menar jag sånt som är nyttigare än det du just räknade upp. Jag är chipsoman och vill sluta med sånt.
Förra fredagen gjorde vi ngt som hela familjen ÄLSKADE:
Strimla kycklingfilé och stek med valfri kryddning, gärna i texmex stil.
Strimla tunt- morot på längden och vit- eller rödkål
Skiva tunna halmånar av röd-eller gullök
Skivad avokado
eventuellt lite grovhackade jordnötter
Värm SMÅ tortillabröd
Varva på höjden på bröden och ha på lite ost (valfritt, kan uteslutas), tacosås och ev ngn chilisås utan massa socker och eventuellt grovhackade jordnötter om man tål.
När man äter så greppar man dem som man tar i tacoskal typ. Det är lite grisigt men GUD så gott och så nyttigt. Endast torillabröden och eventuellt osten är mindre nyttigt, men även fett och kolhydrater behövs i en balanserad kost. Vi MAXADE på med ingredisnserna och orkade inte mer än två var därav. Inte som vanliga tacos där vi kan äta sex till åtta var!
Tro mig att kålen var en hit och moroten skänkte sötna. Vi hade Chipotlepaste från Santa Maria som jag bredde ut på bröden innan jag lade på resten.
Självklart kan man ta tex lövbiff till, men köttfärs blir nog alldeles för grisigt. Men ej att förakta :)
Testa detta, jag lovar att ni inte kommer ångra er!