• Lixen19

dusch handdukarna luktar illa efter tvätt..

Har testat alla råd som finns, men inget hjälper mot lukten...
    är det någon som har provat att hälla ättika i tvättmedelsfacket när man ska köra en full maskin?
    eller har hällt dirket på tvätten i tummlaren? har ingen boll att hälla det i. Blir tvätten förstörd.

Förra året var det inga problem eftersom vi hade torktummlare.. ska köpa ny i höst..

Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 17:29
    Jag ska prova att hänga på ett annat sätt plus att sätta på golvvärmen/avfuktaren. Måste köpa en torktummlare, mycket smidigare..

• Svar på tråden dusch handdukarna luktar illa efter tvätt..
  • skorpionen80

Hur varmt tvättar du dem?

• puzzlet

Har dom en gång blivit liggande blöta så försvinner inte doften, vet precis hur det är!

• Birry

Kör dem på 60 eller till och med 70 grader, det hjälper iaf oss. (Risken att de förstörs kanske man kan leva med, eftersom de är i princip oanvändbara ändå... )

• polaris

Lägg dem i en hink med varmt vatten och ättika (ca 1 dl). Låt ligga över natt och tvätta sedan som vanligt. De blir inte förstörda! Brukar göra så titt som tätt med svettindränkta t-shirts...

Är torktiden lång? Tycker tvätt brukar lukta illa om det torkar för sakta. Du kanske kan ställa in en avfuktare?

• ssf

Jag har hällt ättika direkt på tvätten efter att ha lagt den i maskinen, inget blev förstört och lukten försvann. De luktade dock inte jättemycket innan. Blötläggning, som polaris skrev, är nog bra om det luktar mycket. Ev. kanske till och med kombinera?

• Forumvärd
    ssf skrev 2010-09-18 11:52:23 följande:
    Jag har hällt ättika direkt på tvätten efter att ha lagt den i maskinen, inget blev förstört och lukten försvann. De luktade dock inte jättemycket innan. Blötläggning, som polaris skrev, är nog bra om det luktar mycket. Ev. kanske till och med kombinera?
    Tack!
    Jag har också några handdukar som luktar rutten apa och inget hjälper Tyst
    Ska ta och prova med ättika och se om det fungerar.
    Vad finns i hemliga lådan? Gissa och vinn fina priser! www.familjeliv.se/Forum-5-178/m54376332.html
  • Deiia

Handdukar måste tvättas ofta och alltid i minst 60 grader.
    Jag brukar hänga ut dom så dom får torka i solen några gånger på sommaren. Dom blir ganska "riviga" och inte så mjuka men luktar gott.
    Har man väl fått en doft på handdukarna så måste man tvätta i 90 grader. Riktigt smutsig bomull kräver den temperaturen.

Sedan kan lukten komma från tvättmaskinen. Stäng aldrig lucka till maskinen när den inte är igång. Blir mögeldoft direkt annars.

Svar på tråden dusch handdukarna luktar illa efter tvätt..