• Almaximus

Oregelbundna/försvunna fosterrörelser?

Jag kände bäbisen buffa en smula några dagar/nätter i rad i slutet på förra veckan. Nu har det gått två dagar utan att jag kunnat känna nånting alls. Är detta vanligt att man känner bäbisen lite till och från i början (är i v17)?

Jag känner mig inte speciellt orolig men jag passar på att undra hur det känns om den skulle dö, får man sammandragningar eller kan den ligga där ett par dagar utan att man känner nånting ovanligt?

Hoppas någon vet nåt.....

• Svar på tråden Oregelbundna/försvunna fosterrörelser?
  • Malinski 82

Det är helt vanligt att bara känna bebis då och då i v 17.

Efter v. 25 säger de att man SKA känna rörelser dagligen, annars kontakta BM. Men i v. 17 har alla inte ens känt första rörelserna, så ett par dagars uppehåll är ingen fara!

• 4barnsMom

Tror det kan vara så. Jag fick lika i v 18, då åkte jag till BM och lyssna på hjärtat så jag blev lugn. Det var inte förrän i v 22-23 nånting som det blev riktigt regelbundet varje dag flera gånger per dag. Min var nog lugn i 3-4 dagar utan mycket liv som jag märkte, var lika med barnet innan med....

• Almaximus

Tack för svar, och vad skönt!
    Det var nog det jag trodde och precis när jag postat tråden så sprattlade det till !!
    Men hur känns det om det skulle bli ett sent missfall? är det någon som vet?

• Linnpinn

Tror också att det är vanligt att det känns lite från och till i början. I alla fall gjorde det det för mig i början när jag började känna bebisen. Nu är jag i v.24+0 och känner bebben knuffa och sparka regelbundet och mycket starkare varje dag.

• HMN

Det är jättevanligt att fosterrörelserna är oregelbundna i början. Fostret är ju ganska litet och beroende på hur det ligger i livmodern känns det olika mycket (eller inget alls). Om den "bara" sparkar i fostervattnet och inte rör livmoderväggen känns det knappt något, inte heller om den ligger och sparkar mot din ryggsida. Inte förrän v 25 brukar man säga att man "ska" känna bebisen varje dag.

Angående om den skulle dö, det är inte säkert att du märker något alls på ett rätt bra tag. Inte förrän din kropp "förstår" att allt inte står rätt till kommer förlossningen igång, och det kan ta upp till några veckor tyvärr. Å andra sidan är ju risken för det ganska liten när man kommit så långt som du och du dessutom känt sparkar. Om du är i v 17 har du väl ul snart? Då kommer du ju att få se hur det ser ut. När jag gjorde ul med min dotter var hon som en elvisp i magen, t o m svårt för bm att mäta ordentligt, och trots att jag började känna fosterrörelser redan i v 15 med henne kände jag INGENTING under ulet. Så bebben kan stöka runt rätt bra utan att det känns något alls. Lycka till!

• Almaximus

Tack!
    Jag är inte speciellt orolig för att det ska gå fel men det kan vara lite intressant att veta hur det skulle kännas om det nu blev nåt vajsing, så det var mest därför jag frågade.

Jag ska på ul den 22 nov, lite sent på grund av utlandsresa, så det ska bli spännande alternativt lite läskigt.... Man vet ju inte om allt står rätt till innan men sett, (ja inte efter heller igentiligen). Men det ska nog gå bra hoppas jag.

Lycka till alla ni andra med!!!!

Svar på tråden Oregelbundna/försvunna fosterrörelser?