Inlägg från: msfine |Visa alla inlägg
  • msfine

Renovering av trapp

Vi ska renovera vår hemska trapp inne. Det är furu och heltäckningsmatta i den.
    Ska slipa och måla den vit. Nån som har nått tips hur jag lättast får bort mattan i den?
    Jag antar att den sitter som berg =(

• Svar på tråden Renovering av trapp
  • msfine

Kofot blir nog lite svårt att använda eftersom jag endast ska ha bort mattan och inte själva steget =)

• msfine

hemljuvahem: Hej!!!

Vi ska slipa den och måla den vit kommer lägga på en ny matta på trappen, en mörkgrå.
    Sen blir det tapetsering på väggarna och byte av lister till vita. Kommer göra storskillnad i vår hall. Är så otroligt mörk just nu.

• msfine

Vi har grönt som verkligen suger upp allt ljus.

Du får säga till hur det går.
    Jag vet inte riktigt när vi ska börja men ganska snart. Vill ha det gjort innan Malte börjar krypa. För vi
    kommer skurva bort reglarna (eller vad de kallas) och slipa dem.

• msfine

Pilu, tack för tipset, ska prova det. Måste bara få fingrana ur och påbörja det också =)

• msfine
    hemljuvahem skrev 2010-09-26 13:08:35 följande:
    OM man sen ska måla väggar/tapetsera i trappan.. vad använder man sig av för teknik då.

Hört talas om någonting som kallas "trappbock" men de verkar så extremt dyra bara för att måla lite väggar :/
    vi håller på att fundera på det dära...får se vad min man kommer på för lösning
  • msfine

Var på colorama idag och de rekommenderade T-röd för att lösa upp limmet och en bra skrapa.

Mannen ska börja slipa i helgen...uch och fy ser inte framemot allt jobb men kommer säkert bli fint när det är klart

• msfine

och 70-talet

Magnus har börjat slipa trappen nu. Vi köpte en liten bandslip från bosch. Den rekommenderar jag starkt.
    1300 ungefär kostade den och det går super fort att slipa.
    Nu funderar vi bara på om vi ska måla varje spjäna för sig eller skruva tillbaka och måla på plats. Blir nog det första.

• msfine

Så här ser trappen ut vi har börjat med.
    Spjälorna är borta och ungefär 1/3 är slipade.
    Lite små otäckt att gå i den nu. Men hellre nu än när Malte börjar krypa.

• msfine

vår trapp är från -78 och det är en del skavanker på den så det vill man ju ha bort innan vi målar och så tror jag med att färgen fäster bättre på en slipad yta än lackad.

• msfine

jag har börjat med vår eltäckningsmatta. Pillade upp ett hörn sen en poligrip jag drar bort hema med. Går hur bra som hellst att få bort den. Det jobbiga blir limresterna sen :(

• msfine
    Kaxelsson skrev 2010-10-04 15:00:26 följande:
    Annars så brukar firmor inte rekommendera bandslip till renvoering av trappor.
    Dels för att det är svårt att komma åt.
    Vi var inne på Ramirent och skulle låna en men blev starkt avrekommenderade !
    Blev slipning för hand där istället, tror jag kommer se ut som armbryterskan när jag är färdig
    Det är en liten bandslip ingen stor grej och vi tar ner spjälorna och slipar med den. Hörnen tar vi för hans och där det är kupat. Går hur bra som hellst. Fattar inte varför de inte rekommenderar det. Är ju det bästa vi har gjort-
  • msfine
    Kaxelsson skrev 2010-10-04 19:57:15 följande:
    Ja, vi var helt inne på det. Iof har vi säkerhetsskydd på vår trappa (eller vad man nu kallar dom för - en liten kant undertill steget för att glipan inte ska bli så stor) och då skulle vi inte komma åt överhuvudtaget.

Nu är iaf slipningen färdig, blev jobbigt för armarna men gick det med :)
    Har t o m gett mig på en första omgång med färg ikväll.
    Ska lägga in lite före och efter bilder så ni får se :)))

Så stolt över mig själv Skrattande
    ja lägg ut är alltid lika roligt att se
Svar på tråden Renovering av trapp