• Skarpa

Helsteka älgfilé

Vi brukar inte helsteka våra älgfiléer, men tänkte ge oss på det nu. Funderar lite på lämplig temperatur, både vad det gäller ugnen och filéns innertemp när den är klar.

Har försökt googla lite, men inte hittat så fasligt mycket, och det jag hittat har skilt sig åt lite, så jag tänkte fråga här om någon har tips.

Jag är gravid också, så köttet måste bli genomstekt.

• Svar på tråden Helsteka älgfilé
  • La Lola

Har köttet varit fryst i 3 dygn behöver det inte bli genomstekt.

Maken har gjort typ rostbiff på älgkött så leta ett sånt recept kanske?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • k girl
    Koo skrev 2010-09-18 10:49:56 följande:
    Vi brukar inte helsteka våra älgfiléer, men tänkte ge oss på det nu. Funderar lite på lämplig temperatur, både vad det gäller ugnen och filéns innertemp när den är klar.

Har försökt googla lite, men inte hittat så fasligt mycket, och det jag hittat har skilt sig åt lite, så jag tänkte fråga här om någon har tips.

Jag är gravid också, så köttet måste bli genomstekt.
    Om du ska genomsteka det, ha ugnen på låg temp (100 grader) och kång tillagningstid, då blir det saftigare. Well done kött har en innertemperatur på 68-70 grader.
  • Skarpa
    La Lola skrev 2010-09-18 10:57:04 följande:
    Har köttet varit fryst i 3 dygn behöver det inte bli genomstekt.

Maken har gjort typ rostbiff på älgkött så leta ett sånt recept kanske?
    Ah, jag uppfattade slv:s kostråd som att viltkött skall genomstekas
    k girl skrev 2010-09-18 11:06:55 följande:
    Om du ska genomsteka det, ha ugnen på låg temp (100 grader) och kång tillagningstid, då blir det saftigare. Well done kött har en innertemperatur på 68-70 grader.
    Tack för tipset, låter ungefär som jag skulle ha gissat på
  • La Lola
    Koo skrev 2010-09-18 11:27:29 följande:
    Ah, jag uppfattade slv:s kostråd som att viltkött skall genomstekas
    k girl skrev 2010-09-18 11:06:55 följande:
    Om det är färskt kött, ja.
    Från kostråden:
    "Toxoplasmaparasiten dör vid upphettning till minst 65ºC eller djupfrysning i -18ºC i minst tre dygn. Däremot är det osäkert om parasiten dör vid gravning, torkning eller kallrökning av kött."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Helsteka älgfilé