• M C

Du SD-anhängare, vad är "svenska seder"?

Det är en fråga som varit på tapeten förut, men jag tänkte att vi kanske skulle bena i det lite.

Exakt vad är det som avses när SD säger att de  (invandrarna) ska följa våra svenska seder?
    Har ni några konkreta ex?

Även ni som inte tänker rösta på SD; har ni några ex?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-30 09:25
    Vi tackar Towanda för den eminenta listan!
    Varsågod, här är de svenska sederna vi ska värna om:

Dricka oboy
    Ta livet av sig
    Blogga om att man dricker oboy
    Bli förvånad när arbetsgivaren frågar om det var gott med oboy
    Gå stavgång med stegräknare
    Käka antidepressiva tabletter
    Åka räkbåt
    Supa skallen av sig vid helger och storhelger
    Förfära sig över att någon dricker två glas vin en tisdag när barnen är vakna
    Äta banan
    Vidarebefodra påhittade kedjemail med snyfthistorier
    Inte engagera sig politiskt
    Sopsortera hushållssopor
    Riva ut hela köket och slänga i en container
    Flyga utomlands två gånger per år
    Inte ha råd att köpa kravmärkta eller rättvisemärkta varor
    Gå en skrytrunda i nyrenoverade/möblerade lägenheten när man bjuder hem folk
    Skämma bort barnen med en massa leksaker
    Inte ha råd att ge bort pengar till välgörande ändamål
    Äta ketchup till allt
    Titta på Kalle Anka på julafton
    Bli uppläxad av tandhygienisten en gång om året
    Klaga på den dåliga äldrevården, skolans försämring, vägarnas dåliga skick
    Klaga på för höga skatter
    Klaga på mobbning
    Titta på Idol i Tv4
  • Svar på tråden Du SD-anhängare, vad är "svenska seder"?
  • M C
    Mela75 skrev 2010-09-17 09:35:34 följande:
    Scandinavium har midsommar
    Utveckla, menar du fyllefesten eller själva midsommarsoltåndet?
    Skandinavien innefattar flera andra länder med som inte firar på samma sätt som i Sverige.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • SuzR

tja typ sjunga små grodorna runt midsommarstången, kräftskiva, lucia, jul, (de sistnämnda är väl inte ens våra egna traditioner...) jag vet inte exakt vad en sed är och ts jag undrar samma sak. Kan det vara att man ska inte prata för högt? Inte tränga sig i en kö? Hälsa artigt och säga tack? Kanske sådant.

• Joci
    SuzR skrev 2010-09-17 09:58:17 följande:
    tja typ sjunga små grodorna runt midsommarstången, kräftskiva, lucia, jul, (de sistnämnda är väl inte ens våra egna traditioner...) jag vet inte exakt vad en sed är och ts jag undrar samma sak. Kan det vara att man ska inte prata för högt? Inte tränga sig i en kö? Hälsa artigt och säga tack? Kanske sådant.
    Glöm inte att man måste vilja ha alla skolavslutningar i kyrkan! Sen ska man väl gärna ha en svensk flagga på balkongen och sjunga "Du gamla du fria" i tid och otid.
    Att inte alla svenskar lever så själva spelar mindre roll, det är endast ett måste för invandrare!
    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • KlasKristian

Men det där är ju bara larvigt egentligen. Handlar det inte mer om att inte anamma sådant beteende som är absolut oförenligt med vårat levnadssätt och våra lagar? Tänker då t.ex. på tvångsgifte, kvinnlig könsstympning och sådana avarter.

Tror inte de menar att alla ska supa sig apraka på midsommar osv :)

• M C
    KlasKristian skrev 2010-09-17 10:07:18 följande:
    Men det där är ju bara larvigt egentligen. Handlar det inte mer om att inte anamma sådant beteende som är absolut oförenligt med vårat levnadssätt och våra lagar? Tänker då t.ex. på tvångsgifte, kvinnlig könsstympning och sådana avarter.

Du menar att man ska följa våra svenska lagar? Är det "svenska seder"?
  • M C
    SuzR skrev 2010-09-17 09:58:17 följande:
    Kan det vara att man ska inte prata för högt? Inte tränga sig i en kö? Hälsa artigt och säga tack? Kanske sådant.
    Inte så dumt tänkt. Jag misstänker nämligen att det är sånt.
  • Joci
    KlasKristian skrev 2010-09-17 10:07:18 följande:

Menar du att SD på allvar tror att alla invandrare förespråkar tvångsgifte och könstypmningar?
    Enligt mig är det en minoritet som ägnar sig åt detta och knappast något som SD i sådana fall är ensamma om att vilja förbjuda.
    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • KlasKristian
    M C skrev 2010-09-17 10:09:57 följande:
    Du menar att man ska följa våra svenska lagar? Är det "svenska seder"?
    Jag vet ju inte exakt vad de menar utan det jag skrev var bara det jag tycker känns som den mest rimliga tolkningen. Att lagar och seder inte är samma sak vet jag mycket väl.
  • KlasKristian
    Joci skrev 2010-09-17 10:13:01 följande:
    Menar du att SD på allvar tror att alla invandrare förespråkar tvångsgifte och könstypmningar?
    Enligt mig är det en minoritet som ägnar sig åt detta och knappast något som SD i sådana fall är ensamma om att vilja förbjuda.
    Nej, hur kan du tro att jag menar det? Jag är t.ex. själv (andra generationens) invandrare och förespråkar inget av detta. Herreminjesus, måste man vara övertydlig för att inte bli missuppfattad?
Svar på tråden Du SD-anhängare, vad är "svenska seder"?