• maja 81

vad ska jag göra? min dotter fick en leksaksspruta i snippan...

vad tycker ni? min dotter som är 2,5 år, fick sin snippa "penetrerad" av en 4,5 åring med en "leksaksspruta!(doktorsväska). vi upptäckte detta då hon kom ner utan byxor/trosor å säger att hon fick ont. snippan är röd och det viosar sig senare att det äldre barnet sagt att det ska vara deras hemlis(hon ville inte berätta för oss föräld.)
    JAG som mamma tycker inte att detta är OK överhuvudtaget, det är STOR skilnad på 2,5 å 4,5 år!! vad hade du/ni gjort/tänkt?

behöver verkligen prata/få råd!! tack

• Svar på tråden vad ska jag göra? min dotter fick en leksaksspruta i snippan...
  • Jazza
    maja 81 skrev 2010-09-17 23:35:38 följande:
    jag har som krav att hon ska be om ursäkt/visa ånger/förståelse för vad hon gjort MEN föräldrarna påstar att hon 4,5 år inte kommer komma ihåg deta/kunna be om ursäkt?? det är bara bullshit i mina ögon... medkänsla kom igen....
    Men en känsla kan man ju inte kräva fram. Om den inte finns, så finns den inte. Men om de pratar med henne och får henne att fatta att det inte är ok, så kanske det kommer. Nog för att man inte kanske skall skälla på henne, men förklara på ett sätt så hon förstår.
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • maja 81
    Jazza skrev 2010-09-17 23:37:23 följande:
    Men en känsla kan man ju inte kräva fram. Om den inte finns, så finns den inte. Men om de pratar med henne och får henne att fatta att det inte är ok, så kanske det kommer. Nog för att man inte kanske skall skälla på henne, men förklara på ett sätt så hon förstår.
    och om det var din dotter.........hade du ryckt på axlarna och sagt, det går ju inte att tvinga fram...
  • PhrinchezzanEirasMammsing80
    maja 81 skrev 2010-09-17 23:35:38 följande:
    jag har som krav att hon ska be om ursäkt/visa ånger/förståelse för vad hon gjort MEN föräldrarna påstar att hon 4,5 år inte kommer komma ihåg deta/kunna be om ursäkt?? det är bara bullshit i mina ögon... medkänsla kom igen....
    Är inte en framtvingad ursäkt från en 4aåring bullshit om något? Förstår att du är upprörd det hade även jag varit. Men detta att vi ska tvinga barn att säga förlåt när de inte har konsekvens tänkande och gärningen inte är färsk? Tror faktiskt inte att det ger mer än kanske viss tillfredställelse för föräldern.

jag tycker du ska ta ett snack med din syster, visa hur jobbigt du tycker att det är men gör det inte till världens grej inför din dotter. kan bli ännu värre för henne då.
  • maja 81

har inte sagt eller gjort ngt framför min dotter, ville inte skuldbelägga henne, tog ingen debatt/samtal på plats. ville bara få lite feedback av er h rä på FL, för visst har jag 2 barn men jag har aldirg varit med om detta.... min fråga vet man vad som är FEL när man är 4,5 år?? OM man gör ngn ila, vet man det??

• PhrinchezzanEirasMammsing80
    maja 81 skrev 2010-09-18 00:04:21 följande:
    har inte sagt eller gjort ngt framför min dotter, ville inte skuldbelägga henne, tog ingen debatt/samtal på plats. ville bara få lite feedback av er h rä på FL, för visst har jag 2 barn men jag har aldirg varit med om detta.... min fråga vet man vad som är FEL när man är 4,5 år?? OM man gör ngn ila, vet man det??
    Inte som vuxna. Men en framtvingad ursäkt bevisar ju inte att man förstår vad man gjort för skada eller konsekvens av den.

Så trist när ni är släkt och allt, hade kanske varit lättare att igga en annans unge. Vet om barn i den åldern som skulle bli väldigt ledsna och harmsna vid uppläxning/konfrontation om skada de gjort men mest för deras egen del.
    Är barn empatiska, ja . Men de har ju inte våran livserfarenhet, mentala mognad eller samhällsfostran.

