• Anonym (Emma)

Ledsen när man skrattar

Hej!
    Min dotter på 3 år blir ledsen, arg och/eller rädd när man skrattar.
    När hon vart bebis blev hon ofta ledsen och började gråta när hennes farmor skrattade.
    Vi antog att det berodde på att hon skrattade högt så hon blev rädd.
    Sen avtog det och allt vart bra.
    Tror det vart när hon var runt 2 år som det började igen.
    När man leker med henne och det bara är hon och en till som skrattar verkar det gå bra.
    Men är man fler är det som om hon får panik och börjar skrika för att få oss att sluta skratta.
    Det kan räcka med att vi sitter och äter middag med släktigar som hon känner väl.
    Skrattar man allihopa då så blir hon arg/ledsen.
    Och hon vet att vi inte skrattar åt henne. Man behöver inte ens titta på henne.
    Nu känns det som det händer varje gång och ibland vågar man knappt skratta när hon är i närheten.
    När man frågar henne varför hon skriker eller blir ledsen säger hon "Jag vill inte att ni ska skratta"
    vad kan detta bero på och vad ska man göra för att hon ska förstå att det är okay att vara glad och skratta?

Tack på förhand.
    /Emma.

• Svar på tråden Ledsen när man skrattar
  • barnpsykologen margit

Hej Emma!
    Det låter som om din dotter fastnat i att bli rädd för höga skratt där många är med. Det är naturligtvis svårt att säga om det beror på farmors höga skratt eller något annat. Men det tycks som om din dotter förknippar skratt med något obehagligt.
    Om jag fick gissa fritt tror jag att det kan hänga ihop med att din dotter blir osäker och tappar kontrollen när skrattsalvorna blir för överväldigande. Du säger att hon vet att ni inte skrattar åt henne. Men barn är inte så rationella. Om hon inte har förstått vad ni skrattar åt, vilket kan vara svårt för en 3-åring, så vad ska hon tro?
    Sen är det också så att det finns mycket i barns värld som de inte förstår, och därmed inte har kontroll över, och då tar de till en teknik för att underlätta för sig, dvs de väljer ut en sak att vara rädda för så slipper de vara rädda jämt. En del barn tror att det ligger lejon under sängen, när de ska sova, andra att det finns spöken i garderoben.
    Det brukar inte hjälpa så mycket att bevisa att det inte finns några lejon där, de är rädda i alla fall.
    Det som är bra att göra och som ni säkert redan gjort är att förklara så mycket det går, när ni skrattat åt något. Men sluta inte skratta, för ni vet ju att det inte är något farligt. Ta henne i knät, låt henne sitta med, vara med och berätta vad ni pratar om så att hon inte känner sig utanför så kommer hennes rädsla att avta.
    MVH
    Margit

Svar på tråden Ledsen när man skrattar