• maja 81

    vad ska jag göra? min dotter fick en leksaksspruta i snippan...

    vad tycker ni? min dotter som är 2,5 år, fick sin snippa "penetrerad" av en 4,5 åring med en "leksaksspruta!(doktorsväska). vi upptäckte detta då hon kom ner utan byxor/trosor å säger att hon fick ont. snippan är röd och det viosar sig senare att det äldre barnet sagt att det ska vara deras hemlis(hon ville inte berätta för oss föräld.)
    JAG som mamma tycker inte att detta är OK överhuvudtaget, det är STOR skilnad på 2,5 å 4,5 år!! vad hade du/ni gjort/tänkt?

    behöver verkligen prata/få råd!! tack

  • Svar på tråden vad ska jag göra? min dotter fick en leksaksspruta i snippan...
  • Anatha

    Det är rätt vanligt att barn i den åldern leker doktor och jag tror inte du ska dra för stora växlar gällande graden av allvar i detta. Förklara i lugn och ro att man inte gör så och att man inte ska göra varandra illa oavsett vad man sysslar med.

  • mammaNena

    en svår ålder det där, alltså med 4.5 åringen. min mans kusin var oxå sån, och hon ville aldrig att någon skulle få veta, men ville ofta leka DEN typen av "doktor" som hon kallade det. det va tom ett stort problem för dem på dagis, då hon försökte smyga undan där och "ge sig på" de yngre barnen..

    JAG tror att det är bäst att ta upp det, så det äldre barnet får veta att det inte är rätt att göra så!

  • maja 81

    tilll saken hör att detta barn gjort henne illa tidigare(överlagt) och har stora problem/ångset/ont när man ska ta temp/rumpa.

    Alltså kan man inte vid 4,5 göra kopplingen att det som gör ont på mig gör ont på dig?????

  • cloudberry79

    Antar att 4½-åringen inte är ert barn? Vad säger föräldrarna till det barnet?

    Först: det är dumt att sätta in saker i snippan som kan vara smutsiga, alltså ha bakterier på sig. Det bör ni ju vara uppmärksamma på. Ev kontakta BVC eller barnmottagning för att få det kollat.

    Prata med ert barn och försök då verkligen förklara att ni inte tycker att hon gjort något dumt alls, men att man absolut inte ska låta någon annan sätta in saker i ens snippa, utan att man ska hämta mamma/pappa/annan vuxen om någon vill göra så.

    Prata också med föräldrarna till det andra barnet. Förklara vad som hänt, utan att döma eller vara arg, det brukar inte vara så konstruktivt. Försök istället se till att ni har en gemensam syn på att detta verkligen INTE är okej och att antingen du eller det barnets föräldrar tar ett allvarligt samtal om detta. Barn i den åldern kan verkligen börja bli nyfikna på sina egna och andras kroppar, men det är ju oerhört viktigt att de förstår att man inte får experimentera med någon annans kropp. Och viktigast: Man får ALDRIG ha sådana hemligheter för sina föräldrar.

    När barnen blir betydligt äldre så kan man ju prata med sina barn/ungdomar igen om lust och rätten att säga nej, men barnen är så pass små att jag inte tycker att man behöver dra in lust i diskussionen, eftersom det förmodligen handlar om att testa hur kroppen funkar.


    If you love me - please don't feed me!
  • Jazza

    Jag hade blivit vansinnig, även om det anses som normalt. Det är inte ok någonstans, att stoppa upp saker i snippan på andra barn, liksom. vems barn är det?


    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Anatha
    maja 81 skrev 2010-09-17 23:14:26 följande:
    tilll saken hör att detta barn gjort henne illa tidigare(överlagt) och har stora problem/ångset/ont när man ska ta temp/rumpa.

    Alltså kan man inte vid 4,5 göra kopplingen att det som gör ont på mig gör ont på dig?????
    Varför lämnar ni ert barn ensamt med ett barn som tidigare har gjort ert barn illa? Det låter som att dessa barn inte ska leka uten vuxna i närheten.
  • maja 81
    Anatha skrev 2010-09-17 23:17:38 följande:
    Varför lämnar ni ert barn ensamt med ett barn som tidigare har gjort ert barn illa? Det låter som att dessa barn inte ska leka uten vuxna i närheten.
    barn eti fråga är min systers dotter, vi har en god relation och önskar att våra barn också kan få det. det som hänt tidigare har varit mer trots-relaterat, vara elak, kasta saker, puttas. det som hände i e.m. är ngt helt annat... för mig som mamma.
    DET ÄR INTE OK, och jag är så himla arg, när man är 2,5¨år så fins det inget behov/önskan om at visa snippan. hon gjorde det enbart för att hon idoldyrkar sin kusin... hon kunde inte säga nej, för att hon lovat att det var en hemlis.... VAD SKULLE NI GJORT??? snälla ge mig svar, jag är så ledsen/(besviken/förvirrad...
  • Jazza
    maja 81 skrev 2010-09-17 23:27:38 följande:
    barn eti fråga är min systers dotter, vi har en god relation och önskar att våra barn också kan få det. det som hänt tidigare har varit mer trots-relaterat, vara elak, kasta saker, puttas. det som hände i e.m. är ngt helt annat... för mig som mamma.
    DET ÄR INTE OK, och jag är så himla arg, när man är 2,5¨år så fins det inget behov/önskan om at visa snippan. hon gjorde det enbart för att hon idoldyrkar sin kusin... hon kunde inte säga nej, för att hon lovat att det var en hemlis.... VAD SKULLE NI GJORT??? snälla ge mig svar, jag är så ledsen/(besviken/förvirrad...
    Om det vore jag, så hade jag pratat med barnets föräldrar och sett till att de tar sig ett snack med barnet om detta (extra bra att ni har bra kontakt) och inte låtit barnen leka oövervakade.
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • maja 81

    jag har som krav att hon ska be om ursäkt/visa ånger/förståelse för vad hon gjort MEN föräldrarna påstar att hon 4,5 år inte kommer komma ihåg deta/kunna be om ursäkt?? det är bara bullshit i mina ögon... medkänsla kom igen....

Svar på tråden vad ska jag göra? min dotter fick en leksaksspruta i snippan...