Flickan gjorde fel ja men hon ser ju inte ett underliv så som vi gör det eller ålderskillnadens betydelse för den delen.
  • Jazza
    maja 81 skrev 2010-09-17 23:49:24 följande:
    och om det var din dotter.........hade du ryckt på axlarna och sagt, det går ju inte att tvinga fram...
    Men har du inte läst mina inlägg, alls, eller?
    OnT, då: Nej, jag hade inte ryckt på axlarna för fem öre, jag hade sett till att föräldrarna pratade med barnet, jag hade pratat jättenoga med mitt barn (som ngn beskrev ovan) och jag hade inte låtit barnen leka oövervakade (som jag tidigare skrivit)

Jag hade varit galen av ilska.
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Mayko
    PhrinchezzanEirasMammsing80 skrev 2010-09-18 00:12:55 följande:
    Inte som vuxna. Men en framtvingad ursäkt bevisar ju inte att man förstår vad man gjort för skada eller konsekvens av den.

Så trist när ni är släkt och allt, hade kanske varit lättare att igga en annans unge. Vet om barn i den åldern som skulle bli väldigt ledsna och harmsna vid uppläxning/konfrontation om skada de gjort men mest för deras egen del.
    Är barn empatiska, ja . Men de har ju inte våran livserfarenhet, mentala mognad eller samhällsfostran.

Flickan gjorde fel ja men hon ser ju inte ett underliv så som vi gör det eller ålderskillnadens betydelse för den delen.
    Instämmer. Jag tror inte att en ursäkt kommer betyda mer än att hon säger det ni vill att hon ska säga därför att hon märker att ni tycker att det hon gjort var allvarligt. Framför allt så tror jag att en ursäkt i sig inte kommer lära henne att inte göra så, det kommer nog däremot lära henne att smyga mer. Åtminstonde är risken överhängande att ett så litet barn framför allt minns obehaget med att be om ursäkt snarare än insikten om att hon gjort fel. För att förebygga att det händer igen är det nog bättre att lägga tid på att förklara vad man får och inte får göra med andras kroppar. 
  • CloudBerry 1

Jag hade blivit förbannad på den ungjäveln som gjort så med mitt barn, tagit ett snack med föräldrarna och barnet i fråga och sagt att man inte gör så på andra och nästa gång blir det en polisanmälan.

Pojkfan har ju gjort ett övergrepp på din dotter och om han inte är gravt efterbliven så borde han veta att det inte alls är något man gör på andra.

Fyfan alltså.

• CloudBerry 1
    maja 81 skrev 2010-09-17 23:27:38 följande:
    barn eti fråga är min systers dotter, vi har en god relation och önskar att våra barn också kan få det. det som hänt tidigare har varit mer trots-relaterat, vara elak, kasta saker, puttas. det som hände i e.m. är ngt helt annat... för mig som mamma.
    DET ÄR INTE OK, och jag är så himla arg, när man är 2,5¨år så fins det inget behov/önskan om at visa snippan. hon gjorde det enbart för att hon idoldyrkar sin kusin... hon kunde inte säga nej, för att hon lovat att det var en hemlis.... VAD SKULLE NI GJORT??? snälla ge mig svar, jag är så ledsen/(besviken/förvirrad...
    Jaha, jag trodde att det var en pojke på dagis.

Givetvis är det inte okej alls och det hon gjort är fortfarnade ett övergrepp och det ska du göra klart för din syster. Hon och du måste ta en snack med hennes dotter och få henne att inse att det hon gör är alllvarligt och oerhört fel.

Sedan så skulle jag hållit jäkligt mycket koll och aldrig lämnat dem ensamma.

Det är inte normalt beteende från en 4½-åring att göra så på andra.
  • karin76
    maja 81 skrev 2010-09-18 00:04:21 följande:
    Jag tror att en 4 1/2 åring förstår "rätt" och "fel" hyfsat bra. Det går att prata allvar med en 4-åring. Man behöver inte skuldbelägga eller skälla. Eller komplicera med att prata underliv och övergrepp.
    Förklara att det faktiskt gjorde ont och att man aldrig får göra illa andra barn, särsklit inte mindre barn!

Min dotter är snart 4. Hon skäms och blir ledsen vid tillsägelse- ett tecken tror jag på att hon förstår allvaret.

Jag tycker inte heller att du ska överlåta allt åt barnets mamma. Helt okej att du säger till tycker jag! Kanske till och med får större effekt om du gör det.
Svar på tråden vad ska jag göra? min dotter fick en leksaksspruta i snippan...