Det är jättevanligt att fosterrörelserna är oregelbundna i början. Fostret är ju ganska litet och beroende på hur det ligger i livmodern känns det olika mycket (eller inget alls). Om den "bara" sparkar i fostervattnet och inte rör livmoderväggen känns det knappt något, inte heller om den ligger och sparkar mot din ryggsida. Inte förrän v 25 brukar man säga att man "ska" känna bebisen varje dag.
Angående om den skulle dö, det är inte säkert att du märker något alls på ett rätt bra tag. Inte förrän din kropp "förstår" att allt inte står rätt till kommer förlossningen igång, och det kan ta upp till några veckor tyvärr. Å andra sidan är ju risken för det ganska liten när man kommit så långt som du och du dessutom känt sparkar. Om du är i v 17 har du väl ul snart? Då kommer du ju att få se hur det ser ut. När jag gjorde ul med min dotter var hon som en elvisp i magen, t o m svårt för bm att mäta ordentligt, och trots att jag började känna fosterrörelser redan i v 15 med henne kände jag INGENTING under ulet. Så bebben kan stöka runt rätt bra utan att det känns något alls. Lycka till!